Изграждането на високоскоростна железница в България не би могло да е рентабилно. Нямаме нито необходимите дължини на трасетата, нито трафик, с който да се изплати инвестицията. Това обяви Мария Чакърова, шеф "Стратегически проекти" в Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).

Днес бе представен актуализираният проект за бъдещата жп линия София-Видин. Изпълнители на проучването са "Обединение СЕ-22" и "Вектор-Бул" ООД. Те са преработили досегашния проект от 2009 г., чиято стойност се оценяваше на 2,6 милиарда евро и който бе многократно отлаган поради липса на финансиране в такива мащаби. В новия си вид стойността на новата жп линия е намалена до 1,5-1,6 милиарда евро като дължината на железния път между столицата и старата столица е намалена от сегашните 273 километра (през Искърското дефиле), на 210 километра (през Ботевград).

"След изграждането на това трасе пътуването от София до Видин би продължавало около 2 часа и 20 минути, а след още 4-5 часа влакът би могъл да бъде в Будапеща", обясни управителят на "Вектор-Бул" инж. Маргарит Жипонов. 

В момента с БДЖ между София и Видин се пътува около 6 часа, а до Будапеща е необходимо почти цяло денонощие.

Изготвянето на новия проект за модерната жп линия, проектирана за скорости от 160 километра в час обаче изобщо не означава, че сега ще започнат обществени поръчки за строителството на трасето, което е част от европейски транспортен коридор. А причината затова е, че за този железен път няма заложени средства по оперативна програма "Транспорт" в програмния период 2014-2020 година.

"Възможностите за строителство за съжаление не са големи. Проектът отпадна от програмата за еврофинансиране, тъй като не може да докаже с трафик икономическа жизнеспособност, а едно такова трасе освен ползи за хората от българския Северозапад, трябва да е полезен и на самия ЕС", коментира Мария Чакърова.

Тя посочи и че в случая има проблем от страна на Румъния, която изобщо не искала да развива транспортните връзки от и към България. Затова и от Еврокомисията изпратили становище, че започване на строителството на трасето само в участъка Видин-Медковец би било прибързано влагане на средства без ясна полза.

"Проектът на практика пострада заради комбинацията от негативни фактори. От една страна бе икономическата криза, спадна трафика, а накрая ни довърши кризата в Гърция", посочи Чакърова.

Според нея за проекта другата алтернатива звучала "леко фантастично", а именно 1,6 млрд. евро да се извадят от бюджета.

Чакърова обясни и че представители на китайска държавна банка преди време са предложили много изгодно финансиране на НКЖИ за строителството на жп линии, но с изричното условие китайски компании да извършат работата по изграждането на релсовите пътища. Подобни схеми обаче биха били нарушение на общностните правила на Европейския съюз.