Практически фалиралите Български държавни железници (БДЖ) подготвят търг за доставка на 20 нови електрически мотриси. Това научи Клуб Z от високопоставени източници в националната жп компания. Поръчката се очаква да бъде обявена до края на месеца.

Цената на една нова електрическа мотриса е между 3 млн. и 5 млн. евро, показват предварителните проучвания на пазара от страна на БДЖ. Това означава, че прогнозната стойност на влакчетата ще е между 60 млн. и 100 млн. евро. 

Покупката на мотрисите ще бъде финансирана със средствата от годишния капиталов трансфер, който БДЖ получава от финансовото министерство. За т. г. осигуреното финансиране е 30 млн. лева и парите реално ще са достатъчни само за първоначална вноска за новите влакчета. За остатъка от сумата ще се търси кредитиране и дълговете на компанията, които към момента са малко под 700 милиона лева, ще се увеличат. 

Търпението на кредиторите свърши

В момента БДЖ изпитва остър недостиг на нови влакове, но компанията е изправена до стената от досегашните си кредитори.

В началото на февруари германската финансова институция FMS Wertmanagement запорира банковите сметки на БДЖ Холдинг заради просрочени дългове. Общият размер на забавените вноски към момента е около 150 милиона лева. Дълговете са почти по равно към банките облигационери и към германската банка KFW за закупуването на мотрисите "Дезиро" на "Сименс".

Вече повече от година от БДЖ и българското транспортно министерство се опитват да се споразумеят с кредиторите на БДЖ за разсрочване на задълженията, но въпреки това до споразумение не се стига. Поредната среща по темата се очаква след седмица. Кредиторите на БДЖ напоследък стават все по-неотстъпчиви и със сигурност няма да са щастливи, ако закъсалата държавна компания увеличи още дълговете си, купувайки нови влакове.

Готви се запор на сгради

Според информация на Клуб Z банките кредиторки възнамеряват да затегнат още хватката си върху БДЖ и дори обсъждат вариант да наложат запор и върху редица сгради на компанията. Заплахата може да се превърне в реалност още на следващото общо събрание на кредиторите. Най-апетитните имоти на БДЖ са централата на жп компанията на столичната улица "Иван Вазов" и главният офис на Национална компания "Железопътна инфраструктура" край столичната Централна гара.  В двете сгради БДЖ има 50-процентен дял от собствеността.

Сондажи в Брюксел

Докато кредиторите на БДЖ стават все по-нетърпеливи, транспортното министерство се опитва да измоли от Брюксел разрешение за държавна помощ за железниците. От ведомството на министър Данаил Папазов се опитват да получат картбланш за около 200 млн. лева. Позицията на министерството е, че с такава сума държавата е недофинансирала железниците за превоз на пътници преди влизането на страната в Европейския съюз. Сумата била натрупана от влизането в сила на договора между държавата и БДЖ за извършване на обществен превоз на пътници през 2002 г. до 2007 г. Според експертите в транспортното министерство подобна мотивировка ще мине пред Еврокомисията. Но има проблем с финансовото министерство, тъй като то не искало да товари допълнително бюджета с проблемите на железниците. Само за т. г. държавата наля 210 милиона лева в компанията - 30 млн. капиталов трансфер плюс още 180 млн. лева субсидия за превоз на пътници.