Това интервю е част от поредица срещи на Клуб Z с най-интересните кандидати за кмет на София. Интервютата не са част от платена кампания на кандидатите. В дните преди изборите ви срещнахме с Йорданка Фандъкова - ГЕРБ, Михаил Мирчев - БСПВили Лилков - Реформаторски блокГеорги Кадиев - "Сердика", и Ангел Джамбазки - ВМРО.

- Кой ще спечели изборите в София, г-жо Фандъкова? Вие? Или това просто ще е поредната победа на „машината за избори“ ГЕРБ и Бойко Борисов, което предполагам звучи малко обезсърчаващо за личните ви усилия?

Гражданите решават кой печели изборите с гласа си. Няма „машина за избори“ има свършена работа, има оценка за постигнатите резултати и доверие, което е спечелено. Хората в София не се движат по инерция, те са много взискателни и много точни в оценките си. Говоря всеки ден с хората и сега в кампанията, и като кмет – те не се поддават лесно на спекулации, не можеш да ги убедиш, че нещо е направено, ако те с очите си виждат, че не е. Надявам се, че на тези избори ще получим оценка за постигнатите резултати в предходните години. И знам, че има още много да се свърши. Това, което мен ме мотивира истински е, че гражданите виждат направено и в същото време това, че са критични, че искат повече. Задвижихме „машината за работа“ и да постигаме резултати, които пременят живота на хората. Те не вярват просто на обещания. Затова отново моята програма включва конкретни проекти и ясни показатели, които да се стремим да покрием.

- Кого смятате за свой основен опонент – Михаил Мирчев или Георги Кадиев? Ако се стигне до втори тур с представител на левицата, ще очаквате ли Вили Лилков да Ви прелее гласове?

Важно е хората да гласуват и в неделя ще знаем дали има балотаж или не. Никога не съм мислила за гласовете на хората като нещо, което се прелива и излива от някого и по някакъв начин. Вярвам, че столичани ще подкрепят свършената работа и ангажиментите, а не популистките обещания. Това, което не очаквах от кандидатите за кметове, които като цяло имат сериозен опит в общинския съвет, са грубите спекулации.

- Двамата леви кандидати Ви отправиха обвинения, че ГЕРБ подготвят манипулация на изборите в София, а от партията Ви изпратиха сигнал до прокуратурата по този повод. Не Ви ли притеснява, че може да се появят критики за намеса на прокуратурата в предизборната кампания, като начин за справяне с опонентите?

Поискахме прокуратурата да провери всички сигнали за манипулации на изборите, а не да проверява кандидатите, които ги говорят публично. Оказа се, че нито един от тях двамата не е предоставил на прокуратурата или на МВР каквито и да е факти или сведения за това, което убедено твърдят публично. Надявам се, че те като граждани ще си изпълнят задължението, ако знаят за престъпление, да отидат и да разкажат на полицията иначе, ще излезе, че спекулират. Аз лично призовавам гражданите да гласуват в неделя, защото високата избирателна активност е най-сигурната гаранция срещу всякакви опити за манипулация.

- Вероятно и в новия общински съвет най-големите групи ще са на ГЕРБ и Реформаторския блок. Ако ГЕРБ не спечели мнозинство в съвета ще формирате ли коалиционно управление и в София, както е и на национално ниво? Сътресенията в коалицията на национално ниво, отразяват ли се на работата в местния парламент? И, ако опитаме да спекулираме, при провал на „голямата“ коалиция, ще очакватe ли „нож в гърба“ от десните си партньори в общинския съвет?

Има още два дни и ще знаем какъв ще е вота на хората в София. В последните 8 г. общинските съветници от ГЕРБ имаха мнозинство в общинския съвет. Големите проекти на града, които реално го промениха, се дължат и на тази ясна политическа воля, която заставаше зад тях и не допускаше те да се превърнат в обект на политически игри. Ще припомня сагата с изграждане на завода за преработка на отпадъците. Реално построяването му - от подписването на договора до неговото пускане – ни отне година и половина. Това е времето за работа, останалото време, уви, премина в опити за забавяне. От една страна, правителството на г-н Станишев отказа през 2009 г. да даде държавна гаранция за проекта, което го отложи, водеха се спорове дали да се строи с европейски средства или с публично-частно партньорство. Преборихме се да го строим с подкрепата на Европа и сега София има най-голямото екологично съоръжение, построено с европейски средства. Това са фактите, за да се работи трябва отговорно мнозинство, което да стои зад решенията и на което след това гражданите да могат да търсят отговорност. Столичани добре помнят „мнозинствата по интереси“, които са взимали решения в София преди 2005 г. Сега никой не иска да понесе отговорност за продадените 300 дка в Борисовата градина, или в Южния парк, за продадения наполовина площад пред Централна гара, за знакови имоти, които са вкарвани с решение на СОС в смесени дружества и така са преминавали в частни ръце дори без заплащане. Аз не приемам, че отговорността може да е ничия.

- Мотото на кампанията Ви е „Видими резултати за София“, но видими са и проблемите на града, които от години не са разрешени – липсата на улично осветление и тежкото състояние на пътищата по кварталите, бездомните кучета, презастрояването. Защо толкова бавно се справя с тези въпроси общината, както често Ви критикуват и от опозицията? Казвате, че нямате магическа пръчка, но и че общината има достатъчно средства.

Да, права сте, видимо е и направеното, и това, което трябва да се направи. През 2009 г. метростанциите в София бяха 8, сега са 34. Заварихме 44 заменени и продадени детски градини и 20 с предписание за затваряне. Ние построихме 80 нови модерни детски градини. „Икаруси“-те бяха емблемата на градския транспорт – вече ги няма, на тяхно място имаме 126 нови автобуса по най-натоварените линии, 90% нови тролеи и 20 нови трамвая. Още много трябва да се свърши – затова започваме третата линия на метрото, която ще свърже „Левски Г“ с кв. „Овча купел 2“ до Околовръстния път. Тече процедурата за още 110 автобуса и плановете ни са за закупим 270. Готови сме с проектите за следващите 25 нови сгради на детски градини. Вярвам, че направеното е видимо и че градът никога не се е развивал и променял с такова бързо темпо на работа.

Факт е, че успяхме да осигурим постоянно увеличение на бюджета в най-тежката финансова криза в света и в последните години София има рекорден бюджет, какъвто градът никога не е имал. До всеки лев на столичани от данъци, прибавихме по още два от спечелени европейски проекти. Всички кандидати подчертават големия бюджет на София като даденост, която само трябва да се изхарчи. Това изобщо не е така, първо трябва да го осигурим, а всеки лев се печели с работа и подготвени проекти, с прозрачни процедури, с доверието на Европейската комисия и гражданите. Бюджетът е голям, но той не е безкраен, за да можем във всеки момент да направим всичко. Затова избрахме ясни приоритети - инфраструктура, транспорт, образование и разбира се, екология. За всеки от тях постигнахме ясни резултати. Те са основата, на която сега мога отговорно да кажа, че подмяната на осветлението с енергийно ефективно е нов приоритет, по който ще работим, че насочваме средства към ремонти вътре в кварталите, както за ремонт на улици, така и за тротоари и междублокови пространства.

- Все по-често се случва ремонтирани наскоро пътни отсечки да пропадат или по тях да се появяват дупки. Кога срокът на гаранцията, а не цената на ремонтите ще определя изпълнителите при обществените поръчки? Изпълнението и организирането на ремонтите също е проблем. „Топлофикация“ направи няколко мащабни ремонта това лято, които отблъснаха от вас доста избиратели. В „Лозенец“, например, хората месеци наред газеха в кал, едва стигаха до входовете си, трупаха боклука си на огромни камари, защото колите на чистотата нямаха достъп до контейнерите и нямаше как да пуснат децата си да играят навън заради прахоляка и мръсотията. Всичко това се трупа на „вашата сметка“, нали знаете? Да не забравяме, че тези хора плащат едни от най-високите местни данъци и такси. Не смятате ли, че сте в дълг към тях?

Първо за гаранциите – ние не питаме фирмите колко гаранция биха предложили, ние им налагаме договори, в които гаранцията за пътно строителство е 5 г., а гаранцията за конструкциите, като мостовете, е 10 г. Това са задължителни гаранционни срокове, които въведохме. Сега слушам обещания от кандидати за кметове, че щели да ги въведат – няма нужда – направено е. Единствената гаранция, че фирма-изпълнител ще си свърши работата е контролът – затова връщаме фирмите да преработват за своя сметка дефекти, които са пропуснали и налагаме глоби. В последния случай за допуснат дефект поисках санкция и за строителната фирма, и за фирмата, която упражнява надзора. Надзорните фирми също се избират с конкурс и трябва да са на мястото си. Доказала съм, че нямам колебания да глобявам фирмите, които работят некачествено и съм налагала едни от най-големите глоби в страната – над 600 хил. лв. за ремонта на трамвайното трасе на бул. „България“ и над 400 хил. за естакадата на бул. „Андрей Сахаров“. Гражданите трябва да знаят, че преди да се приеме обектът, ние връщаме фирмите да преработват за своя сметка, ако не се справят в срока за завършване, налагаме и глоба, а след това всеки дефект в рамките на гаранционния срок го отстраняват отново за своя сметка. Въведохме и изискване за банкови гаранции за времето на изпълнение на обектите, което е допълнителна сигурност срещу недобросъвестни фирми. Това реално се прави и ние сме въвели изключително стриктен механизъм за контрол и санкции. До момента нито един от строителните обекти, които реализираме през това лято, не е приет от приемателните комисии на общината. Направили сме предписания и където има нередности, се отстраняват за сметка на изпълнителя.

При подмяната на топлопреносна мрежа в кв. „Лозенец“ избраните фирми-изпълнители от „Топлофикация София“ имаха изключително лоша организация на работата. Ето защо и районният кмет беше постоянно на място и издаде 14 акта за нарушения. Подмяната на мрежата е задължителна. Вие като човек, който живее в квартала отлично знаете, колко често в последните години сте оставала без отопление и топла вода заради аварии и то в средата на отоплителен сезон. Статистиката показва над 130 аварии за 2 г., мрежата е от 70-те години на миналия век и трябва да се подмени. По мое настояване цялостно преасфалтирахме почти всички улици, по които работиха фирмите на „Топлофикация“. Общо 3,5 км вътрешно-квартални улици са напълно възстановявани, заедно с тротоарите. Наистина беше много трудно за всички, но сега улиците в тази част на „Лозенец“ изглеждат по друг начин. „Топлофикация София“ трябва да възстановят и междублокови пространства и подходи към жилищните сгради, но има места, които не са завършени заради атмосферните условия.

- Защо чак на прага на третия мандат приоритет в програмата Ви са проблемите по кварталите? Хората ползват големите придобивки на града: булевардите, метрото и пр., но всъщност живеят на малките вътрешноквартални улички, където всекидневието съвсем не е толкова лъскаво, колкото в центъра?

Хората живеят в дома си, но използват цялата инфраструктура на града, не само улицата пред блока. Факт е, че стигнахме до тези улици, защото преди години, и вие вероятно си спомняте това, никой не мислеше за тях. И основните булеварди бяха осеяни с дупки, които създаваха опасност за движението. Затова моята първа задача по отношение на инфраструктурата бяха цялостните ремонти на основните улици и булеварди. Ремонтирахме 130 км от тях и това е основата, на която сега отговорно мога да кажа, че преместваме част от фокуса на работа върху малките улици в кварталите. Затова сега ще е много важна работата на районните кметове, очаквам от тях да подадат график за работа в кварталите с конкретни улици и спешността на всеки ремонт. Целта ми е в следващите години да има видимо подобрение на инфраструктурата, която е близо до домовете на хората. Затова изготвихме и цялостна програма за модернизиране на 60% от уличното осветление. Тези две програми включват и изграждане и възстановяване на тротоарни настилки. Разширяваме и програмата за възстановяване на междублокови пространства заедно с условия за спорт за различни възрасти.

- 10 000 деца са извън детските градини. Проблемът днес е не по-малко актуален отколкото в началото на първия ви мандат. Приемаме, че не сте могла да се справите с него, какво ви пречи?

Това, което приемам е, че за последните години сме построили 80 нови сгради на детски градини и сме създали 13 200 допълнителни места. Вече има райони без недостиг, като осигурихме места за всички 5 и 6-годишни деца. В този брой, който цитирате влизат всички родени деца, защото родителите ги записват в системата, която създадохме почти веднага след раждането им. Това ни дава възможност да се ориентираме и в броя на децата по години и да планираме работата си. Основният недостиг на места остана в яслите, а не в детските градини. Когато станах зам.-кмет по образование първото ми изказване в общинския съвет беше за да убеждавам съвета да не гласува доклад на съветници и от ляво, и от дясно за замяна на детска градина. Тогава заедно с кмета Борисов спряхме тази замяна и не допуснахме повече нито една. Оказа се обаче, че в годините на прехода тези съветници са продали и заменили за по няколко панелни апартамента 44 градини, 20 са оставили без никакви ремонти, така че бяха с предписания за затваряне. Тогава ми се наложи да убеждавам съветниците, че в София се раждат деца и това не е метафора. Построихме повече от продаденото и инвестирахме в най-голямата строителна програма за образователна инфраструктура – около 250 млн. лв. Освен новите сгради ремонтирахме и въведохме енергийна ефективност в 170 училища и детски градини. Има квартали, в които не бяха останали общински терени, на които да построим детски градини – конкретен пример, кв. „Манастирски ливади“ – един останал общински терен, всичко е било продадено и сега проектираме градина в него.

Строили сме в последните години между 8 и 10 детски градини годишно. Никога в София не се е строило с такова темпо. Сега чух от кандидатите, че те ще строят два-три пъти повече. Това не само, че е несериозно от финансова гледна точка. Така могат да обещават само хора, които никога не са строили. Не приемам представители на политически сили, участвали години наред в заменките и разграбването на София сега да ме атакуват за най-мащабното строителство на детски градини и училища в столицата досега. Меко казано е странно.

- Извън лозунгите за Европейска столица на спорта 2018 г., за екологията на града и уж грижите за велосипедистите, всъщност София е един доста мръсен и нездравословен град от гледна точка на възможностите за спорт и зелените площи в кварталите. Което звучи почти абсурдно – градът има няколко парка, Витоша е толкова близо... Защо?

Всички проекти, които реализирам в последните години съдържат изискването за конкретен екологичен ефект. Проблемът с чистота на въздуха е проблем на всеки голям град, затова трябва да се работи с ясна програма и мерки във всички сфери. Това, което не може да се отрече, е че ние започнахме мащабната програма за възстановяване на паркове и зелени площи. Възстановени са големи територии от 19 парка и градини, над 3500 дървета засадихме по улиците на града, а над 900 дка гори сме засадили на общински територии около София. Нещо изключително важно, ние започнахме цялостната рекултивация на депата за отпадъци на София – дейност с огромна екологична значимост, която преди това никого не е интересувала. Построихме завода за преработка на отпадъците, с който рециклираме над половината от отпадъците, а на компостиращите инсталации за зелени и био отпадъци произвеждаме електричество и компост. Със строителството на метрото намалихме вредните емисии със 75 хил. т. годишно, със системата за управление на трафика, която внедряваме, очакваме намаление от 25%. Такъв е и ефектът от модернизацията на градския транспорт, която продължаваме. С новите кръстовища на две нива, които осигуряват транзитно преминаване и извеждат трафика извън центъра, намалихме до 10 пъти времето за преминаване през тези райони, което също води до намаляване на вредните емисии. Сериозен ефект върху намаляване на вредните емисии оказва и изграждането на Околовръстния път – Южната дъга, а сега и Западната дъга и Северната скоростна тангента.

Основен източник на замърсяване на въздуха освен стария автопарк от лични автомобили, е използването на твърдо гориво, затова сега проектирахме инсталация за производство на еко-пелети. Целта ни е пелетите да бъдат използвани и като енергийни помощи вместо твърдото гориво. Друг наш проект е поставянето на филтри на частни сгради, които използват твърдо гориво за отопление. Кандидатстваме за европейско финансиране, за да можем да ги даваме безплатно на хората.

Основна мярка за намаляване на запрашеността е миенето на улиците. Задължихме почистващите фирмите да закупят нова техника за миене и метене на улици и планираме да увеличим миенето през летните месеци. Важна мярка, която осигурява намаляването на праха, са цялостните ремонти на улици и булеварди. За пръв път през миналата година нямаме превишаване на годишната норма на азотни оксиди, така че политиките, които предприемаме очевидно дават резултат. Когато се работи последователно, се постигат измерими резултати.

А Европейска столица на спорта не е лозунг, а заслужена титла, която трябва да защитим през следващите 2 години. С построената зала „ Арена Армеец“ в София направихме съпричастни хиляди софиянци с постиженията на спортисти от цял свят. И последният пример с европейското първенство по волейбол е показателен. Победите и еуфорията от добрата игра са заразителни и много деца се записват в спортните клубове. Капитанът на националния отбор по волейбол Владо Николов организира училище за волейбол, което и общината подкрепи, в него за 10-ина дни са се записали над 200 човека. Обсъждаме и възможностите общината да подпомага младежките клубни отбори. Наш основен приоритет в спорта са инвестициите в условия за масов и ученически спорт. През тези години построихме 5 спортни зали в училища и ремонтирахме 14 физкултурни салона и 9 басейна. Изградихме над 45 спортни площадки и фитнеса на открито в паркове и градини. Тази година отворихме най-големия спортен комплекс на открито в новия парк „Възраждане“ с възможности за спорт за всички възрасти. Сега планираме изграждането на 100 нови спортни площадки и игрища, ремонт на 16 ученически басейна и строителство на 10 физкултурни салона. Това са реални инвестиции, а не лозунги.

- В дълг сте и към децата на София. Кога те ще имат увеселителен парк, какъвто им обещавате от години?

Осигурихме терен за увеселителен парк в Западен парк. Два пъти обявихме публичен конкурс, но за съжаление, всички инвеститори, които проявиха интерес, се отказаха. До известна степен и ние носим вина, защото бяхме поставили много високи изисквания и условия към евентуалния инвеститор. Лошият опит със „София ленд“ ни кара да сме прекалено предпазливи. Теренът на „София ленд“, който е бил продаден през 2000 г. е бил даден уж за увеселителен парк, а виждате че не работи. Това, което ние правим е, че не допускаме промяна на предназначението на земята в Общия устройствен план и този терен остава само за увеселителен парк.

- Кога столичани ще започнат да плащат справедлива такса смет, а не както е сега на база данъчна оценка на имотите? Бизнесът също е ощетен и от години настоява за коригиране на таксата за предприятията. Предвиждате ли увеличение на местни данъци и такси през следващите години? Цената на билета за градския транспорт ще бъде ли повишена, каквито планове бяха обявени през 2014 г.?

Методиката за такса смет се изработва от Министерството на финансите, а не от общините, ние сме длъжни да я прилагаме такава, каквато е. Това, което всички общини поискахме, е да се въведе методика, която да е реално приложима и да не води до драстично повишение на таксата за гражданите. Осигуряването на чистота е едно от основните задължения на общините и средствата за него трябва да са гарантирани. Категорично не са верни спекулациите, които сега се правят, че такса смет ще се вдигне заради новия завод. Той е построен с 84% безвъзмездни европейски средства. Не сме си позволили в годините на тежка финансова криза да вдигаме основни местни данъци и такси и въпреки това успяхме да съберем 50 млн. лв. Повече. Направихме го с това, че въведохме единна данъчна система, възможност и за онлайн заплащане и разбира се, обвързване на системата за годишни прегледи на автомобилите с данъчната ни система. Не вдигнахме цената на билета през всички тези години, като за нас най-важно е да стимулираме ползването на карти за градския транспорт. Затова една от целите ни е да внедрим електронната система за таксуване на пътниците във всички превозни средства. Основно в европейските градове се използва заплащането на разстояние или време. Колкото по-дълъг период обхваща картата, толкова по-евтино е единичното пътуване. Целта е да стимулираме използването на карти, такава е практиката в големите градове между 65 и 80% от хората да използват карти. Още един важен ефект от пътуването с карти е намаляването на гратиса.

- Сдружения поискаха от Вас да освободите главния архитект на София Петър Диков. Ще се съобразите ли с това искане? Каква оценка давате за работата му? Предвиждате ли и други промени в екипа си? Ще отстъпите ли зам.-кметски места на реформаторите, ако се стигне до съвместно коалиционно управление на града?

Оценката ми за всички членове на екипа ми съм я направила въз основа на резултатите, които са показали в тези години. Имах възможност няколко пъти да кажа, че предизборната кампания не е нито време за кадруване, нито време за разпределяне на места и постове.

- Превръщането на кварталите в модерно и удобно място за живеене е важна цел, но каква е вашата визия за развитието на града в бъдеще? Част от метрото вече е построена, а друга ще се строи, заводът за отпадъци е факт, но кой е вашият нов голям проект за града, който да го преобрази и да помогне на София да се превърне в истинска европейска столица?

Всички проекти, които реализираме са обединени от голямата цел София да се развива като зелен град. Това означава град, който намалява вредните емисии и шума, насърчава използването на градски транспорт и велосипеди, пести и произвежда енергия, инвестира в поддържането на парковете и градините и разширява зелената система. Това са дългосрочни цели, които се реализират само с комплексни проекти. А София има потенциала да се развива като зелен град, около това се обединихме и с неправителствените организации, с които заедно ще работим за кандидатурата на София за европейска зелена столица. Културно-историческото наследство е другият голям капитал на София. От една страна, това са запазените археологически находки от античността, в чието разкриване ние инвестираме. Сега археолозите работят на пл. „Св. Неделя“, имаме проект за експониране на западната порта и амфитеатъра на Сердика. Вярвам, че Министерството на културата, което реализира проекта на Ларгото като собственик, ще се съобрази с нашето изискване за минимална намеса в археологическите структури и ще премахнат новопостроените зидове, които няма нищо общо с античния град. От друга страна, в последните години бяха възстановени 140 стари къщи в районите „Възраждане“ и „Средец“ – сега продължаваме с разработването на градоустройствен план за запазването им, в който се включват и френски архитекти. Връщането на очарованието на старите квартали на София ще разкрие едно красиво лице на града ни и ще отвори нови исторически зони. Защитаваме всяка запазена стара сграда и изискваме от собствениците да я възстановяват. На някои от тях вече сме наложили сериозни санкции. Сега по повод Къщата с ягодите очаквам становището на Националния институт за паметниците на културата и ще поискам и външна експертиза, за да сме сигурни, че ще бъде запазена тази знакова за града ни сграда.