Ресторантите и другите обществени заведения, които въведат изискване за допускане само на ваксинирани клиенти, трябва да направят и публикуват на видно място правила как ще обработват и пазят данните от QR-кодовете на клиентите си. Това становище прие Комисията за защита на личните данни и го публикува на сайта си. 


Комисията изхожда от презумпцията, че събирането на медицински данни е оправдано за целите на свободното придвижване (например при преминаване на държавна граница), но не и при вземане на решение дали един човек да получи достъп до дадено помещение:

“Към момента нито правото на ЕС, нито националното ни право, разрешават проверка на сертификатите, основана единствено на автоматизирано обработване, за целите на даване или отказ на достъп до помещения въз основана на съображения за безопасност на здравето. На практика това означава, че използването на сертификатите за такива цели не може да се основава единствено на автоматизирано обработване, което не включва адекватно човешко участие в процеса на тяхната проверка.”

Именно заради участието на човешкия фактор при проверките, всяко заведение трябва да приеме правила за обработка на ваксинационните сертификати и да ги публикува на видно място за всички:

“В съответствие с принципа за прозрачност, субектите на данни (служители, посетители и др.) трябва да бъдат предварително информирани за наложените от администратора мерки при проверка на сертификатите, като напр. как ще се извършва тя, какви данни ще се обработват, кой ще има достъп до тях и към кой могат да се отправят искания или възражения свързани с обработването на тези данни.”

Ако изпълнителната власт вземе решение да отвори заведенията на 100 процента с условието да пускат ваксинирани клиенти, тя трябва да предостави възможност всяко заведение да проверява чрез сканиране QR-кодовете на клиентите си. За целта вече държавното  дружество “Информационно обслужване” разработи мобилно приложение за сканиране и проверка на сертификати и от 29 август т.г. То вече може да се сваля на телефони с андроид. Засега няма версия за продукти на “Епъл”, което вероятно ще се окаже проблем за персонала на редица заведения. В такъв случай може да се наложи служителите да използват приложения, разработени от други държави, например Гърция, които работят перфектно с всички операционни системи и могат да проверяват сертификати, издадени от всички държави членки на ЕС.