Пловдивското летище преди 7-8 години бе изградено от нулата с огромни амбиции -  да обере нискотарифния трафик като резервно на София и да привлече пътниците от цяла Южна България като по-удобно за всички, на които София им е твърде далеч. Изграждането на новия терминал и инфраструктурата към него глътнаха почти 50 милиона лева по време на правителството на Сергей Станишев, осигурени от концесионните такси, плащани от германската "Фрапорт" за летищата във Варна и Бургас.

След рязането на лентичките, което не помогна на БСП да остане на власт през 2009 г., обаче сценарият изобщо не  се разви по програма "Максимум". Световната икономическа криза удари чартърните програми и полетите намаляха заради икономическата криза и все по-догонващите цени на услугите у нас на ски центровете в Западна Европа. В същото време една единствена компания - британският нискотарифен превозвач "Райънеър" започна редовни полети от Пловдив, което в никакъв случай не е достатъчно за издръжката на международна аерогара. Така летището остана супер зависимо от издръжката, която му се изплаща от министерството на транспорта и от града под тепетата. А парите бяха орязани на няколко пъти през последните години. Естествено това доведе и до значителни съкращения на обслужващия персонал на аерогарата.

Точно това е и причината за странния и доста смешен случай в Пловдив през нощта на събота срещу неделя да кацнат два самолета, за които нямало кой да подаде стълбичка, за да слязат пътниците.

"От 22 часа вечерта до 6 сутринта в Пловдив летище няма", заяви шефът му Владимир Щърбанов, обяснявайки как се е стигнало до конфузната случка.

През последните месеци аерогарата не е денонощна и наистина затваря. По този начин се пестят пари и частично се решава проблемът с недостига на персонал. В същото време там напълно нормално може да се извърши кацане, тъй като непрекъснато дежури екип от авиодиспечери.

Липсата на стълбичката и дългото чакане на пътниците при затворени врати определено не е нормална ситуация. Още повече във времена, когато терористичните заплахи рязко ескалират. Това повдига въпроса дали летището не прилича повече на селска гара, отколкото на международен аеропорт. Все пак за лъскавия терминал в Пловдив бяха изхарчени много държавни милиони.

Клуб Z потърси за коментар бившия шеф на "Летище- Пловдив" Иван Карнабитов и той категорично защити действията на аерогарата в случая с двата кацнали самолета на "Уиз ер".

"Много международни летища в Западна Европа затварят през нощта. Това не е прецедент. Авиокомпаниите са предупредени  и знаят, че през нощта няма кой да ги обслужи в Пловдив", заяви Карнабитов.

Според него пилотите на "Уиз ер" са постъпили неразумно като са кацнали там, вместо да отклонят полетите, които по план е трябвало да кацнат в София, към други близки летища като тези в Бургас, Варна или Букурещ.  

От Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" обаче изрично уточниха, че вятърът в морските ни градове е бил още по-силен от този в столицата. Така че пилотите на нискотарифната авиокомпания реално не са имали резервен вариант за кацане на територията на България.

И докато специалистите спорят кой е виновен за чакането в продължение на два часа на борда на пътниците в  двата самолета, в Пловдив от месеци върви упорит слух, че летището умишлено се води към фалит, за да бъде дадено после почти без пари на концесия. Тези предположения се появиха веднага след като за шеф на аерогарата бе назначен Владимир Щърбанов, който дълги години работеше в авиационния бизнес на групата "Химимпорт", което допълнително подхранва съмненията за интереси на варненската група, управляваща морските аеропорти.

В момента правителствената делегация, водена от премиера Бойко Борисов, която в момента е в Китай ще търси инвеститор за летището и в Поднебесната империя. През пролетта китайски компании декларираха интерес да вземат летището на концесия и  да го превърнат в логистичен център за Европа и Азия. Стигна се и до конкретен потенциален инвеститор Hainan Longquanren Century Invest and Development Co, която е китайският партньор на "Евро-китайска зона за икономическо развитие", част от икономическа зона "Тракия".