АЛЕКСАНДЪР АЛЕКСАНДРОВ, специално за Клуб Z

БАРСЕЛОНА - Платформите за мобилни разплащания, носимите (wearables) устройства и концепцията „интернет на нещата“ (Internet of Things) са сред най-интересните акценти на тазгодишния Световен мобилен конгрес. Събитието, което започна в испанския град Барселона, събира водещите компании от сектора на съобщенията и много медии, сред които и представител на Клуб Z.

Още в началото на мобилното шоу всички най-големи производители на смартфони, с изключение на Apple, представиха своите нови устройства, включително топ модела Samsung Galaxy S6 и Galaxy S6 Edge, водоустойчивия Sony Xperia M4 Aqua, апаратите от среден клас LG Magna, LG Spirit, LG Leon и LG Joy, какво и Lenovo VIBE Shot.

Посетител на конгреса минава покрай рекламата на Galaxy S6 Edge.

Не устройствата обаче са в центъра на вниманието на тазгодишното издание на мобилното изложение, а начините, по които комуникациите ще навлязат в различни сфери на живота ни – разплащателните услуги, нашите домове, коли и развлечения.

Мобилни плащания

Още в началото на конгреса организаторите от Световната GSM Асоциация (GSMA) обявиха, че към декември 2014 г. активните потребители на мобилни разплащателни услуги са надминали 100 милиона в световен мащаб.

„Бързото развитие на услугите за мобилно плащане представлява едно от най-големите разширявания на глобалната финансова система за всички времена - обясни пред аудиторията на конгреса Исмаил Ахмед, анализатор в областта и президент на компанията WorldRemit. - Много от нашите партньори в мобилния бранш предлагат също застрахователни продукти, платежни услуги в сферата на образованието и здравеопазването, както и спестовни услуги. Кешът бързо се превръща в остаряла технология, особено с навлизането на мобилни разплащания в развиващия се свят.

В рамките на конгреса бяха представени новата платформа Samsung Pay на едноименната компания, както и нови мобилни решения на водещите картови оператори VISA и Mastercard. Общият брой на регистрираните потребители на услуги за мобилни плащания в света е достигнал 299 милиона, като 21 различни платформи имат по над 1 милион активни потребители, стана ясно още по време на Световния мобилен конгрес. Общият брой на различните услуги в този подсегмент пък е 255.

Internet of Things

Концепцията „Интернет на нещата“, известна още като machine-to-machine (m2m), също беше в центъра на вниманието по време на мобилното шоу в Барселона. Тя е базирана на идеята, че много скоро всички заобикалящи ни устройства, ще са свързани с мрежата – от домашните електроуреди, ключалката на вратата и нашият автомобил, през офисите и производствените линии, до широк набор от транспортни, водоснабдителни, енергийни и други инфраструктури. Това би позволило например нашата кафе машина да ни прави автоматично кафе още щом се събудим, хладилникът сам да следи какви продукти има в него и да поръчва онези от тях, които свършат, гаражът ни да вижда, че пред него е собствената ни кола, разпознавайки номера и да се отваря автоматично, а редица промишлени обекти да работят много по-автоматизирано и поне на теория – по-ефикасно.

Концепцията "Интернет на нещата" означава огромен брой нови потребители за операторите.

За телеком операторите всичко това означава огромен брой нови потребители под формата на разнообразни машини. При това – в момент, когато в развитите пазари броят на новите „човешки“ клиенти вече трудно може да се увеличава, а приходите от гласови услуги и кратки съобщения намаляват осезаемо.

Internet of Things безспорно е от огромен интерес за индустрията и не случайно беше една от водещите теми на форума в Барселона. Както посочи Анет Цимерман, главен анализатор в Gartner, важен фактор в този сегмен се очаква да играят и Bluetooth бийкъните – миниатюрни устройства, които ще позволяват на търговски обекти, летища и конферентни центрове да получават автоматично информация за влизащите в тях хора и на база на това да им предлагат специфични оферти или конкретизирана информация.

„Умни“ гривни и очила

Т.нар. носими устройства (wearables), които включват дигитални часовници, очила, бижута и всевъзможни други аксесоари, носени по тялото, също бяха важен акцент на тазгодишния конгрес. Този подсегмент, който все още не успява да се наложи и според мнозина е надценен, също е добра възможност за производителите, както и за операторите да разширят своите приходоизточници.

Очила, часовници и други "носими" устройства бяха демонстрирани на конгреса в Барселона.

В рамките на конгреса HTC представи своята първа фитнес гривна HTC Grip. Тя поддържа GPS и може да проследява специфичните метрики на голям брой спортове, позволявайки на собствениците й да си поставят различни цели и програми за тренировки. LG от своя страна използва форума, за да пусне първия в света умен часовник, работещ с мобилния стандарт от четвърто поколение LTE (Long Term Evolution) – LG Watch Urbane LTE.

Зукърбърг срещу „дигиталната пропаст“

И докато в развития свят мислят за интелигентни аксесоари и свързани домове, Марк Зукърбърг дойде на конгреса с една малко по-различна мисия – да свърже с интернет жителите на развиващите се региони в Африка, Азия и Латинска Америка, където дигиталната инфраструктура почти не съществува. 

Марк Зукърбърг

Лекцията на основателя на Facebook по време на мобилното изложение беше насочена към водещите телеком оператори, които той се опита да привлече за своята кауза. Зукърбърг представи напредъка на своята неправителствена организация Internet.org, която търси различни начини да предостави интернет в страни от третия свят и добави, че ако операторите предложат на населението там безплатен достъп, биха могли да намерят начин да спечелят от допълнителни услуги.