Възможно е учебната година за учениците от първи до шести клас да бъде удължена с две седмици през юни. Това стана ясно от думите на просветния министър Красимир Вълчев. Той допълни, че не иска учениците от седми до дванайсти клас да учат през юли.

"Буферът ни е две седмици", каза Вълчев. 

И допълни:

"Най-тежките седмици са в момента, може би и в началото на следващата година, когато дори и да спаднат, стойностите пак могат да се повишат, когато дойдат сезонните грипни вируси и се натрупат с коронавируса."

Учителите щели да бъдат от първите ваксинирани.

Вълчев каза, че не може да се тестват всички всеки ден, защото целият бюджет на държавата няма да стигне за тестването на ученици и учители дори и през три дни.

"В същото време трябва да имаме предвид, че не е добре в следващите седмици децата да нямат ангажираност и занимания. Трябва да имат частичен ангажимент. Обмисляме да разширим учебната година по линия на проектните седмици. Знаете, че в момента имаме регламентирана такава проектна седмица за учениците от първи до трети клас. Ако училищата решат следващите седмици да провеждат дейности по интереси и проектни дейности, всякакъв тип занимания в електронна среда, могат да отложат учебните седмици за юни", обясни още министърът.

За целта ще бъдат направени нормативни промени, за да могат педагогическите съвети да вземат решения.

Вълчев беше категоричен, че обучението в електронна среда е компенсаторно и не е равностойно с присъствената форма на обучение, която той предпочита, но в случая няма по-важно нещо от живота и здравето на учениците и учителите. Той е убеден също така, че в момента е много важно да се намали натискът върху здравната система.

Министърът поясни, че се удължава учебната година, но не и учебният план.

До края на учебната година държавата ни ще има около 100 000 нови компютри в системата, макар и със закъснение.

"Няма образователна система по света, която да е настроена да осигури равен достъп в електронна среда. Всяка образователна система предоставя равен достъп, чрез достъп до училище и достъп до учител в класната стая", заяви Вълчев и уточни, че като част от ЕС сме страната, която през пролетта е имала относително най-висок обхват в електронно обучение, но не и 100%.

Той посочи, че тогава са направили проучване сред 35 000 - 40 000 деца, за които са имали информация, че нямат достъп до устройство.

"Голяма част от тях имат телефони, а близо 2/3 от тези деца не учат заради липса на отношение към образованието", коментира министърът.

И допълни:

"Ще предоставим още 15 млн. лв. за подкрепа на училищните бюджети. Не само за компютри, но и за дезинфектанти, машини за пречистване на въздуха, но и за закупуването на лаптопи и таблети."

От думите му стана ясно още, че е имало дилема дали да бъдат закупени таблети или лаптопи, които да бъдат използвани по-дълго време и по време на учебния процес в класните стаи.

"Избрахме купуването на ученически тип лаптоп. Това означава, че ученическият лаптоп е с усилен корпус, върху който съм стъпвал с цялото си тегло, и той продължава да работи. Това означава дълготрайно автономно ползване на режим батерия, минимум 10 ч. с едновременно с клавиатура като лаптоп и тъч екран като таблет", разясни министърът.