Безспорно, при прекратяването на поредица обществени поръчки, свързани основно с кръга около Пеевски, Валентин Златев и Цветан Цветанов, премиерът върви по ръба на закона.

Тези действия обаче трябва да бъдат еднозначно подкрепени. Дори да имат елемент на кризисен PR с оглед европейския доклад и отделянето от Румъния. Дори и да са подготовка за хвърляне на пешкира и бързи предсрочни избори, тези мерки лишават партиите ГЕРБ, АБВ и ДПС от нелегитимни средства и схеми на финансиране.

Има обаче два изключително важни детайла:

1) Тезата, че поръчките са си изрядни, ама ги спираме, не издържа и най-елементарна критика. Всички знаем, че са далеч от изрядни, особено добре го знае бизнесът. Прекратяването на поръчките задължително трябва да бъде последвано от независимо разследване, и то под надзора на чужди прокурори по новия надзорен механизъм.

2) Борбата с корупцията, партийните обръчи и политическата мафия трябва да се води стратегически. В перспектива, тази борба се води със закони и работещи институции, с правила , а не с хайдушки методи. 
По тази причина е наистина жалко, че преди акцията с прекратяване на порочни поръчки, с гласовете на АБВ и ДПС беше приет скандален вариант на ЗОП, а президентът не използва правото си на вето.

Затова и предлагаме румънски модел на борба с корупцията чрез независим заместник главен прокурор и обособено звено в прокуратурата. Това звено следва да упражнява постоянен надзор върху значителните обществени поръчки - "български ОЛАФ".

Приемането или отхвърлянето на тази работеща правна рамка ще покаже дали волята за борба с корупцията е искрена или "пунта Мара".

Ако е искрена, България може за 2-3 години да каже "сбогом, Гергино" на политическата мафия.