Коя система в България е най-хубавата и модерна, в сравнение с останалите държави в ЕС, но пък и най-евтината? Отговорът - тол системата. Това поне се разбира от отговорите на властта по темата в последните два парламентарни контрола, в които от БСП поискаха отговори за изграждането на проекта от ресорния министър Петя Аврамова.

Днес в нейна подкрепа се включиха и от ГЕРБ, и въпреки конкретните въпроси на групата на БСП, такива отговори не бяха получени. 

Все пак има и изненади - управляващото мнозинство реши да приеме идеята на социалистите и парафира решение, според което Сметната палата ще провери изцяло всички обществени поръчки и сделки по изграждането на системата, от самото й начало до днес. 

Днешният дебат бе практическо продължение на контрола от миналата седмица. Така от БСП, в лицето на народния представител Георги Свиленски, попитаха Аврамова за обяснения по въпроси от поръчания доклад на Световната банка за изграждането на системата, през обществената поръчка, с която австрийската компания Kapsch спечели правото да я строи, през рязко намаления обхват на системата и многократно намалените приходи от нея... Та до последния скандал - държавата смята да даде на Kapsch възможността на практика да концесионира тол системата и за целта ще й плаща по 28 млн. лв. на година. Въпреки обещанията с години, че Агенция "Пътна инфраструктура" ще оперира самостоятелно. 

Става дума за подписан анекс между АПИ и Kapsch, който казва, че австрийската компания ще поддържа системата за електронни винетки и тол такси, но без да носи ясна отговорност, без да е преминала обществена поръчка за това и без да има показан до момента валиден аргумент за такова действие. И въпреки че в националното тол управление работят 900 души, които би трябвало да се занимават основно с това. 

Основното обяснение е, че системата е прекалено сложна, Kapsch има необходимото ноу-хау и тепърва трябва да обучи българската страна как да работи с нея. Странното е, че предишните обещания бяха различни, а нищо по инфратруктурата на системата не е променено. 

В същото време обаче, днес депутатът от ГЕРБ Младен Шишков даде да се разбере, че БСП раздухва обществени скандали, които нямат общо с реалността. Даже напротив - българската тол система не просто била една от най-добре работещите, ефективни и модерни в Европа, но и била много, много по-евтина от тези в държави като Германия, Франция и Австрия, където в интерес на истината те действат от много години. 

Общо-взето подобно твърдение направи и министърката на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова. Тя заяви от трибуната, че две години след въвеждането на тол системата тя показва необратим ефект и че ползите от съществуването й растели всеки ден. 

"Последните две години много неща се изговориха в тази зала и извън нея относно въвеждането на електронната система за таксуване по републиканската пътна мрежа. Фактите са си факти. Нито една политическа атака не може да ги неглижира. От две години България има работеща, надеждна и бърза електронна система за таксуване при преминаване по републиканската пътна мрежа", заяви още Аврамова.

Колко евтина е тол системата ни обаче показват простите сметки. На година странта плаща около 60 млн. лв. за издръжка на Националното тол управление. Към тях се добавят и почти 30-те милиона лева, които ще плащаме на Kapsch да управлява и оперира системата.

Ако сложим и таксите, които взимат компаниите, продаващи винетки - то сметката става за около 100 млн. лв. на година. 180 млн. лв. пък платихме на Kapsch само, за да я изгради. 20 млн. лв. отидоха към Световната банка, която преди години направи доклада по въвеждането на системата. 

В същото време числата показват, че реформата, която трябваше да се превърне в печатница за пари, според Бойко Борисов, не е точно такава. 

Очакването е, че до края на тази година парите от тежкотоварни автомобили ще стигнат до около 130 млн. лв. Ръстът е от 6% за една година, обяви министър Аврамова.