Предизборната кампания официално стартира на 25 април, един месец преди евровота. Ако обаче ви се струва, че тя вече е в разгара си и че политически вождове и редови партийци денонощно ви облъчват по всевъзможни начини, грешката не е във вас.

Шетнята е из страната, суетнята из социалните мрежи.

Лидери дежурят и на Великден

Последната атака беше вчера, навръх Великден. Що честитки, що пожелания, що светлина в душите, благочестие и божествена благодат се изсипаха през фейсбук право върху българския народ. Компанията честитящи беше разнообразна – Бойко Борисов, Сергей Станишев, Николай Бареков (с поздрав даже и към недоброжелателите си), половината Реформаторски блок.  Що снимки на боядисани яйца, аранжирани в стил „домашен уют” заляха ненадейно партийните страници в социалните мрежи.  

Във великденската сюита се включи и Волен Сидеров, но като човек с бляскаво богословско образование от Шуменския университет той заложи на нещо като националистическо-библейска проповед на официалната страница на „Атака“ в интернет.

До изборите има още важни празници, които едва ли ще изпаднат от изборния календар на всяка амбициозна политическа сила. Ще пропуснем първи май, защото там се е разперила БСП. Но какви възможности дава Гергьовден. В България Георги все още е най-разпространеното мъжко име. Нищо чудно някоя политическа сила да реши в знак на уважение и добро чувство поименно да поздрави всеки от именниците. Да се готвят и абитуриентите. Снимки за спомен, пожелания за светло бъдеще, по-лично – спомени от собствения бал – има хляб и в прекрасния празник 24 май.

Когато Бойко Борисов откри фейсбук

Десет години, след като Марк Зукърбърг създаде фейсбук, Бойко Борисов осъзна, че има такова животно, втурна се да го използва и бързо осъзна ползите от него. Намери го и повече не го пусна. Всички активности, изказвания, срещи и т.н. на лидера на ГЕРБ се запечатват от пиарите му на видео и се пласират в социалната мрежа. Докато няколко месеца Борисов изживяваше самотата си в новата роля на опозиционер, само един фейсбук му беше останал и го крепеше (по собствените му думи).

Напоследък с приближаването на евровота Борисов не пропуска и ден без живи беседи пред журналисти, симпатизанти и т.н. по злободневни теми и критики към управляващите. Лидерът на ГЕРБ си връща старата форма и със срещи лице-в-лице. Ту прегръща Ангела Меркел на сборище на ЕНП, ту раздава партийната си близост с активистки на ГЕРБ на средна възраст, редува снимки с Кубрат Пулев и с лъва от берлинския зоопарк. Както се казва – за всекиму по нещо.

Една така активна Достена

Лидерът на БСП Сергей Станишев също се активизира в социалните мрежи, но пробва със собствен почерк. Той заснема видеобръщения по актуални въпроси, като сцената е режисирана малко в стил „Беседите на проф. А. за…” Зад Станишев има библиотека с книги и общото усещане трябва да е смесица между ненатрапчив академизъм и уют, близост. Докато не произнася политически беседи из интернет, лидерът на БСП и ПЕС обикаля из Европа и страната. В предизборните активности поне по съобщенията от пресцентъра на БСП изглежда го конкурира само петата в листата на соцпартията Достена Лаверн. Тя ходи по читалища, дава пресконференции и изказва мнения все едно е поне на второ място сред БСП кандидатурите за европарламента. От истинския втори- Георги Пирински няма и медийна следа.

Реформаторите подраниха с клип, обвиниха ги в плагиатство

За разлика от Бойко Борисов и Сергей Станишев, които разчитат на пиарите си за щурма на фейсбук, лидерите на Реформаторския блок се чувстват там в свои води. Радан Кънев, щеф на ДСБ, има дълъг опит като блогър, сега е много активен и в социалните мрежи. Докато никой не оспорва, че реформаторите стоят добре във виртуалното пространство, подранилият им клип от предизборната кампания  „Направи избор“ не беше приет никак еднозначно. Реформаторският блок даже отнесе критики в плагиатство, че клипът им копира едно към едно клип на Стивън Спилбърг. От коалицията обаче не бяха недоволни – клипът се коментира, значи е постигнал целта си, аргументираха се оттам.  

Не се отпускайте, не знаете дали зад ъгъла няма да изскочи Бареков

Досегашната практика показва, че никой не може да се чувства защитен. Не знаете откъде ще изскочи Николай Бареков. За него предизборната кампания тече още от лятото на миналата година, много преди официално да роди„България без цензура”. Той напада по всички фронтове – спектакълът „Площадът” обикаля градове, села и паланки, там, където и най-малкото забавление е горещо аплодирано и желано. Не особено прецизно съставено изречение, което рекламира мероприятието във фейсбук страницата на ББЦ му придава друг оттенък: „Това е част от турнето за повдигане на националното самочувствие на „България без цензура”, ВМРО, ЗНС /изброени са всички партии в коалицията/.” Ако културно-масовото забавление не пробие, има и евромайки, които  са нещо като женски клуб, в който покрай конкурсите за яйца, рисунки и ограмотяващите беседи, се промъква тук-таме и малко партийна агитация.

Новият политик конкурира по активност в социалните мрежи само бившия си идол Бойко Борисов – всеки ден бълва мнения по актуални въпроси, отворени писма, че някой го заплашва, рекетира или игнорира, а от време навреме за разкош праща и по някой нецензурен SMS на популярно лице, което не харесва.    

Междувременно „радва” с личното си присъствие най-различни уязвими социални групи.

Децата и възрастните хора са на прицел

Снимките с деца, които волю или неволя се използват с рекламно-партийни цели стават все по-употребявани от партийните лидери. Бойко Борисов вече събра недоволството на родители от Благоевград заради опитите за политическа агитация сред синовете и дъщерите им. Лидерът на БСП е по-скромен – той само се снима с деца. Фотографиите обаче не остават в личния му албум, а се мъдрят на официалната страница на БСП. На Цветница, в хижа край Петрич според съобщението на пресцентъра Станишев говори за справедливост за регионите, а на снимката е заобиколен от група деца.

Бареков стигна още по-далеч – облече в тениски на ББЦ малчугани. Той разширява периметъра на уязвими социални групи. Отива при деца в риск във Варна, подарява телевизори на деца и възрастни хора с увреждания. На този фон посещението на лидера на АБВ Георги Първанов  в дом за стари хора в Радомир е почти невинно.

Партийна благотворителност развива и „Атака” чрез собствената си телевизия. Там редовно текат напоителни репортажи с стилистиката на кинохрониките от 50-те години за подвизите на ПГ на „Атака”, в която са помогнали с парична помощ на някой нуждаещ се. След това облагодетелстваният нуждаещ се обикновено благодари поне половин час за проявената щедрост в ефира на партийната тв.

„Атака” всъщност е в постоянна предизборна кампания. Телевизията й развива постоянна пропагандна дейност, третата в евролистата на партията Магдалена Ташева е активна водеща там. В ефира нерядко са зрителски обаждания от типа: Г-жо Ташева, безкрайно ви се възхищавам. Вие сте най-достойна да бъдете в европарламента с вашата ерудиция, интелект, широки познания и т.н. все в този дух. Ташева изслушва внимателно хвалбите и накрая без притеснение казва: Благодаря за признанието ви.

Телевизии и бивш президент за разкош

Битката на националистите „Атака“ срещу НФСБ е и битка на две телевизии. И по двете облъчването на аудиторията тече непрекъснато и с пълна сила. СКАТ на Валери Симеонов обаче е с много по-дълги традиции.

НФСБ си има телевизия, АБВ – цял президент, макар и недействащ.  Когато не гастролира по тв студията, за да говори срещу бившата си партия,  Георги Първанов от месеци усилено обикаля страната. Дава пресконференции из провинцията, защото знае, че местните медии щателно ще го отразят. По традиция увеселителната част е поверена на Николина Чакардъкова.  

В кампания са вече и част независимите. Виктор Папазов обикаля из страната да събира подписи и да агитира с екоавтомобила си, върху който е изписал адреса на сайта си за кампанията. Евгения Банева показва ученическата си книжка с нетунингована младежка снимка, за да докаже, че е обратното на тъпа.

ДПС - "прозрачност без граници“

Движението за права и свободи отново сложи всички в малкия си джоб.

Видеоклипове, обиколки из страната – ДПС реши да бъде много по-оригинално. От движението решиха да забавляват публиката с прозрачно редене на партийната листа. Извикаха подбрани медии, раздадоха репликите на местните партийни лидери и разиграха  пиесата „Как ДПС избра Пеевски за втори в евролистата си“.  

От лозунгите лъха скука

Засега партиите не са се напрегнали точно в посока творене на послания. А и лозунгите отдавна не са гвоздеят на политическата кампания, както се случваше в началото на 90-те години. Партиите сякаш гледат да отбият номера. ГЕРБ делово обявиха вече девиза си за евровота. Бившите управляващи, които имат амбицията да са първи на тези избори, ще призовават: България няма време за губене. Разгърнатото послание означавало България няма време за губене в осъществяването на своята мечта да се утвърди като нормална европейска и правова държава, разясняват от ГЕРБ. Засега лозунгът не изглежда с големи шансове да се запише сред христоматийните примери за запомнящо се изборно послание. Все пак от ГЕРБ доста по-внимателно са подходили този път. През 2013 г. призивът „Имаме воля” малко придоби характера на рубриката на Клуб Z „Довърши изречението”, в която молим читателите си да упражнят остроумието си. Най-популярният завършен вид на лозунга на ГЕРБ стана „Имаме воля за корупция”.

От ДПС също рапортуваха за готов девиз: ДПС в Европа, Европа в България. Нещо като доста високомерна заявка: ДПС пренася Европа, европейското мислене и ценности в България. Лозунгът придобива интересни нюанси, когато се насложи върху второто място на Делян Пеевски в листата на ДПС.

Навръх 3 март атакисти издигнаха лозунга „Не на европедерастията“. Остава сега да видим дали партията ще развие това демократично послание.

Така че кампанията си тече с пълна сила и официалното й откриване едва ли ще промени нещо.