Tesla е уникална компания, пълна с брилянтни хора, която прави страхотни продукти, но по една или друга причина тя може би е тотално объркана. В коментар за автосписанието Road & Track легендарният автомениджър Боб Лъц смята, че компанията е затънала в сериозни проблеми и ще бъде премазана от електрическите возила на наложените на пазара автопроизводители.

Какви са основанията на човека, известен в Щатите като "Максимум Боб", който е заемал едни от най-високите позиции в управлението на BMW, Ford, General Motors и Chrysler и участвал в създаването на едни от най-успешните им серии и модели?

Основният аргумент на Лъц е че веднъж, щом големият бизнес "завърти колелата" на производството на електромобили, Tesla ще бъде "изядена за закуска" заради мащабите на производство. Той също така посочва и модела на директни продажби на Tesla като "прогарящ дупка" във финансите на компанията, давайки пример с BMW по времето, когато е бил в компанията.

"Мисля, че шефът на Tesla Илон Мъск смята, че моделът на собствените магазини на Apple може да се окаже успeшен за всеки бизнес. Но постоянните разходи за магазините на Apple са нищо, сравнени с един дилърски автомобилен център. Смартфоните и лаптопите нямат нужда от нищо, освен витрина в мола и екип от деца. Но дилърският офис на една автомарка е нещо съвсем различно. Той заема голяма площ, имате нужда от допълнителна зона за сервиз, електрически зарядни станции, професионално обучен персонал, плюс цялото финансиране и счетоводство. Това е свързано с потресаващо количество капитал, което е проблем за компания, която инвестира толкова много в иновации.", пише Лъц.

В края на своя текст Лъц дава пример с това, че историята е пълна със забравени компании, които са имали прекрасни продукти и са били ръководени от брилянтни хора, предполагайки, че Tesla ще стане част от него.

Какво би направил Лъц, ако беше на мястото на Мъск?

"Първата ми задача щеше да бъде да намаля разходите. Не само за колата, а за бизнеса като цяло. На оперативна база те губят по $4000 на продадена кола, това е проблем. В един момент няма да могат да набират повече средства", смята той.

Той дава и кощунствената идея Tesla да не произвежда само електромобили:

"Бих сериозно обмислил идеята за производство на базов, хибриден модел, който да изглежда добре и да се шофира добре. Той трябва да е с по-малка батерия, която да дава пробег от стотина километра, но с допълнителен двигател с вътрешно горене, с който да се движи и на бензин."

"Смятате, че двигател с вътрешно горене ще е удар по бранда Tesla? Може би, но всеки казваше, че Porsche не трябва никога да прави коли с предно разположен двигател, но я вижте каво стана сега", дава пример Лъц с успеха на Cayenne, Macan и Panamera.