Обсъждането на проектозакона за предучилищното и училищното образование, който Министерството на образованието определя като ключов за каквато и да е реформа в областта, продължава мъчително в съответната парламентарна комисия. Дали оценяването на най-малките да бъде количествено или качествено е един от въпросите, който бе подробно обсъждан днес.

На поредното заседание на второ гласуване депутатите в образователната комисия започнаха от чл. 116, раздел 7, като покриха 32 страница от общо 120.

Законът за предучилищното и училищно образование е един от най-оспорваните и при двете правителства на ГЕРБ. В първия кабинет "Борисов" депутатите приеха голяма част от текста, но премиерът подаде оставка преди да успеят да довършат всички точки. От ГЕРБ редактираха леко законопроекта и го предложиха наново. В Комисията по образованието и науката документът се обсъжда на второ четене вече месец.

Основната дискусия на днешното заседание се завъртя отново върху предложението учениците от първи до трети клас да не бъдат оценявани количествено - с тройки, четворки, петици и шестици, а качествено - с изразите „постига изискванията”, „справя се” и „среща затруднения”.

Ирена Коцева от ГЕРБ, която е работила десетилетия като начален учител, разказа случай от практиката си с ученик, получаващ слаби оценки по математика, който в крайна сметка печели националната олимпиада. Според нея "качественото оценяване" може да бъде дори по-дълго.

Стоян Мирчев от БСП обаче смята, че тази практика да продължава от 1 до 3 клас е излишно, и децата няма да свикнат да бъдат изпитвани.

"Хората ги оценяват цял живот. Това, че в първи клас няма да има количествена оценка, ще им бъде един преходен период," заяви той.

Според него за децата количествената оценка ще е още по-стъписваща, ако я получат в 4-ти или 5-ти клас, когато и материалът е далеч по-труден. 

"Оценяване има. Няма да има количествено, а качествено оценяване. Защо смятате, че те няма да бъдат мотивирани, няма да бъдат изпитвани?" репликира го реформаторката Бойка Маринска, също учителка.

Доводът за качественото оценяване е да не бъдат подлагани децата в крехка възраст на унизителното преживяване да получат (слаб) 2. 

В крайна сметка бе запазен първоначалният вариант - оценяването ще е старомодното количествено след 3-ти клас.

Други съществени промени, някои от които предстои да минат на второ четене пред комисията, са:

 - гимназиалният етап да се раздели на две - VІІІ – Х клас и ХІ - ХІІ клас, което да позволи на учениците смяна на профила - дали в професионална посока, предуниверситетска подготовка, или друго

 - ще се създаде Обединено училище, от I до X клас, за да могат учениците от малки населени места или тези, чиито семейства са в затруднено финансово положение, да имат възможност да завършат първи гимназиален етап в родното си място.

 - ще се създаде възможност професионалните гимназии да предлагат дуално обучение - комбинация с работа в бранша

 - ще се въведат нови и по-ясни образователни стандарти

 - родителите ще има по-широк избор и по-голяма роля в образованието на децата си