В Европа училищата бяха затворени заради коронавирусната пандемия, а в част от държавите децата така и не се върнаха в класните стаи. Новата учебна година е опит за връщане към нормалността, но при засилени мерки за предпазване. "Политико" разказва какъв подход са избрали за отварянето на училищата в няколко европейски страни.

Някои страни като Италия (и България също) задържаха учениците вкъщи от март до лятната ваканция, докато други като Дания позволиха на училищата да отворят отново за остатъка от учебната година, след като премина най-острата първа фаза на пандемията.

Планираното (някъде и вече) започнало отваряне отново на училищата за началото на новата учебна година става в несъвсем благоприятен момент, като немалко страни от Испания до Полша отчитат ръст на коронавирусните случаи. На някои места даже малко след старта училищата трябваше пак да затворят, както се случи в северногермания щат Мекленбург-Форпомерн, където четири училища временно прекратиха присъственото обучение заради случаи на коронавирусно заразяване.

Остава неуточнено каква е ролята на събрани на големи групи деца, както става в училище, за пренасянето на вируса. При децата има много по-малко случаи на заразяване, но учените все още не са сигурни доколко невръстните разпространяват и предават вируса на другите.

В началото на август от Европейския център за контрол и превенция на заболяванията излязоха със специален анализ за децата и COVID-19, в който се казва, че "отварянето на училищата не е довело до значително увеличаване на предаването на инфекцията", но се отбелязва и че има "противоречиви доказателства" за влиянието на затварянето и новото отваряне на училищата.

Експертите са категорични, че откъсването от училище е имало негативен ефект върху образованието и върху общото състояние на мнозинството от децата и тийнеджърите, то постави на изпитание и родителите.

Ето какви решения за мерките в училище са взели някои европейски държави:

Испания

В Испания няма една дата, на която децата влизат в клас, но първите училища ще отворят на 7 септември. Предписанията на правителството включват социална дистанция и използването на места като библиотеките и столовете за преподаване, за да се осигурят повече помещения и пространство за учениците. Учителите се оплакват, че указанията позволят противоречащи си правила в различните части на страната. 17-те региона на Испания могат да следват своя собствена образователна политика, което може да доведе до объркване. 

"Не мже да има 17 връщания в класните стаи в Испания", обяснява Соня Гарсия, говорителка на учителския съюз ANPE, като сочи липсата на ясни инструкции от централното правителство.

Каталунското регионално управление наема 5000 учители допълнително, за да създаде устойчиви "мехури" от ученици - в опит да се ограничат максимално контактите вътре в училището между учениците, за да се избегне носенето на маски. Регионът на Мадрид смята да наеме 600 души учителски персонал и вече предложи четири различни екшънплана в зависимост от сериозността на пандемията (като тук са включени частично присъствие и дистанционно обучение). В североизточния регион на Ла Риоха властите предагат учениците, които са над 14 години, да могат да избират дали да се обучават онлайн или присъствено в училище - следобед.

Франция

Френските училища трябва да отворят на 1 септември с изключения на местата, които са обявени за зони с активна циркулация на вируса - като Париж или Марсилия. Там училищата ще останат затворени. От образователното министерство казаха, че учениците в долните класове няма да са социално дистанцирани, когато това не е възможно. Но децата над 11-годишна възраст ще трябва да носят маски и вътре в клас, и в двора на училищата, ако не може да има минимална дистанция от 1 метър. Това се отнася и до учителите. Училищата трябва да осигурят маски за персонала си, но от образователното министерство казаха, че те имат запаси само за три месеца. Учениците трябва да си купуват сами маските.

Учителските синдикати вече обвиниха правителството, че създава хаос и влошени условия на труд, като добавиха, че плановете за дистанционно обучение, като това се наложи при нова вълна на коронавируса, са непълни.

Италия

Италианските училища трябва да отворят на 14 септември, след като бяха затворени в продължение на шест месеца. Пероналът ще трябва да носи маски, а през последната седмица на август правителството ще реши дали децата над 6-годишна възраст също ще са с маски.

Паралелките ще са по-малки, за да се осигури социално дистанциране, което означава, че ще са нужни нови класни стаи. Но според асоциацията на директорите на училища в Италия сега липсват 20 хил. допълнителни класни стаи за общо 400 хил. ученици.

Местните власти са натоварени да намерят тези места, като някои са излезли с находчиви предложения, като да използват за класни стаи места, които предлагат настаняване за туристи. 

В петък италианските медии съобщиха, че комисия от експерти е предложила на правителството да осигури социално дистанциране, като малките ученици носят маски няколко месеца, докато местните власти се справят с проблема с липсващите класни стаи.

Белгия

Белгийските ученици трябва да тръгнат на училище на 1 септември. Въпреки че има ръст на случаите през последните седмици, експертите смятат, че правителството трябва да отчита не само здравните аспекти на проблема, но и влиянието на образованието върху цялостното развитие на децата. Според данните от ново изследване опасността от заразяване на децата в училище не е голяма.

Регионите, които носят отговорността за образованието, решиха в петък, че всички училища отварят на 1 септември. Ако процентът на инфектирани нарасне в дадено селище, учениците (без началния курс) ще ходят на училище през седмица в редуващи се групи.

Германия

Новата учебна година започва на различни дати в 16-те федерални провинции. В северните райони на страната учениците вече се върнаха в класните стаи, в южните това ще стане през септември.

Всяка провинция взема решение за образованието и има различен план за мерките след отварянето на училищата. Но Националната академия за естествени науки на Германия вече издаде указания. В препоръките се включват маски за ученици над 15-годишна възраст, малки контактни групи вътре в училищата и продължаващо тестване.

Някои от провинциите направиха маските в училищата задължителни, но засега в класните стаи са задължителни само в Северен Рейн- Вестфалия. Според някои от учителите предписанията са недостатъчни или дори са взаимно противоречиви. 

"Маските са задължителни в сградата, но не и в класните стаи", казва учителка в начално училище в Берлин, като добавя, че ще бъде по-добре, ако има система, която разделя класовете, за да има по-малко деца в една класна стая.

Полша

Полша планира да отвори училищата както всяка година на 1 септември, изключение ще има за няколко населени места, където има повишен процент на коронавирусни инфекции.

В училищата няма изисквания да се носят маски, нито намаляване на броя на учениците в клас, но на децата постоянно ще се напомня да мият ръцете си и да не общуват в големи групи.

От 380 района в 19 има рестрикции заради високи нива на коронавирусна инекция. На тези места броят на учениците, които могат да бъдат заедно на едно място, ще бъде ограничен. Училищните директори ще имат правото сами да решават кога да преминат към дистанционно обучение или да въведат хибриден модел на обучение при ръст на случаите на заразени.

Дания

Датските училища отвориха още на 10 август за новата учебната година, но повечето ученици се върнаха в клас още през пролетта.

Учениците се обучават в по-малки групи от 10-12 деца, има по 2 метра разстояние между тях в класните стаи, а миенето на ръцете е задължително на всеки час и половина.

Правителството излезе с общи указания, но позволи на местните власти да имат гъвкавост при прилагането на правилата. 

"Пропоръчахме на нашите членове да си взаимодействат с местните власти, така че притесненията и предложенията на учителите да бъдат вземани под внимание", казва Дорте Ланге, заместник-председател на Датския съюз на учителите. 

Децата и учителите не трябва задължително да носят маски - а Дания не отчита ръст на заразените след отварянето на училищата.