Сигурно сте чули, чели или видели - във Варна се продават най-евтините горива в България. Бизнесменът и политик Веселин Марешки отвори там първата си бензиностанция, на която горивата са с 20-30 ст. по-евтини, отколкото на останалите вериги. Само за пример - в обекта му с бранд VM Petroleum бензинът А-95 струва 1,88 лв. за литър, дизелът е 1,78 лв., а пропан-бутанът - 0,83 лева. В същото време за страната средните цени на бензина А-95 са 2,04 лв. за литър, на дизела - 2,06 лв., а на пропан-бутана - 0,87 лева. Разликата е 18 ст. при бензина, 28 ст. при дизела и 4 ст. при "газта".

Както се досещате, пред бензиностанцията на Марешки има опашки.

Добрата новина: намиращите се в съседство бензиностанции на големи вериги като OMV, Shell и EKO също намалиха цените, продавайки бензина А-95 за около 1,90 лв., дизела - за 1,80 лв., а пропан-бутана дори за 81 стотинки.

Не толкова добрата новина:

Горивата са по-евтини само на 6 от общо 63-те бензиностанции във Варна, като цените са намалени само в обекти, които се намират в близост до бензиностанцията на Марешки.

Варненският бизнесмен е интересно явление в българския бизнес. По някакъв начин той е пример за това, което се нарича "разрушителен" (disruptive) модел, при който нов играч навлиза на установен пазар и предлага нови услуги или рязко сваля цените на съществуващи продукти и услуги. Енциклопедийни примери за това са Amazon - при търговията с книги, Uber - при таксиметровите услуги, Airbnb - за хотелско и квартирно настаняване.

Така навремето Марешки отвори верига от аптеки с неговата фамилия, където медикаментите се продават на по-ниски цени и бързо разви национална мрежа. Въпреки, че съществува забрана едно лице да притежава повече от 4 аптеки, веригата му има стотици обекти.

Днес пред Нова тв бизнесменът заяви, че е трябвало да регистрира над 100 фирми, за да може да работят неговите над 300 аптеки. Човекът чистосърдечно си призна, че е заобиколил закона, който преди години въведе тази ограничителна мярка, и поиска отпадането ѝ.

Нещо повече, Марешки събира подписи и за национален референдум, на който е поставил най-различни проблеми - от падането на ограничението една фирма да има не повече от 4 аптеки, през намаляването на бройката на депутатите от 240 на 120, до регулация на енергийния пазар, така че да се гарантират по-ниски цени в бензиностанциите. Дали не трябва и цените на безнина и дизела да се определят като тези на тока и водата от Комисията за енергийно и водно регулиране?

Но да се върнем на бензиностанцията на Марешки.

Бизнесменът повтори твърдението, че горивата на пазара на дребно у нас се продават с надценка от 30-50 стотинки на литър, а на неговата той продавал с "марж" от 3-5 стотинки. Той обърна внимание на водещите на Нова тв, че тези 3-5 стотинки не са "печалба", а "марж" - разликата между цената на едро и цената на дребно, от която трябва да финансира всички свои разходи.

Но въпреки малкото, което евентуално остава, бизнесменът твърди, че печели от бензиностанцията: "Това са абсолютно пазарни механизми, по-ниски цени, по-голям оборот, по-доволни хора", казва той.

Марешки отрича да прави дъмпинг, но казва нещо интересно - че намиращите се в близост до неговия обект бензиностанции, които продават на цени, близки до неговите, правят точно това. Обясненията му са доста интересни и противоречиви:

"Големите вериги работят на загуба, за да се опитат да убият конкурентния бизнес на тази бензиностанция и да тръгнат цените нагоре. Аз съм си направил точните изчисления къде е прагът, те сега, само за да съборят тази конкуренция, работят на дъмпингови цени."

Интересно е какъв точно е неговият бизнес план и докъде ще стигне. Марешки планира да разгърне своята верига бензиностанции в цялата страна. Това е доста амбициозно. Отварянето на една бензиностанция е свързано с много по-високи разходи, отколкото на една аптека поради строителството, оборудването, целия спектър от допълнителни услуги и разходи, свързани с нея.

Ще са му необходими десетки, а и стотици милиони, за да разгърне бизнеса си с бензиностанции в цялата страна.

Но появата на неговите бензиностанции на други места ще доведе и до намаляването на цените на горивата в съседните обекти на веригите така, както става и във Варна.

Тук вече ще се види доколко работи моделът на Марешки за смятане на разходите и за дъмпинга на веригите и доколко ще издържи.

Компаниите със стотици обекти едва ли ще фалират, още повече, че те имат доста по-голям опит в бизнеса, който не е свързан само с чистото продаване на гориво, а и на много допълнителни услуги като бързооборотни стоки, закуски, напитки, бонус-програми, автомивки и дори детски кътове. Тук може да видите колко печелят.

Малка, но значителна подробност е, че той ще влезе и в различни нови юрисдикции, където данъчните и метролозите няма как да не се заинтересуват, за да видят какви данъци, акзици и осигуровки внася и дали горивата му са с определените качества.

Най-малкото, защото ще засегне бизнеса на местни играчи. Вероятно дори Комисията за защита на конкуренцията да започне да го проверява за нелоялна конкуренция, ако практиката със значително по-ниски цени продължи за дълъг период от време.

Но поне в началото хората ще са доволни от по-евтиното гориво. Историите за Давид и Голиат винаги са се радвали на обществен интерес и неслучайно новината за евтината бензиностанция е една от най-споделяните в социалните мрежи.

Което ни подсеща за оня секторен анализ на пазара на цените на дребно на горивата, който КЗК започна през лятото, за да установи защо въпреки спада на цената на петрола бензинът и дизелът у нас остават скъпи.

Доскоро резултатът от анализа изглеждаше предизвестен - "няма картел между веригите, които да държат изкуствено високи цените".

Ами сега?