Съдът на ЕС трябва да отхвърли жалбата на Унгария срещу решението на Европарламента да даде зелена светлина за задействането на процедура по член 7 с цел установяване на риск от сериозни нарушения на основните ценности на Съюза.

Такова е заключението на генералния адвокат Михал Бобек. То няма задължителен характер.

ЕП прие резолюцията си за Унгария на 12 септември 2018 г. Тя е въз основа на доклад на Комисията по граждански свободи, правосъдие и вътрешни работи. Решението призовава Съвета на ЕС да види дали има нарушения по силата на член 7 от Договора за Европейския съюз (ДЕС).

Резолюцията бе приета с 448 гласа „за“, 197 „против“ и 48 „въздържали се“. Според Унгария такива резолюции се приемат поне с две трети от подадените гласове. И ЕП е нарушил собствените си правила. Ако въздържалите се са били преброени при пресмятането в случай на необходимо мнозинство от две трети, не би се постигнало необходимото мнозинство. (Вотът се провежда преди излизането на Великобритания от ЕС, когато броят на евродепутатите е 751 – б.р.)

Генералният адвокат отхвърля тези твърдения, като се позовава на договорите за ЕС. И препоръчва на Съда да отхвърли жалбата.

Същевременно Еврокомисията реши днес да изпрати допълнително официално уведомително писмо до Полша относно постоянното функциониране на дисциплинарната колегия на Върховния съд. То е допълнение към производството за установяване на неизпълнение на задължения, открито на 29 април във връзка със законодателните промени, засягащи съдебната власт.

Комисията смята, че Полша нарушава правото на ЕС, като разрешава на дисциплинарната колегия на Върховния съд, чиято независимост и безпристрастност не са гарантирани, да взема решение по допълнителни въпроси, пряко засягащи съдиите. Сред тези въпроси са случаи на сваляне на имунитета, за да могат съдиите да бъдат подведени под наказателна отговорност или евентуално да бъдат задържани, случаи, засягащи трудовото законодателство и социалната сигурност за съдии от Върховния съд, и случаи във връзка с пенсионирането на съдия от Върховния съд. Чрез предоставянето на дисциплинарната колегия на правомощия, които пряко засягат статута на съдиите и упражняването на тяхната съдебна дейност, полското законодателство застрашава способността на съответните съдилища да предоставят ефективни правни средства за защита. Самата перспектива, че съдиите трябва да се сблъскат с производство пред орган, чиято независимост не е гарантирана, може да се отрази на тяхната независимост.

Полското правителство разполага с един месец, за да отговори на писмото.