Европейската комисия днес одобри нов проект за бюджет на ЕС за 2015 година, след като преговорите между Европейския парламент и Съвета (държавите-членки) по досегашния завършиха без споразумение на 17 ноември.

Новото предложение включва 145,2 милиарда евро ангажименти (таван на приходите), т.е. с 1,8% повече от тазгодишните  и 141,3 милиарда евро плащания (разходи), т.е. с 0,7% над тазгодишните.

Очаква се Парламентът и Съветът да започнат  преговори по новия проект, който им е изпратен. 

"Новото ни бюджетно предложение взема предвид становищата на Европейския парламент и на Съвета, осигурявайки така здрава основа за подновяване на преговорите", каза Кристалина Георгиева, заместник-председателка на Комисията по бюджета и човешките ресурси. "Надявам се,  че то ще проправи път към споразумение по бюджета на ЕС за 2015 година и по висящите проекти за актуализации  на бюджета за 2014 година, които предложихме с оглед на растящия проблем с неплатените сметки".

Висящите актуализации се отнасят за задължения на съюза да възстанови разходи на страните-членки по европроекти в областта на изследванията и иновациите, образованието и подкрепата за малките и средните предприятия, както и в политиката за социално-икономическо сближаване (кохезионната политика). Ако ЕС не покрие тези задължения навреме, те остават в тежест на националните бюджети, включително и на българския за тази година.

На 23 октомври евродепутатите в Страсбург гласуваха с голямо мнозинство поправки към предишния проект за бюджет на ЕС за 2015 година, които предвиждат ангажименти от 146,38 милиарда евро, увеличени с 2.6 процента спрямо тази година и плащания от 146,42 милиарда евро, увеличение от 8,1 на сто спрямо 2014 г. 

Предишното предложение на Комисията за 2015 година предвиждаше ангажименти от 145.6 милиарда евро, с 2,1 на сто над тазгодишните и плащания от 142,14 милиарда евро, 4.9 над тазгодишните.

Съветът излезе с отрицателна позиция, потвърждаваща подкрепени от мнозинството държави-членки на 2 септември числа: ангажименти от 145,08 милиарда евро с 1.7 на сто над тазгодишните и плащания от 140,00 милиарда евро, с 3, 3 на сто повече от тази година.  

ЕС приема бюджета с т.нар. процедура на съвместно вземане на решение, в която Съветът и Парламентът са равнопоставени като законодатели и трябва да стигнат до съгласие в преговори.

Бюджетът на ЕС за 2014 г. предвижда ангажименти от 142,64 милиарда евро и плащания от 135,5 милиарда евро.

Три четвърти от приходите в бюджета на ЕС идват от вноски, които държавите-членки правят пропорционално на своя брутен национален доход.

Тези от тях, които внасят повече, отколото получават обратно, или т.нар. нетни донорки - Австрия, Белгия, Дания, Германия, Италия, Люксембург, Обединеното кралство, Холандия, Финландия, Франция, Швеция - пета година подред настояват за съкращаване на разходите на съюза заради бюджетните икономии, които кризата ги принуждава да правят у дома.

Заради ежегодното орязване на разходите под натиска на Съвета ЕС вече е натрупал "снежна топка" от неплатени сметки по европроекти в държавите-членки, която приближава 30 милиарда евро. ЕС има правно задължение да покрие тези разходи.

Бюджетът на ЕС представлява около 1 на сто от неговия БВП, равняващ се на близо 13 000 милиарда евро годишно. Той е десетки пъти по-малък от националните бюджети на най-богатите държави-членки и 94 на сто от него отива за инвестиции - в селско стопанство, инфраструктура, икономическо и социално развитие, изследвания, иновации, образование.

Често крайни получатели на тези пари са фирми от страните нетни-донорки, които печелят търговете за изпълнение на проектите в страните-нетни получателки.

Отделянето на национални средства за по-бедните страни в Европа обаче е горещ вътрешнополитически въпрос, експлоатиран от евроскептиците в богатите държави-членки в условията на бюджетни ограничения.