От всичките 91 335 решени досъдебни производства за системата на цялата Прокуратура на Република България прекратени са половината - 45 282. Спрени са други 25 232, от които 20 560 поради неразкриване на извършителя. Внесени в съда са 18 351 досъдебни производства.

Написаните обвинителни актове по тях са 9991, те засягат над 11 000 души. Повече от половината - 5849 - са приключили със споразумения, от които са се възползвали малко над 6100 обвиняеми.

Това пише в уникалния "междинен" доклад, който главният прокурор Иван Гешев внесе в парламента след искане на депутати от БСП. В сряда в 14.30 ч. правната комисия в Народното събрание ще разгледа доклада, очаква се обвинител № 1 да го представи лично (интересно е, че в документа няма препратки за сравнение към числата от предни години, каквато обичайно е традицията, б.р.). Кога отчетът ще бъде и в пленарната зала засега не е ясно. В предварителния дневен ред на Народното събрание за тази седмица такава точка няма, но винаги може да бъде вмъкната.  

Оригиналът може да бъде видян тук.

Всъщност доклади за дейността на прокуратурата всяка година се внасят от главния прокурор. Те се публикуват на сайта на прокуратурата, където си има специална секция, а една година Сотир Цацаров дори се шегуваше, че никой в НС не се е заинтересувал да му прочете отчетите за предходните 2 години.

Този обаче обхваща само 8-те месеца, откакто Гешев е начело на държавното обвинение. Документът би трябвало да олицетворява т. нар. отчетност на главния прокурор пред Народното събрание, въпреки че - естествено - остават нерешени въпросите с това той да споделя данни по текущи дела, както и с това, че НС или който и да е друг не осъществява надзор върху образуване/необразуване, разследване или прекратяване на дадени производства.

Забележка: чл. 78а от НК са тези, за които прокуратурата е предложила да отпадне наказателната отговорност и да има глоба.

Като срок на приключване на разследванията забележително е, че двойкаджия е "любимата" Специализирана прокуратура с над 40% преписки, решени за повече от една година, става ясно още от отчета на главния прокурор. Но там се посочва голямата фактическа и правна сложност на работените дела.

Заслужава да се отбележи изключителният дисбаланс в работата на прокурорите от едно и също ниво - районни. 

Ако в Силистра средно един обвинител е наблюдавал за миналите 8 месеца над 326 преписки, то в Златоград те са 54 (както е известно, малките прокуратури са в процес на превръщане в т. нар. териториални отделения, б.р.). Авторите се оправдават с кадровите проблеми по места. Що се касае до окръжните прокуратури - ако един обвинител в Стара Загора е работил през осеммесечието по 28,7 преписки, в най-натоварената - Окръжна прокуратура-Русе, един прокурор е работил по над 124 преписки. 

Отново в Районна прокуратура - Силистра, са и отличниците по решени преписки за посочения период - цели 310 на един прокурор (всъщност всяко искане за мярка за неотклонение или СРС, или споразумение се води "актив" и подобрява статистиката на прокурора, б.р.).

За същия период във Военно-окръжна прокуратура - Пловдив, един прокурор е решил по 25,1 преписки (не е трудно да се изчисли - за 167 работни дни, б.р.). Въпреки това военните прокуратури са "любимци" както още на Сотир Цацаров, така и на приемника му, който не дава "косъм да падне" от тях.

Забележително е още, че един прокурор от Военно-окръжна - Пловдив, за посочения период се е явил в 8,3 съдебни заседания - или по едно на месец. Веднага след трите военно-окръжни прокуратури от долу нагоре е Специализираната, където един обвинител е участвал в 37,3 дела за 8-месечието (пак напомняме, че тук влизат и мерките за неотклонение, а въпросните прокурори получават по закон до 6 заплати бонус годишно, б.р.). Един прокурор от окръжното ниво в Пазарджик за същия период е влязъл в 106,1 съдебни заседания.

5 прокурорски акта (на обвинителни - а всякакви!) е внесъл за 8-месечието един прокурор в Крумовград.

По този показател сред окръжните Спецпрокуратурата, създадена да бори "голямата престъпност", е 7-ата най-слаба с внесени едва 2,3 акта. По-малко са работили само в окръжните прокуратури в София, Кюстендил, Кърджали, Смолян и две от военните.

Осъдени спрямо оправдани

На фона на всичко това забележителен е следният извод от доклада:

"От предадените, за периода 1.01. - 31.08.2020 г., на съд 20 366 лица 84,2% са осъдени и санкционирани, с влязъл в сила съдебен акт.

Оправданите лица, с влязъл в сила съдебен акт, съставляват 1,9% от всички лица с влязъл в сила съдебен акт за отчитания период.

През отчитания период в 14 окръжни прокуратури и в 19 районни прокуратури няма оправдани лица, с влязъл в сила съдебен акт."

(От страна на прокуратурата това може и да звучи като статистически успех, но би могло да се разтълкува и като тежък осъдителен уклон на правоприлагащата система на България, б.р.) 

На над 17 000 осъдени или глобени се падат само 338 оправдани.

"Медийни" дела и корупция 

И ако повсеместно се осъждат хора по внесените "обикновени" обвинителни актове, ето какво отчита прокуратурата по болните теми - с т. нар. медийни дела и подразделите им - корупция, измами с еврофондове и др.

Осъдени с влязла сила присъда са 2948 лица по дела с "особен обществен интерес", като оправданите и тук са малко - едва 2,4% от всички с влязъл в сила съдебен акт. За такива дела обаче се броят например всички хващани "на конвейер" наркогрупи и печатници за фалшиви банкноти.

Неслучайно там са по-големите успехи - хиляди преписки, завършили с хиляди осъдителни присъди.

По отношение на корупцията обаче: 

"В съда са внесени 226 прокурорски акта... На съд са предадени общо 283 лица.

От съда на прокуратурата са върнати 30 дела, образувани за корупционни престъпления, което съставлява 13,3% от внесените в съда прокурорски актове по този вид дела.

С влязъл в сила съдебен акт са осъдени и санкционирани 156 лица и са оправдани 22 лица, като делът им спрямо всички лица с влязъл в сила съдебен акт по дела, образувани за корупция, е 12,4%", четем в документа.

Горното вероятно е плод от ударната активност на спецпрокуратурата през последните 2 години най-вече срещу местни велможи - кметове, които получават обвинения също на едро.

Става ясно още, че текущи са и 387 досъдебни производства за измами с евросредства (вероятно това ще е част от хвалбите ни пред новата Европейска прокуратура, б.р.). От тях 122 са новообразувани при Гешев.

Натам обаче статистиката продължава по следния начин: решение за този период има по 99 дела - спрени са 10, а прекратените наказателни производства са 58. В съда са внесени едва 19 прокурорски акта, като върнати от съда са 3. Все пак се отчитат 27 лица, осъдени за злоупотреби с европари, но не очаквайте сред тях известни имена - отличник е ОП-Бургас с 6 такива дела. 

Далеч по-големи са успехите по делата за наркотици, които също са "пъхнати" в тази графа и сериозно подобряват статистиката.

Законодателството на Гешев

Специално място в доклада е отделено за законодателните инициативи, предприети или коментирани чрез становища от новия главен прокурор. 

Тук специално се посочва искането му за тълкуване от КС на имунитета на президента, обхвата на понятието "държавна измяна", както и становището на Гешев по прословутото питане на МС за това - щом Главния ръководи методически всички прокурори, може ли някой прокурор да го разследва (отговорът на Конституционния съд беше, че може, б.р.).

Изреждат се негативните становища на Гешев - най-вече към въвеждането на съдебен контрол върху постановленията на прокурора за отказ да образува досъдебно производство.

"ПРБ намира, че обсъжданият законопроект не може да бъде подкрепен както по принципни съображения, така и предвид конкретните законодателни предложения."

Гешев е изразил становища по още множество въпроси - от промени в опазването на пчелите през инкриминирането на незаконните транспортни услуги до завишаване на наказанията при хулигански издевателства спрямо екипи на Спешна помощ.

Споменава се и позитивното му становище - най-вече в посока по-тежки наказания при причиняване на ПТП, ако деецът е употребил наркотици или алкохол, както и негативното му - да се въведе минимална концентрация при констатираните наркотици (което естествено би могло да оправдае мнозина, б.р.).