Джордж Клуни заяви, че на филмовата индустрия ѝ отнема твърде много време да реагира на хуманитарните кризи по света. На пресконференция, посветена на новия му филм „Аве, Цезаре“, актьорът бе попитан за лекомислието на киното по отношение на кошмарните социални и политически проблеми, включително войната в Сирия и последвалия бежански поток.

„Най-тъжното за кинообщността е, че ние реагираме на ситуации много повече, отколкото задаваме посоки. Нещата се случват, сценариите са написани и отнема няколко години преди хората наистина да правят филми – заяви Клуни. – Също така е много трудно да направиш „тематичен“ филм; трябва ти основателна причина да го сториш. Аз съм се борил да намеря начини да снимам филм за Судан, за Дарфур, нещо, което ми е много близко, на което съм посветил много време, но не успях да намеря правилния сценарий. Трудно е да намериш добър сценарий за каквото и да е, а ти не искаш да го правиш лошо – защото имаш само един шанс.“

На пресконференцията Клуни бе накратко разпитан в подобен дух от друг журналист, който постави въпроса за ангажимента на кинодейците да се справят с бежанската криза.

Джордж Клуни отговори, като цитира широко огласени хуманитарни акции – като планираната си среща с германския канцлер Ангела Меркел на следващия ден, както и директно предизвика питащия за действията на самите журналисти.

„Прекарах много от времето си в работа в тази сфера и е странно някой да се изправи и да попита: „А ти какво си направил за това“, заяви актьорът.

Сърежисьорът на „Аве, Цезаре“ Джоел Коен също защити собствената си, наглед аполитична, позиция:

„Абсурдно е, ако мога да се изразя така, да се каже, че всеки, който е в обществения живот или в някаква творческа дейност, трябва да е сочен с пръст и да му се казва да разкаже тази или онази конкретна история. Това е неразбиране как изобщо се правят филм. Важни ли са тези истории? Да. Има ли смисъл да се пита: ти си публична личност, ти разказваш истории, защо не разказваш тази история? Това не е въпрос“.

Коен се върна и към Златната палма от Кан през 2015-а, когато той с брат му бяха председатели на журито. Режисьорът напомни, че наградата е отишла при филма „Дийпан“ на Жак Одиар, който разказва за трудностите на трима бежанци от Шри Ланка във Франция. Според Коен това заглавие е имало принос за проблема.

ПЛОЩАД СЛАВЕЙКОВ