Животът на един парижанин по-важен ли е от този на един руснак? Или на един кениец? Защо хиляди хора си сложиха знамето на Франция върху профилната снимка във фейсбук този уикенд, но не и знамето на Русия преди седмица, когато загинаха повече хора? Защо медиите не отразяват терористичните удари в Африка, Близкия изток, така, както в сърцето на Европа?

Тези въпроси се задават на десетки стени в социалните мрежи, под туитове, статии в медиите. Чести са обвиненията в лицемерие - защо Париж, където в петък бяха убити 129 души, не излиза от новинарския поток за повече от минута, а за Кения, където загинаха 147, чуваме малко, пък атаката на Боко Харам в Нигерия през януари, при която жертвите може би достигат 2000, сме забравили отдавна?

Медиите пишат, но читателите не споделят, обяснява "Хъфингтън пост". За атаката в Нигерия съобщават и Би Би Си, и Си Ен Ен, и Ню Йорк Таймс, и Ал Джазира. Всъщност, ако поразтърсите в архивите на всяка от големите световни медии - а и в много от големите български - ще видите десетки статии за тези и много по-малки терористични атаки, дори от типа "бомба в Близкия изток, Х убити". 

На защо тези новини не се превръщат в истории с десетки и стотици подистории зад тях, интервюта, анализи, разкази на очевидци? Донякъде това е и обективно решение на медиите - новините далеч от нас не се четат, колкото новините близо до нас. Но има друг, по-основен виновник - читателите.

Медиите днес са предимно онлайн - а големият господар-разпространител са социалните мрежи. Между 60%-70% от трафика на повечето медии идва от фейсбук и туитър. А там този, който движи новините е именно потребителят. Дали ще хареса или сподели нещо зависи от него и неговия вкус, и това определя дали някой друг ще го види на стената си или във фийда си.

Драмата със знаменцата

Той започна, вие го последвахте...

Именно и със социалните мрежи е свързана и драмата със знаменцата. Марк Зукърбърг първи даде пример със знамето на Франция, а екипът на социалната мрежа беше направил трансформирането на снимката на потребителите на фейсбук в трибагреника въпрос на няколко клика. Доста по-сложно е за повечето потребители да отворят Фотошоп, да сложат знаме, да го направят полупрозрачно...

Странен феномен

Всъщност, интересът към атаката в Париж създаде странен феномен - в Би Би Си в неделя най-четената новина не беше за терористичните атаки във Франция, а за терористична атака в университет в Кения, при която загиват 147 души. Над 7 милиона души посетиха дописката в сайта на британската медия - тук. Нормално, ако един терористичен акт се случи толкова близко след друг. Но атаката в Кения е от април тази година. Просто някой потребител не е погледнал датата, споделил е в социалните мрежи и всичко е избухнало.

В 2015 г какво се чете, какво е топ новина и кои убити са по-важни и или по-малко важни в най-голяма степен го определяте вие.