Комисията за защита на конкуренцията одобри сделката по продажбата на Нова телевизия. Така на практика медийната група, която преди години и половина бе купена от бизнесмените братя Домусчиеви, вече е част от портфолиото на "Юнайтед груп", която е собственик  у нас и на БТК. 

Решението на антимонополната комисия идва около месец след като стана ясно, че сделката се подготвя и документите по продажбата бяха изпратени за разглеждане. Припомняме, че братя Домусчиеви придобиха правата върху медийната група за 185 млн. евро, но към момента няма официални данни за колко сега продават телевизията. Неофициално се смята, че сумата е почти двойна. 

Според членовете на КЗК сделката няма да доведе до концентрация, която да установи засилващо се господстващо положение. 

"Следователно сделката не би могла да породи антиконкурентни ефекти, изразяващи се в значително въпрепятстване на конкурентната среда на съответните пазари, и следва бъде безусловно разрешена", пише още в решението на КЗК. 

От документа обаче е видно, че основният конкурент на Нова - бТВ, е изразил негативно становище по сделката, имайки редица съображения за негативни последици върху пазара, особено като се има предвид, че "Юнайтед партнърс" е собственик и на БТК - играч и на терена и на разпространяването на телевизиите, на рекламния пазар и на пазара на разпръскването на сигнали чрез цифрово наземно радиоразпръскване.

Становището на бТВ

На първо място, от бТВ казват, че от една страна, групата на Нова е участник на пазара на разпространението на телевизионни програми към платформените оператори на територията на страната, откъдето идват и почти 40% от нейните приходи. От друга пък - БТК (Vivacom), е един от най-големите купувачи на същия този пазар. Тези факти според бТВ ще доведат до вероятна концетрация, която може да ограничи достъпа на конкурентите на Нова на пазара на разпространение на телевизионни програми. Например, защото БТК може да реши просто да не придобива права за разпространение на телевизионни програми на основни конкуренти на Нова.

Отчита се и възможността новата мегагрупа да влияе на пазара на реклама, имайки предвид, че към Нова вече се присъедини Канал 3, а Vivacom си има собствено телевизионно излъчване - Vivacom Arena. 

"Пазарната мощ на групата ще бъде допълнена от факта, че след концентрацията в групата ще бъде включено и единственото на пазара предприятие (БТК), което предоставя наземно цифрово радиоразпръскване на телевизионни сигнали с национален обхват", пишат още от бТВ.

Юристите на медият счита, че след концентранцията новата икономическа група ще има стимул да ограничи наземното излъчване на нейните конкуренти. 

Именно заради всички тези съображения от бТВ искат гаранции, че новата група ще раздели управлението на операциите на БТК и на Нова; ще забрани отстъпки чрез пакетиране на услугите, предлагани от Нова, и услугите на БТК до крайните клиенти; ще предоставя на конкурентите разумни, справедливи и недискриминационни условия при договарянето с БТК за разпространението и други. 

От документа на КЗК става ясно, че отговор до бТВ има от купувачите от "Юнайтед партнърс", които, казано кратко, казват, че опасност от прекомерна концетрация и нарушаване на конкурентната среда няма. 

Комисията обаче не взема предвид тези съображения и на практика казва, че пазарът щял да принуди Нова и БТК да избягват изкушаващи недобросъвестни практики.

Припомняме, че информацията за евентуалната покупка идва, след като Нова купи Канал 3 и обяви, че скоро ще го ребрандира като новинарски канал на Нова тв - Nova News. Тази сделка получи бързо одобрение от КЗК. Това се случи този септември. Така Домусчиеви се сдобиха и с каналите Канал 3, THE VOICE и Magic TV, както и с радиостанциите "Веселина", "Витоша", Magic FM и The Voice Radio. Самата "Нова броудкастинг груп" пък включва следните телевизионни канали: Нова телевизия, Кино Нова, Нова Спорт, спортните и филмовите Диема. В портфолиото ѝ е и най-голямата онлайн група в България "Нет инфо" (в която влизат abv.bg, платформата за видеосъдържание Vbox7, Vesti.bg, Dariknews.bg, Sinoptik.bg, Edna.bg, Gong.bg, Grabo.bg, Trendo.bg и др.). 

Купувачът "Юнайтед груп" (United Group/UG) е собственост на фондовете "Би Си партнърс" (BC Partners) и Кей Кей Ар (KKR). Сръбската кабелна компания се опитва да консолидира телекомуникационния пазар на Балканите. Придоби Теле2 (Tele2) в Хърватия. Притежава също така активи в Словения, Босна и Черна гора. А това лято от компанията съобщиха, че придобиват и големия доставчик на телекомуникационни услуги и платена телевизия в Гърция - Forthnet. 

Малко предистория

Купуването на "Нова Броудкастинг груп" от компанията на братя Домусчиеви също беше любопитна. Тя се случи, след като КЗК спря продажбата на медийната група на чешкия милиарден Петр Келнер. Сделката окончателно се провали в началото на януари 2019 г., а беше анонсирана година по-рано. Договорът (предварителен, заради предстояща процедура пред КЗК - б.р.) бе на стойност 185 милиона евро. Десет години по-рано предишният собственик на групата - MTG - купи Нова телевизия за 620 милиона евро, като след това групата дори се разрасна.

Новината за въпросната сделка с купувач чешкия милиардер обаче бе валидна за няма и половин година - през юли 2018 г. КЗК отказа да одобри продажбата. Причината - антимонополният орган откри риск за твърде голяма концентрация на пазара.

Последва обжалване пред съда - и от Нова, и от купувача. Преди датата на делото обаче (то бе насрочено за пролетта на 2019 г.) дойде новината, че договорът за продажба на акциите на MTG на най-богатия чех и компанията му PPF Group е прекратен. Компанията на Домусчиеви нямаше проблем с одобрение в КЗК, въпреки че купуваше същото, което се опита да купи Келнер. 

А фондът на чешкия милиардер - PPF - реши да купи медийната група от Central European Media Enterprises (СМЕ) и получи зелена светлина от Европейската комисия през октомври тази година. А в портфолиото на СМЕ са каналите  bTV, bTV Cinema, bTV Comedy, bTV Action, bTV Lady и Ring.