New York Times

С овесени на раменете маратонки и джобове, пълни с пари, младежи обикалят хотелски зали, физкултурни салони и викат все едно са на Нюйоркската фондова борса.

13-годишният Джон купи, продаде и размени около 20 чифта баскетболни кецове и си тръгна със седем. Четири повече, отколкото беше дошъл. Стойността на колекцията му се увеличи от $ 340 на $ 1155.

Подобно на Джон, хиляди други маниаци на темета маратонки създадоха пазар на спортни обувки, използвайки активно соицални мрежи като фейсбук и инстаграм. В почивните дни те се събират за да търгуват заветните обувки, които понякога са от редки колекции.

Децата, които израснаха с интернет и Ebay,  още от малки научиха изкуството да печелят. Например, 14-годишният Джейк Уайт от Фрихолд от Ню Джърси, има 81  чифта спортни обувки, повечето от които са подарени от родителите му. Предполага, че за тях са похарчени около $ 11 000, но е пресметнал, че ако ги продаде, ще спечели $ 20 000.

"Знам всичко за всеки модел кецове", казва той и признава, че носи тези от своята колекция много рядко, обикновено през лятото, за да не се мокрят, защото така губят стойността си.

От десетилетия редките серии спортни обувки привличат заможни колекционери, които после ги пазят като музейни експонати. Но този тийнейджърски пазар възникна през последните години и се разпространи в почти всеки по-голям град.

Всъщност лудостта по маратонките започна преди 30-ина години, когато Националната баскетболна лига забрани на тогавашния новобранеца Майкъл Джордан да носи на игрището неговите Nike Air Jordan 1, защото били прекалено ярки и отвличали вниманието на другите спортисти. 

Оттогава насам нито една линия не може да достигне успеха на серията Jordan, от която през м.г. са продадени обувки за над $ 2,5 млрд. А продажбите на баскетболни кецове възлизат на $ 4,5 млрд. от целия пазар на спортни обувки, който е $ 21 млрд.

Тийнейджърите много добре познават пазара и цитират с лекота цените на различните модели и бъдещите колекции така, както други знаят имената на всички играчи в баскетболната лига.

34-годишният Джоузеф Диорио, който е създател на борсата за маратонки SoleXChange , смята, че колекционирането на маратонки ще продължи за вечни времена, защото зад всеки модел стои някаква история.

Неговият бизнес е също почеливш. Входната такса за събитието, което той провежда в Ню Йорк и Маями, е $ 25. А от търговците, които искат щанд, прибира по $ 125. Но някои от тях могат да изкарат и $ 20 000 от един пазарен ден.

Но редките издания могат да стигнат доста по-високи цени. Например, на търг в Манхатън през март млад колекционер успя да вземе $ 98 000 за чифт Nike Air Yeezy 2 “Red October” с подпис на рапъра Кание Уест, който е автор на дизайна им.