„Д’Орсе“, един от най-големите парижки музеи, в чиито зали са изложени редица платна с голи тела, бе обвинен в сексизъм и дискриминация заради отказания достъп на жена с дълбоко деколте. За случая съобщава самата посетителка в туитър.

Служител на музея се приближил към посетителката, представила се като Жан, за да я предупреди, че не може да влезе в този вид в музея, защото „правилата са си правила“, и я помолил я да прикрие деколтето си.

Пристигайки на входа на музея, дори нямах време да изкарам билета си, когато видът на гърдите и дълбоко изрязаната ми рокля шокира служителя, който трябваше да проверява резервациите – обяснява Жан в отворено писмо в туитър, където е поместила своя снимка с „проблемната“ рокля. – По това време нямах представа, че деколтето ми се е превърнало в такъв източник на драма.“

Жан, студентка по литература, разказва, че е почувствала дълбоко неудобство, когато разбрала, че всички служители са се втренчили в деколтето ѝ.

„Попитах какво се случва, но никой не ми отговори. Просто гледаха гърдите ми. Не разбирах какво се случва. Казаха ми: „Успокойте се, госпожице, правилата са си правила.“ Така и не ми казаха кое точно правило съм нарушила. Нито веднъж не ми казаха, че проблемът е в гърдите ми“, пише Жан и уточнява, че приятелката, с която поискала да влезе в музея, носела къса тениска, показваща корема й, забелязвали се и други посетители, облечени според горещото време.

Нищо не можело да разсея служителите на „Д’Орсе“ от деколтето ѝ, разказва посетителката. Без да уточняват какъв точно е проблемът, те просто кимнали към деколтето ѝ и казали „това“. Жан отказала да наметне якето си, затова не била допусната в музея.

„Останах с впечатлението, че всеки гледаше там, бях сведена единствено до гърдите си – споделя жената. – Аз съм повече от тялото си. Вашите двойни стандарти не бива да са препятствие за достъпа ми до култура и знание.“

Публикацията ѝ в туитър светкавично набира популярност и часове по-късно идва „дълбокото разкаяние“ на музея за случая. Представители на институцията ѝ се обадили, за да ѝ поднесат „искрени извинения“, написан е и пост в туитър.

Жан останала удовлетворена от обаждането, но изтъква, че постът на музея в туитър не адресирал „сексистката и дискримитивна“ природа на случая.

Това не е първият път, в който „Д’Орсе“ – където са изложени някои от картините със смятана за скандална голота като „Произходът на света“ на Гюстав Курбе и „Олимпия“ на Едуар Мане – получава обвинения за архаично разбиране на благоприличието. През 2016 г. със същото впечатление остава и арт критикът на „Гардиън“ Джонатан Джоунс – тогава той пише, че институцията е „дом на някои от най-скандалните голи картини, рисувани някога“, но по благоприличие може да надмине Викторианска Англия, след като прекъсва пърформанс на артистка, застанала гола до творба на Мане. Дебора де Робертис прекарва два дни в полицейски участък, преди съдиите да отхвърлят обвиненията за публично неприличие.

В този случай животът не имитира изкуството, отбелязва „Гардиън“.

"Площад Славейков"