ПЕТЪР ТОМОВ

Наш кореспондент

Тампа, Флорида – Бедни калифорнийци се редят на опашки за безплатни електрически коли, които властите им предлагат срещу техните стари трошки, съобщава „Яху файненс“ . С пилотната програма управата на най-многолюдния щат е решила да убие два заека с един куршум. Да махне от пътя старите коли, които замърсяват най-много въздуха и да помогне на най-социално онеправданите жители.

 

По 12 хиляди долара на семейство е готово да отпусне Бюрото за въздушни ресурси. С тези пари бедните могат да купят електромобили „Шевролет Волт“ или „Нисан лийф“, които са връщани в автомагазините, след като са били ползвани по 3 години на лизинг. Програмата цели да отърве търговците на коли от големия брой електрически возила, които са натрупани на паркингите им. Заради спадналите цени на бензина интересът към колите на ток спадна замря, което доведе до срив на цените им. От друга страна новата програма ще даде тласък на усилията на губернатора Джери Браун, който иска до 2025 г. да изкара на пътищата 1,5 милиона екологически чисти автомобили. Целта на Браун е до 2030 г. в Калифорния да бъдат намалени емисиите от замърсяващи атмосферата газове с 50 на сто.

 

Според коментатора на „Яху файненс“ Майкъл Сантоли Калифорния и досега е била водеща в паричните дотации при закупуване на електрически коли. По тази причина е много трудно да се определи колко голямо е тяхното търсене. В САЩ от години е в сила федерална програма, която намалява със 7 хиляди долара цената на возилата, задвижвани от акумулатори. Но те не се търсят много. Същевременно с това редица нови научни изследвания поставят под въпрос енергийната ефективност на електрическите коли. За да бъдат зареждани техните акумулатори ще нарасне значително консумацията на електричество. Това означава, че трябва да бъдат изграждани нови енергийни мощности, които от своя страна ще доведат до ново замърсяване на въздуха. Експерти оборват твърденията на еколози, че повишеното търсене може да бъде задоволено с изграждане на нови слънчеви и вятърни генератори за ток. Основният проблем е, че районите в които се строят алтернативните енергийни централи, често са доста далеч от крайните консуматори и трябва да се инвестират сериозни суми в изграждането на нови далекопроводи.