Нова антикорупционна комисия с разследващи инспектори, които да поемат разследването на близо 60 вида престъпления и да имат право да обжалват отказите на прокурорите да образуват досъдебно производство за тях.

Това предвижда Законопроект за противодействие на корупцията, внесен днес в Народното събрание от всичките 67 депутати от „Продължаваме промяната“.

Той беше посочен и от премиера Кирил Петков като една от ябълките на раздора с ИТН. Причината е, че формацията на Слави Трифонов е настояла да бъде въведен борд, в който да влязат представители на всяка от партиите в доскорошната четворна коалиция и всеки да има право на вето. Освен това от ИТН отхвърлили без аргументи предложението на ПП вътрешният министър Бойко Рашков да оглави бъдещата антикорупционна комисия.

Не е ясно каква подкрепа обаче ще събере при сегашната политическа конфигурация проектозаконът, който идва в деня, след като ИТН "скочи" на партията на Кирил Петков и Асен Василев и обяви, че напуска коалицията.

Както имаше индикации, законопроектът очаквано разделя сегашната мега Комисия за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество (КПКОНПИ) на две - отделно конфискация, отделно противодействие на корупцията.

Повече за закона разяснява правният сайт "Лекс".

Комисията за противодействие на корупцията (КПК) ще отговаря за противодействието на конфликта на интереси и за публичността на имуществото на лицата, заемащи висши държавни длъжности – отговорности в момента на КПКОНПИ.

Разследващите инспектори

Основното нововъведение, което се прави със законопроекта, е създаването на фигурата на разследващия инспектор към комисията. Той получава правомощия да извършава разследване по НПК на престъпленията по куп състави от Наказателния кодекс. В изредения огромен списък от престъпления, в който влизат всички класически проявления на корупцията като подкупа и търговията с влияние, престъпленията по служба и прането на пари, безстопанственост, неизгодна сделка, трафик на хора със замесени длъжностни лица, някои престъпления, свързани с изборните права, данъчните престъпления и др., авторите на законопроекта сочат, че представлява Единен каталог на корупционните престъпления, одобрен от председателя на Върховния касационен съд през 2017 г.

При извършено такова престъпление, служителите на комисията ще могат да образуват досъдебно производство по неотложност.

Комисията за противодействие на корупцията получава и правомощие - отдавна обсъждано в обществото, което няма никой друг участник в наказателния процес – да обжалва отказите за образуване на досъдебно производство на прокурорите. Става въпрос само за тези престъпления, включени в каталога. Когато прокурорът откаже да започне разследване за някое от изброените престъпления, той трябва да изпрати постановлението си на комисията, която може да го обжалва пред съда на две инстанции.

Окончателното решение ще се взема от състав с трима съдии.

„Липсата на достатъчно събрани материали и недостатъчната активност на прокуратурата и/или нежелание за провеждане на ефективно разследване срещу определени лица, са и причината за липса на добри резултати в борбата с корупцията по високите етажи на властта. Налице са и случаи, при които прокуратурата прекратява съответните преписки, без да бъде повдигнато обвинение и внесен обвинителен акт, с което приключва и самото производство. Сега действащият НПК не позволява извършването на съдебен контрол. Липсата на санкция от страна на съда в тези случаи съставлява липса на достатъчно гаранции за правилното приложение на закона“, пишат депутатите от ПП, цитирани от правния сайт.

За този списък от престъпления, комисията ще може да обжалва пред съда и постановлението на прокурора, с което той е прекратил наказателното производство.

Разследващите инспектори могат да искат съдействие, сведения и документи „от държавните и общинските органи, търговците, кредитните институции, от нотариуси и съдебни изпълнители, както и от други физически и юридически лица“. Всички тези изброени са длъжни да предоставят сведенията в срок до един месец от поискването им.

Инспекторите ще имат право да носят служебно оръжие и да го използват „само когато това е абсолютно необходимо при въоръжено нападение или заплаха с огнестрелно оръжие срещу тях“.

Освен това инспекторите ще могат да извършват и принудително довеждане.

Инспекторите ще бъдат подлагани и на периодични проверки за почтеност.

„По този начин се осигурява обективност и независимост на разследващите органи“, се посочва в мотивите и се заявява: „Не се накърнява ръководната роля на прокуратурата в досъдебното производство“.

Оперативно-издирвателна дейност

КПК ще разполага и с оперативни служители. Те, както и инспекторите, ще могат да извършват оперативно-издирвателна дейност, която включва доста действия. Като например справки за лица, оперативна порверка на събрани данни, вземане на обяснения от граждани, белязване на абекти и предмети, извършване на наблюдение, проникване и изследване на помещения, доверителна сделка, контролирана доставка, лично издирване....

Законопроектът съдържа и подробна уредба на конфликта на интереси и установяването му, включително и серия от разпоредби за защита на подателите на сигнали.

Целият текст на законопроекта може да бъде видян тук.