Още един телеком у нас може да се сдобие с телевизия.

Такава се очертава ситуацията на българския пазар, след като преди седмица официално стана факт сделката по придобиването на бТВ от фонда на чешкия милиардер Петр Келнер PPF, който купи преди няколко години "Теленор", а сега е възможна и продажбата и на "Нова броудкастинг груп" - на медийната група "Юнайтед груп" (United Group), собственик от юли т.г. на "Виваком" (Vivacom). 

За такава сделка се говори в медийните среди от месеци, като по информация на Клуб Z от няколко различни източника, тя изглежда все по-възможна и може да стане факт в близките месеци. В никакъв случай обаче не би била изненадваща. 

UG е собственост на фондовете "Би Си партнърс" (BC Partners) и Кей Кей Ар (KKR). Сръбската кабелна компания и се опитва да консолидира телекомуникационния пазар на Балканите. Придоби Теле2 (Tele2) в Хърватия. Притежава също така активи в Словения, Босна и Черна гора. А това лято от компанията съобщиха, че придобиват и големия доставчик на телекомуникационни услуги и платена телевизия в Гърция - Forthnet. 

Нито една от двете страни не коментира официално евентуалната сделка, както и какви са мотивите на братята Кирил и Георги Домусчиеви да искат да продадат Нова тв, която купиха през февруари миналата година, т.е. близо две години по-късно. Сделката бе за 185 милиона евро.

В много спешен порядък пък

В много спешен порядък пък, само за месец, от "Нова броудкастинг груп" обявиха намерението си да купят свързваната с бизнесмена и депутат Делян Пеевски Канал 3, а Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) даде зелена светлина за сделката. Това се случи този септември. Така Домусчиеви се сдобиха и с каналите Канал 3, THE VOICE и Magic TV, както и с радиостанциите "Веселина", "Витоша", Magic FM и The Voice Radio. Самата "Нова броудкастинг груп" пък включва следните телевизионни канали: Нова телевизия, Кино Нова, Нова Спорт, спортните и филмовите Диема. В портфолиото ѝ е и най-голямата онлайн група в България "Нет инфо" (в която влизат abv.bg, платформата за видеосъдържание Vbox7, Vesti.bg, Dariknews.bg, Sinoptik.bg, Edna.bg, Gong.bg, Grabo.bg, Trendo.bg и др.). Междувременно от "Нова" анонсираха и каква смятат да е съдбата на двата водещи канала - Нова телевизия и Канал 3. Първият щял да стане развлекателен канал, а вторият - новинарски. 

Продажбата на Канал 3 изненада мнозина, като коментарите на медийните експерти тогава бяха: "По-скоро се усеща принуда. Защото е известно, че този пазар все повече се свива, особено пък сега в ситуация на коронавирус и след като в телевизиите се свиха рекламите и излезе Националната лотария" (Георги Лозанов).

Тотото не може да замести лотарията

Факт, лотарията на бизнесмена с 18 обвинения, сега изгнаник в Дубай - Васил Божков, е рекламирала в ефира на Нова за 20 милиона лева за миналата година, видно от "паметната записка", която той разпространи и последвалия фейсбук обстрел между него и Домусчиев. Сега монополист на пазара с лотарийните игри е Държавният спортен тотализатор, който е далеч от финансовите възможности на лотарията на Божков. 

По информация на Клуб Z през март, в разгара на епидемията от коронавирус, в Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО), в която членуват най-големите медии, е обсъждано писмо с адресат премиера Бойко Борисов, с което се иска "насочване на комуникационните кампании по оперативни програми и тези, разходващи обществени средства, към традиционните електронни медии, които достигат до най-широка аудитория и се ползват с най-голямо обществено доверие, доказано през призмата на гледаемостта". И в тази връзка: "всяка комуникационна кампания, която държавата планира и се очаква да бъде финансирана с ограничените публични средства, вкл. реклама на търговски дружества с държавно участие, Българския спортен тотализатор и/или по оперативни програми, да бъде насочена с приоритет съобразно българската аудитория, до която съответните медии достигат". Понастоящем, тотото продължава да излъчва тиражите си само в ефира на Българската национална телевизия (БНТ). 

В писмото обаче се поставя и въпросът с гледаемостта.

Рекламата и пийъпълметрията

Както Клуб Z писа в няколко поредни материала, налице е и сблъсък между двете най-гледани телевизии у нас и по отношение на пийпълметрията, след като и бТВ, и Нова тв вече се мерят само от една агенция - ГАРБ. Това е така официално от 1 май. 

Още преди единното измерване да стане факт обаче, на пазара направи впечатление, че от няколко месеца ГАРБ е започнала да мери необичайно високи рейтинги на Нова тв, в т.ч. за новинарските емисии, при които бТВ винаги е заемала лидерските позиции според зрителския интерес. Пийпълметрията е валутата на медийния пазар - т.е. по зрителския интерес се ориентират и рекламодателите.

При последвалия развой на събитията стана ясно, че само за Нова тв е включен отделен компонент при меренето - "гости", което предизвика реакция от бранша - че така се продава реклама с предимство пред останалите. През август от бТВ излязоха публично с предложение за създаването на т.нар. Комитет на индустрията - с управителен съвет, а участници в Комитета и притежатели на данните да са всички "релевантни телевизии и асоциации". А целта бе мотивирана така: "да се сложи край на нездравословните дискусии относно достоверността и прозрачността на пийпълметричните данни". От бТВ поискаха и пийпълметричната агенция (в т.ч. ГАРБ) да се яви на търг. От Нова тв обаче са "за" одит на системата на ГАРБ.

Към този момент решение по казуса няма. Но пък е възможно той да има отношение към "цената" на Нова тв при евентуалната й бъдеща продажба.