Вторият пилот на падналия в Алпите еърбъс Андреас Лубиц се е лекувал от психично разстройство. Това съобщи бТВ, позовавайки се на медийни публикации в Германия.

Както стана ясно от думите на прокурора Марсел Брис Робен, записите от черната кутия показват, че катастрофата на A320 е резултат от умишлените действия на втория пилот - 28-годишния германски гражданин Андреас Лубиц. Смята се, че той се е заключил в кабината, за да не пусне командира на екипажа, започнал да снижава самолета, след което го разбил в планината.

Лубиц се е лекувал година и половина. Бил е в депресия и по това време са го определили като временно неспособен да лети. Такива бележки били открити при преглед на работното му досие.

Имало и версия, че малко преди катастрофата Лубиц се е разделил с приятелката си.

За това, че Лубиц е посещавал психиатър в продължение на година и половина, съобщава германският таблоид Bild, позовавайки се на източници в Lufthansa. Той е прекъснал обучението си преди няколко месеца. Bild твърди, че причината за това са психическите проблеми на пилота. Според вестника, заради депресия той е имал проблеми с обучението си в училището на Lufthansa в САЩ, дори временно е бил причисляван към неспособните да летят. В досието му е имало бележка, че той се нуждае от "специални и редовни медицински прегледи." Същата забележка фигурира и в лиценза му за пилот.

Пак според същото издание капитанът, заключен извън пилотската кабина на самолета на "Джърмън уингс" е използвал брадва в опит да влезе отново. Черната кутия в кабината разкрила, че той многократно е чукал на вратата, когато самолетът започнал фаталното си снишаване. Вестникът твърди, че накрая капитанът е опитал да разбие бронираната врата на кабината с брадва. Тази информация не била потвърдена веднага, но говорителят на "Джърмън уингс" потвърди за АФП, че на борда е имало такъв инструмент.

В дома на пилота следователи от Дюселдорф са правили претърсвания до късно вчера през нощта, съобщи още бТВ. Изнесени били три кутии с веществени доказателства - документи и лични вещи. Очаква се днес да бъде оповестено какво точно съдържат те и спомогнали ли са за разследването. По предварителна информация в кашоните се съдържа важна улика.

Втората черна кутия на самолета все още не е открита.

Възможно ли е черната кутия да запише дишането на пилота, се питат пък във Франция, предаде пратеникът на телевизията и във Франция.

"Има нещо, което не може да бъде казано", смята журналистката, визирайки първоначалното мълчание на институциите. 

Във Франция се работи и по версията терористичен акт.

Според Георги Христов, капитан на Еърбъс 320, е напълно възможно да бъде записано дишането на пилота, ако е бил включен интеркомът. Когато член на екипажа излиза извън пилотската кабина, вратата се заключва отвън, допълни Христов. Ако вторият пилот е бил в безсъзнание, то не би имало пречка да се отвори вратата с код отвън. Ако обаче е бил в съзнание, може умишлено да я е блокирал отвътре. По думите му вратата не може да се разбие отвън, а само отвътре, а първият пилот е разбрал какво става, усещайки снишаването на самолета.

Елена Пенчева, авиопсихолог, коментира, че при предварителния подбор се минава през сериозни тестове за физическо и психическо здраве. Специално за Германия има цял институт, който прави селекцията. По думите й има много причини, поради които един човек може да "прегори" (burnout), най-вече от натрупване на умора. И това може да доведе до самоубийствени мисли. Въпреки, че според психоложката суицидните мисли са насочени към собствената личност, в състояние на "прегаряне" можело да обречеш на смърт и други хора.

Пенчева обаче определи като странно това, че дишането на пилота е било спокойно. Това не било нормално в състояние на афект. Тя припомни и че до момента няма данни, които да показват на борда да е имало проблем между двамата пилоти, довели до фаталните събития.