Макар да обожавам технологиите, докато не стана дума да се пише материал, не бях пътувал с Uber - високотехнологичната превозна услуга, която изправи на нокти таксиметровите шофьори. Видели пряка конкуренция от по-ниски цени, с "аматьори" зад волана, които не плащат лиценз, професионалистите в София скочиха срещу Uber и обявиха, че ще излязат на протест, ако държавата не забрани услугата.

Американската компания е на пазара от 2009 г., но се появи в България през декември миналата година. Би могло да се нарече аматьорско такси, защото шофьорите на Uber са със собствените си коли, нямат брояч, и често за тях това е просто допълнителен доход. Самите те използват слогана "Личният шофьор на всеки".

Поради тази причина няма как да махнеш на Uber кола - тя е просто най-обикновен автомобил, като всички други. Поръчването на таксито става изцяло през смартфон програмата със същото име.

Тя е доволно елементарна - използва картите на Google, нужна е само бърза регистрация с имейл, Google или Facebook акаунт и добавяне на кредитна или дебитна карта. Тук идва удобство номер едно - няма бакшиши, няма закръгляне нагоре, ровене за стотинки, и прочие... Просто парите се изтеглят от сметката ти, а с шофьора си пожелавате приятен ден...

Удобство номер две е фактът, че GPS-ът на телефона ви показва на Uber-джията къде точно се намирате. Няма вече звънене, обяснения, до супермаркета, след завоя втората в ляво... Неща, които се случват дори когато таксиметровия шофьор е въоръжен с GPS.

Взимат ме от точното ми местоположение - или от всяко друго,
което си посоча на картата.

Удобство номер три - и вие виждате на картата колата, която сте си поръчали. Над вашето място има и брояч, който приблизително ви казва кога ще дойде шофьорът. В моят случай програмата оцени пътя му до мен на 5 минути, на него реално му отне 7 - но пътувах в сравнително пиков час, и поръчах колата в близост до голям булевард.

Всеки момент ще е тук.

Удобство номер четири - програмата ти показва шофьора, със снимка и име, и марката и моделът на колата му. Ако го чакаш по-дълго можеш да му звъннеш или пратиш СМС директно през програмата.

Удобство номер пет - има един бутон "fare split". Просто и лесно - качвате се с трима приятели в колата, натискаш бутона, и всеки потвърждава, че ще си поеме своята част от заплащането, което се дели доколкото е възможно на равни части.

Малка неприятна изненада - оказа се, че съм уцелил така наречения Surge Price, период, в който цените се вдигат с определен коефициент, за да изкара повече шофьори на пътя. В моя случай беше 1,4. Нали е по работа, реших да не чакам няколко минути за по-ниската тарифа.

Толкова с удобствата - вече бях в колата и правех първото ми пътуване с Uber! Шофьорът ми, с оценка 4,7/5, се казва Петър. Изглежда на около 35, усмихнат, дружелюбен. Колата е чиста, изхабеничка и на годинки, но без никакви осезаеми проблеми.

Разбира се, с Митко се заговаряме - за Uber. Той започва още през първата седмица от старта на приложението у нас. В началото изкарва прилични пари, а сега просто не излиза толкова често. Комбинира шофирането на Uber с "директен маркетинг" - по-точно, заговаря пътниците, които му се струват заинтересовани, и им разказва за полезните храни. Предлага ги фирма на негов приятел. Прекрасно, мисля си аз, уредих си и транспорт, и евентуално някакъв нов източник на офисна храна.

Огромна част от клиентелата му са младежи.

"Аз съм стар в сравнение с тях", казва ми.

Но е имал и особен рекорд - веднъж 77-годишен се качва заедно с жена си. 

"Внучетата му го показали. Човекът се оплакваше от помпите на такситата", разказва още Митко.

Не го притесняват особено "мърморенията" на таксиметровите шофьори. "Тези все за нещо...", казва, и няма нужда да разяснява. Не смята, че Uber така или иначе удря толкова сериозно такситата - те сами си го правят:

"Твърде много са за София, направо не знам как преживяват." 

Неусетно сме вече пристигнали. Два клика на екрана от страна на Митко и от моята карта си отиват 8,75 лв. Пожелаваме си приятен ден, на мен програмата ми сигнализира за извършеното плащане и ми предлага да оставя коментар за Митко. Пиша му 5/5 - на колко ме е оценил той, не знам.

Излязло ми е малко по-скъпо, отколкото с такси - заради Surge Price увеличението. Иначе първоначалната такса е 70 ст., 40 ст. е километърът, а 20 ст. се добавят на минута возене - независимо дали в престой или не. За по-кратки маршрути практическа разлика няма. Но разликата в удобството на поръчката и пътуването като цяло от масовия опит с много таксита ме окуражава да Uberствам отново. А, и си взех едно флаерче, ще пробваме полезните храни на Митко.