НИЯ КАРАДЖОВА

Робство, владичество или съжителство е имало пет века по българските земи в рамките на Османската империя?

Промените в учебните програми развързват ръцете на издатели и автори на учебници сами да интерпретират този период. Както и всеки друг. Те ще имат право да изберат понятията, с които ще наричат турското иго, а накрая екипи от специалисти ще одобряват и оценяват проектите за учебници. Това стана ясно в рамките на пресконференция за представяне на новите учебни програми по история и география.

В програмите периодът е описан неутрално, като се говори за „Османската политическа система и мястото на българите в нея“. Освен да учат за съпротивата на българите срещу нахлуващите османлии, децата ще трябва да могат да „дават примери за съжителство между традициите на християни и мюсюлмани“ в този период. Новото понятие, с което децата ще трябва да боравят, описвайки „съжителството“, според програмата е „толерантност“.

ВИЖТЕ ОЩЕ: СИНОНИМ НЯМА. А РОБСТВО ИМА ЛИ?

Представеният по този начин проект провокира бурни реакции на журналисти, на което експертът по история от МОН Радостина Николова заяви, че те наистина са „съжителствали заедно“. Тя поясни също, че периодът след 9 септември 1944 г. пък ще бъде наречен в програмата „политически системи след 1944 година“, което означава, че издателите ще трябва да дават собствени интерпретации и на времената на социализма.

По време на пресконференцията стана ясно също, че реформата прецаква випуска на децата, които в момента са в шести клас. За тях новите програми ще влязат в сила, когато станат в осми.

По този начин обаче учениците ще имат дупки в знанията или ще учат два пъти едно и също, защото материалът е разместен. Например ще учат по старата програма Паисий в шести клас, а след това по новата ще го учат в девети още веднъж. 

ПАИСИЙ ЩЕ СЕ УЧИ В ДЕВЕТИ КЛАС, 31 ПРОИЗВЕДЕНИЯ ОТПАДАТ

За сметка на това няма да учат за Средновековието, защото по старата програма то е предвидено за осми клас, а тогава те вече ще са минали на обучение по новата програма. Експертите казаха, че се обмисля вариант този випуск да вземе и материала за Средновековието в осми клас по кратката процедура, за да не страда от пропуски в знанията. Това обаче означава двойно натоварване за децата, като се има предвид, че в момента за Средновековието е отделена цяла една учебна година.