Д-р Таблов работи в Германия от 10 години като реаниматор и анестезиолог. Третата му специалност е спешна медицина. От началото на пандемията е ангажиран и в COVID-интензивното отделение. Препечатваме коментара му от Facebook.

Вчера написах за позаглъхналия глас на един солист в джаза на анти-вирус експертите. Уви, не било баш така. Тази сутрин отново мрежата е залята с експертните му съвети. И тъй като аз вече доказано не съм от смирените, реших, че не мога да го подмина просто ей така.

От миналата седмица е и новината, че в България има над 200 позитивни проби за първи път от две седмици. Дали това е тенденция или изолирано явление, ще разберем още тази седмица. Още утре, обаче, по традиция ще донесе едно от най-щастливите събития в ежедневието на много български семейства, а именно първият учебен ден за децата им. 

Сега сигурно се питате какво общо имат тези трите - експертната оценка на един доцент, първият учебен ден и значителния ръст на пробите от вчерашния ден. Ами имат едно общо и това е връзката и с вируса. 

Какво знаем за момента:

- повечето родители искат присъствено обучение за децата си, т.е. голяма част от тях ще отидат в училище;
- децата могат да бъдат прекрасни безсимптомни преносители на вируса в продължение на седмици; 
- държавата прехвърли по навик организацията на противоепидемичните мерки основно на ръководствата на училищата и май липсва единна държавна стратегия за това кое как трябва да се случва
- май същата тази стратегия липсва и за здравната част на проблема. Къде да отиде дете със съмнителни оплаквания, кой да го тества, кои негови контактни лица също ще бъдат изследвани, кой и за колко време отива в карантина? 

Ами поправете ме, ако съм в заблуждение, но май картинката е както се казва - пълна мъгла. И то от гъстите.

Всичките тези размисли са насочени предимно към тези, които продължават да вярват, че участват в някакъв театър. Особено след като национални медии дават възможност за изява на хора като доцента експерт, който смело заявява, че няма нужда да тестваме, да оставим децата свободно да си "мешат" сезонните вируси и т.н. 

Така де, но я се поставете за момент от страната на:

- родителите на децата, при които протичането няма да е толкова безобидно;
- родителите на децата с хронични заболявания, които в момента се чудят как ще преживеят есента заради всичко, което си мислят, че може да се случи на най-скъпото им;
- близките на учениците, които ще ходят в училищата, където вероятно мерките дори може и да ги няма и които сами са рискова група;
- учителите, които сами са в рискови групи и които ще отидат на работа, съзнавайки рисковете за собственото си здраве. 

Ще спра дотук, но списъкът може да бъде удължен.

Ако не приемете веднъж за винаги, че в тази криза поведението на всеки от нас е директно свързано със здравето на околните и не обясните разумно на децата си защо трябва да бъдат отговорни към околните, скоро може да се окаже, че присъственото обучение е паднало в капана точно на липсата на такава отговорност. Кризата с вируса ще отмине все някога. А когато това се случи, всичките тези учители, които сте подложили на риск, защото сте решили да приемете за истина думите на един единствен експерт, пренебрегвайки тези на останалите, ще бъдат не по-малко ценни за бъдещето на обществото ни.

Вие сте на ход!