За разлика от "Ал Кайда" например Ислямска държава привлича жени за активно участие. На снимките те са в пълен никаб и носят пушки. Обясненията какво точно ги привлича към джихадистите не са еднозначни. Често се говори за някакви романтични причини - факт е, че в социалните мрежи джихадистите водят много усилено пропагандна война. Най-често обаче основанията жените да се присъединяват към ИД имат дълбоки и сложни политически и религиозни корени.  

Д-р Нимми Говринатхан, експерт по темата за участието на жени в конфликти, разяснява част от тези причини. "Борбата за ИД е борба за халифат. Това е политическа борба, която отива доста по-надълбоко от социалните мрежи", казва тя пред Си Ен Ен. 

Каква е ролята им

ИД има две бригади, които са съставени само от жени - Ал Ханза и Имм ал-Раян. Те не се сражават на предните линии, служат по-скоро като морална полиция. Следят цивилните жени да съблюдават правилата за поведението им, наложени от ИД - включително носенето на пълен никаб и забраната да излизат без да бъдат придружавани от мъж, пише Vox.

Има и сведения за жени бойци от ИД, които заедно с мъжете правят проверки на пропусквателните пунктове на джихадистите или по време на обиколки по къщите на мирните хора. Те претърсват жените и гледат дали под никабите не са скрити мъже, които искат да прикрият идентичността си, врагове на ИД.

Жените от Ислямска държава, също така имат за задача да привличат нови последователки на ислямистите, освен това от тях се предполага, че е добре да се омъжват за мъже бойци.

Жените като цяло помагат на организацията да осъществява контрол над цивилното население. Въпреки че се отнася изключително жестоко към цивилните граждани, ИД е наясно, че има нужда от някаква степен на приемане от местните хора и използва жените като топла връзка. 

Говринатхан е изследователка на ООН, чиито работи се фокусират върху участието на нежния пол в конфликти и въстанически движения. Тя обяснява, че всяко подобно движение има необходимост да генерира подкрепа и при двата пола, не само при мъжете. "Жените бунтовници, казва тя, - са частично нужни в това отношение, защото те имат по-добра способност да стигнат да цивилните жени, да привличат нови членове сред тях".

Моралните правила, които всички членове и на женските бригади следват и прилагат са основани на религиозната доктрина и практика, но освен това са средство за контрол над цивилното население във владените от ИД територии. Уил Маккантс от Института Брукинг казва, че вижда поне три облаги за Ислямска държава от налагането на стриктни религиозни норми. Първо, така ислямистите ясно показват кой е шефът. Второ, така се осигуряват готов набор от норми и практики, които налагат върху цивилното население. Трето, това е извинение за силния контрол върху поведението на хората. Стриктната салафитска интерпретация на ислямското право, която предлагат от ИД е средство да се налага страх и подчинение.

"Тази идеология е много полезна, като се опитваш да установиш авторитарно управление над дадена територия", допълва Маккантс.

Според него активното включване на жени като морална полиция е наподобява ролята, която имат консервативни жени в Саудитска Арабия и Иран. Но трябва да се има предвид, че подходът на ИД към жените е коренно различен от този на "Ал Кайда", която неодобрява жените да се бият и ограничава тяхното участие до това да окуражават мъжете да се сражават.

С какво ги привлича

Ясно е защо ИД има нужда от женско присъствие, но защо самите жени намират за атрактивно да се присъединят към джихадистите, е другата част от въпроса. От ИД не само налагат сурови изисквания към облеклото и поведението на жените, но и стигат много по-далече в обидите и насилието - женят ги насила, изнасилват ги като оръжие по време на война, поробват ги - пример жените от йезидското малцинство.

Въпреки че има доста малко данни по въпроса експертите са на мнение, че жените се присъединяват към ИД по причини, подобни на тези на мъжете. Маккантс казва, че мъжете могат да се присъединят към ИД от желание за приключение, чувството, че защитават преследваната общност на сунитите, ентусиазъм, убеждение, че идва краят на света и те искат да са част от праведниците. Подобни аргументи вероятно има и при жените.

Вътре в Ирак например възходът на ИД се благоприятстваше от насилието над сунитите и доминираното от шиите иракско правителство, което маргинализираше сунитите.

"Като цяло, жените имат същата политическа култура като мъжете в техните общности, казва Говринатхан. - Така че може с пълно основание да предположим, че ги мотивират същите неща като мъжете".

Някои жени дори виждат ИД като свой защитник, а не като подтисник. Маккантс посочва, че джидастките групи често се позовават на чувството за чест на арабските мъже като обявяват, че мюсюлмансикте жени са изнасилвани и че като се присъединят към джихада това ще е начин за отмъщение на тази несправедливост. Жените пък се чувстват защитени от тези призиви, казва ученият.

В Сирия залагат на друг момент. Обявяват, че жените на Ислямска държава са били изнасилвани от други сунитски въстаници. Така обясняват и построяват цялата си контра офанзива като справедлива реакция на тези действия на другите сунити, казва Маккантс. Това послание естествено има ефект и върху жените - джихадистите са защитници на тяхната чест. 

Жените на Запад и ислямистите

Всичко това обаче не обяснява защо изненадващо голям брой жени от западните общество напускат домовете си и решават да се присъединят към ИД в Ирак и Сирия. Д-р Ерин Солтмън, чиято занимания са в областтана политическата радикализация, твърди, че всеки десети новоприет член на ИД от Великобритания е жена. Според нея има три причини ИД да е привлекателна за някои западни жени. Първите две са свързани с полово неутралните послания на ИД - еднакви и за мъже, и за жени. Третият тип послания са насочени изцяло към жените.

Първото обяснение, казва Солтмън, е "приключенският разказ" - младите жени възприемат пътуването към ИД не като религиозно задължение, а като вълнуващо приключение към "мюсюлманската утопия".

Второто обяснение - разказът, който представя битката на ИД срещу правителството на Башар Асад като справедлива борба. Според тази гледна точка всички световни сили са се обърнали срещу мюсюлманите и те имат нужда от защита. Това е някакво криворазбрано чувство за справедливост, обясняват специалистите.

И третото обяснение - романтичният разказ. В него на жените им се обещава ислямистка версия на приказката за принца - те ще намерят "силен мюсюлмански мъж, който се сражава за героична кауза". Обещанието, както се оказва, понякога има ефект.