Вероятно и на вас се е случвало. В брошурата виждате самия разкош - четири звезди, лукс, спа център и всевъзможни забавления.

Пристигате и попадате в мръсни стаи, чаршафите са на дупки, а басейнът е празен. Палмичките пък са от картон. Неприятните изненади могат да вгорчат дългоочакваната ваканция и да я превърнат от релакс в истински кошмар. При това на висока цена.

За да избегнете риска, е добре да следвате определени правила.

Първо, питайте патило. Ако сте си харесали хотел, в който не сте ходили досега, добре е да разпитате приятели и познати, които вече са били там или хора от същото населено място. Не винаги отзивите, публикувани в раздела за мнения под офертите в интернет, са показателни. Те могат да са част от рекламна или антирекламна кампания срещу даден туристически обект. Затова информацията от първо лице, особено от хора, които познавате добре, е безценна.

Второ, цената е ориентир само донякъде. Ако си мислите, че сте ударили кьоравото като вземате оферта на половин цена в сравнение с други аналогични предложения на туроператорски компании, е по-вероятно да останете разочаровани. А може и да става дума за съвсем обикновена измама.

Истински изгодни могат обаче да бъдат т. нар. Last minute предложения. Те се появяват в последния момент - обикновено две - максимум три седмици преди датата на пътуване. При тях намалението на цената идва от това, че на борда на чартърния полет до избрания от вас хотел са останали празни места. За обслужващата авиокомпания е по-изгодно да продаде на половин цена местата, отколкото да стоят празни. 

Подобна схема е валидна и за хотелите без име. Резервирате почивка с отстъпка, а туроператорът ви настанява в хотел от избрана категоризация в избран курорт. В случая е добре да знаете между кои хотели е изборът и дали наистина са аналогични като комфорт и удобства.

Трето, по празниците е ад. За да резервирате почивка по време на официални празници, особено ако са се слели 3-4 дни накуп, трябва да направите ранна резервация. Дори и да сте успели да изпреварите конкуренцията обаче, има опасност да не си починете по най-добрия начин. В дните около 24 май например има истинско нашествие на абитуриенти по всевъзможни хотели, къщи за гости и хижи. Навсякъде са! Така че в тези дни забравете за тишина и спокойствие и си пригответе тапи за уши, защото много пъти ще чуете кресливо броене от 1 до 12.

Четвърто, добре е, даже задължително е да проучите фирмата, която ви продава туристическия пакет. Ако не сте я чували, можете да потърсите информация в интернет, а още по-добре в Министерството на икономиката и енергетиката. Там могат да ви кажат дали наистина фирмата има лиценз за туроператорска дейност. 

Пето, големите туроператорски фирми са за предпочитане пред малките. Въпреки че споменът от фалита на една от най-големите фирми в сектора "Алма Тур" още горчи, той по-скоро е изключение, което показва колко труден е пазарът. Известните и големи туроператори винаги са за предпочитане пред малките. Основната причина за това е, че те обслужват много клиенти, имат достатъчно голям опит и предлагат разнообразни решения. 

Понякога за определена дестинация си има "специализиран" туроператор, който може да ви даде повече от останалите. Така например има фирми, които са със силни позиции при екскурзиите до Турция, други имат добри предложения за екзотични дестинации, а трети са се специализирали за почивки с автобус.

Шесто, винаги рискувате. У нас няма гаранционен фонд, който да покрива риска от фалит на туроператора, каквото изискване има в европейската директива 90314. За съжаление у нас тя не се прилага и все още има пострадали клиенти на "Алматур" и "България ВИП Травел", които до ден днешен не са си получили парите, припомня председателят на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов. Според него схемата за компенсация е елементарна и работи в целия Европейски съюз.

При фалит фондът би могъл да се задейства за минути и да се осигури нов полет и настаняване на туристите. Те не плащат нищо и може дори да не разберат, че има проблем, казва Драганов. Според него в момента при фалит на роден туроператор клиентите им трябва сами да платят за полет и настаняване в хотел и после да търсят платените суми от застраховател, който често оспорва исковете. 

Най-добрият съвет към клиентите е да не ползват български, а реномирани чужди туроператори като ТУИ, "Томсън" и "Томас Кук", които никога не изоставят клиентите си, посъветва Драганов.