Успоредно с надпреварата за най-висока сграда в света тече и друго състезание - за най-бърз асансьор, пише в. "Файненшъл таймс". През последното десетилетие кононата се държи от инсталацията в тайванския небостъргач "Тайпе 101" (101 етажа, 508 метра височина), която развива вертикална скорост от 16,8 метра в сукунда. Но големите производители като Mitsubishi, Hitachi и Toshiba разработват нови технологии, които могат да вдигнат двойно скоростта.

Още следващата година асансьорите на Mitsubishi в 121-етажния небостъргач "Шанхай Тауър" (632 м) ще вдигнат лимита на скоростта на 18 метра в секунда. През 2016 г. идва ред и на Hitachi, чиито асансьори в "Гуанджоу Си Ти Еф Файнънс сентър" ще преминат бариерата от 20 метра в секунда. Така разстоянието от първия до 95-ия етаж на високата около 530 метра сграда ще се взима за 43 секунди.

Тези скорости се постигат не само с двигатели от ново поколение, но и със съвършени системи, които изравняват налягането в кабината, така че пътниците да не усещат дискомфорт в ушите. Без такива мерки от рязката промяна в налягането може да се почувства болка.

Асансьорите не само стават по-бързи, но и отиват все по-високо. Миналата година финландската компания Kone се похвали с плоски въжета от карбон, които са седем пъти по-леки от традиционните стоманени, използващи се в индустрията. С лекия материал асансьорите ще могат да се изкачват на височина до 1000 метра - двойно повече, отколкото в момента.

Супервъжетата на Kone ще бъдат използвани във високия над 1 км небостъргач "Киндъм тауър", който ще бъде открит през 2019 г. l Джеда, Саудитска Арабия, и естествено, ще е най-високата сграда в света.

Асансьорите на бъдещето ще могат да се движат не само вертикално, но и хоризонтално, прогнозират експерти. Това ще стане възможно с използването на вградени в кабините мотори. Нуждата от въжета ще отпадне, което ще позволи в една шахта да се движат по няколко кабини.