През 2005 г., 80 години, след като Адолф Хитлер публикува "Моята борба", 500-страничното писание стана бестселър на едно доста изненадващо място - Турция. Творбата на нацисткия диктатор е преведена на над 20 езика, но доскоро трудно се откриваше в родината си - Германия. Сега това е на път да се промени, разказва "Форин полиси". През януари се очаква новото издание на "Майн кампф", т. е . за първи път тя ще се появи по книжарниците в Германия.

Няма да струва никак евтино. Екземплярът е на цена от 59 евро, в него има повече от 3000 анотации и се издава от Института по съвременна история. Тази седмица за първи път беше показан в Мюнхен.

Тиражът е доста ограничен - 4000 копия, така че едва ли скандалната книга ще може да се превърне точно в бестселър. 

И според прессъобщението от института целта на изданието е съвсем различна: "да деконструира в дълбочина пропагандата на Хитлер и така да премахне силата, която книгата продължава да има като символ".

Това би трябвало да успокои властите в Бавария, които бяха забранили преиздаването на книгата, която е била мощно пропагандно оръжие по време на Втората световна война заради опасенията, че ще подпомогне разпространението на неонацизма. Министерството на финансите на Бавария, което държеше авторските права върху книгата, се опитваше на няколко пъти да удължи срока за лиценза, който по германското законодателство е 70 години и изтича тази година.

В чужбина обаче издаването на "Майн Кампф" продължаваше през годините, като има между 50 и 60 млн. копия на оригиналната версия.

А Турция не е единственото място, където "Моята борба" се радва на неочаквана популярност.  В палестинските територии книгата стигна до №6, след като беше преиздадена от ливански книжар на арабски през 90-те години на 20 век. През 2009 г. филм на Би Би Си разказа за нарастващата и необяснима популярност на скандалната книга в...Бангладеш.  Тогава обяснението на един търговец на книги беше, че "е търсена, защото много хора са гледали филми за Хитлер и искат да научат повече за него".

През 2014 г. това беше най-продаваната книга в категорията "Пропаганда и политическа философия" на Amazon, заемаше трето място в политическата секция на iBooks.