Интернет наистина се промени от началото на световната пандемия насам, макар и не в неочаквана посока - технологиите, които стоят зад новите популярни услуги, бяха налице. Просто коронавирусът създаде безброй поводи имплементирането им да се ускори.

Масовата популярност на Zoom и други програми за видеоразговори не повлия негативно на останалите чат програми - хората чатят навсякъде, повече от преди. Но в социалните мрежи има нови играчи и разбъркване на колодата. Въпросът е - дали гиганти като Google и Meta се дават лесно на свежа конкуренция?

Не, разбира се. И независимо дали харесваме или не социалните мрежи, те играят твърде важна роля в обществото ни, че да ни игнорираме.

TikTok и YouTube

Може би основно по-младите ни читатели ползват или поне са чували за това приложение, но титаничната му популярност сред тийнейджърите само за три години е впечатляваща, ако и притеснителна.

Формулата е като на идеална китайска стока - тестване в пазара на Поднебесната империя от 2016 г., а през 2018-та - на международна сцена. Вече с над 1 млрд. потребители (без да броим тези в Индия, където приложението е забранено, и ползват местни алтернативи) форматът на свръхкъсото (15-60 секунди) видео във висок формат видно е успешен.

Разбира се, не се размина и без скандали. Собственността на фирмата - китайците от ByteDance - в комплект с натегнатите икономически отношения между Китай и САЩ доведе до съдебни битки и почти до забрана на Tik Tok в един от основните пазари. Редица други притеснения за съдържанието и пристрастяването към приложението не го спасиха от забрана в Индонезия, Бангладеш, Пакистан и Индия.

В крайна сметка успешният формат и експлозивната популярност не спасиха новата "социална мрежа" от конкуренцията в лицето на YouTube, нарицателния бранд на Google за онлайн видео. Те бързо създадоха своя услуга YouTube Shorts - функционално копие на услугата за споделяне на TikTok.

Ествествено, веднага достъпна за десетките хиляди създатели на съдържание в YouTube, някои работили на платформата над десетилетие. TikTok продължава да е хит, но мастодонтът на Google бързо го копира.

Clubhouse и Facebook

Clubhouse определено е оригинално изпълнение на стара идея - платформа за аудио стаи за лекции, речи, дебати и прочие с десетки участници и стотици слушатели.

Приложението имаше ексклузивно начало - излезе само за iPhone и iPad и в началото даде достъп като слушатели на всички, но като водещи - само на подбрана група. 

На практика всеки можеше да си организира комуникация с много хора, която едновременно с това може да се излъчва на още повече - нещо, което преди изискваше поне две програми и страхотна интернет връзка.

И още през април, преди Clubhouse да стане публичен и достъпен и за Android (през юли), Facebook вече вкараха в тестова bаза своите Audio Rooms - аудио стаи, изпълняващи на практика същата функция.

По-лека версия на това бе обявена за чат-програмата Messenger, а Audio Rooms вече се тестват на широка публика в САЩ.

За капак на това Spotify също обявиха, че работят върху конкурент на Clubhouse. 

Пазарът е свободен, казват, но свободата означава, че важат и законите на джунглата - и най-големите хищници трудно се свалят от върха на йерархията. Макар и защото са наистина добре в копирането или купуването на добрите идеи.

Добрата новина е, че въпреки неизбежния отпор и продължаващо господство на Facebook и Google, китайците продължават да работят усилено, главният изпълнителен директор на Clubhouse не се е впечатлил от спадането на потребителите, а европейски и други регулатори точат ножове и вече режат все по-дълбоко в онлайн монополите.