"Темата за оставката ми в момента не стои на дневен ред, достатъчно е премиерът да ми каже една дума и си тръгвам на секундата. Към момента не ми иска оставката".

Това каза наскоро транспортният министър Ивайло Московски по повод подканата от ДСБ да предприеме решителната стъпка.

Впоследствие на няколко пъти го защити и премиерът Борисов, което не е ясно дали на някой от двамата носи бонус точки в сегашната ситуация.

Московски традиционно е сред министрите с нисък рейтинг. Така беше и в предишното правителство, така е и в сегашното.

Преди обаче за него далеч по-добре се продаваше имиджа на експерт-професионалист. Нещо, което сега става все по-трудно, най-вече заради усилията на самият министър.

Ведомството на Московски през последните месеци произвежда основно твърде спорни новини, които често са на границата между несъвсем изчистени икономически интереси и шокиращи примери за недомислици.

Последният пример е само отпреди ден. Московски определено изненада модерно мислещите хора, обявявайки се за закриване на сайтовете за споделени пътувания. Позицията му естествено бе приета с насмешка в социалните мрежи, но всъщност никак не е смешна, защото точно в името на неговото ведомство се кипрят думите "на информационните технологии и съобщенията".

МОСКОВСКИ В ДЪЛБИНИТЕ НА КОСМОСА. ИСКА ДА ЗАКРИВА САЙТОВЕ

Закриването на сайтовете и фейсбук групите за споделени пътувания може и да е блян за някои от големите автобусни фирми, свързвани с ГЕРБ и ДПС, но едва ли е работа на министъра да им става говорител.

 

Кое е наистина притеснително

 

Всъщност това със закриването на сайтовете си е по-скоро безопасна смехория. Ясно е, че няма как да стане, но в министерството има куп други истински притеснителни неща. Московски на два пъти застана на страната на големите такси компании, които прибират лъвския пай от многомилионните обороти на жълтите коли, от които нито хазната получава приходи, нито шофьорите прилични доходи и условия за работа. 

Първият ход бе със забраната на платформата Uber, която много бързо се наложи като алтернатива на такситата в София. Вместо да бъдат подготвени законодателни промени, така че дейността на фирмата, в която обороти не се укриват, да получи своето място в нормативната база, ведомството категорично се обяви против нея.

После обаче благодарение на депутатите от ГЕРБ Цветомир Михов и Иван Вълков бе гласувана важна промяна в Закона за автомобилните превози, която трябваше най-накрая да извади на светло таксиметровия бизнес у нас - да изчезнат фирмите фантоми и шофьорите да получат трудови договори...

УПРАВЛЯВАЩИТЕ ПОД СТРОЙ СЕ ПРЕДАДОХА ПРЕД "ТАКСИМЕТРОВАТА МАФИЯ"

Но добрата промяна бе променена преди да влезе в сила с активната роля и на транспортния министър, който се включи в инсценирания таксиджийски протест на Орлов мост. Така прясно поправеният закон пак бе преработен и се върна старото положение, а в парламента и от ляво, и от дясно се чуха гласове, че ГЕРБ си е осигурил финансирането за следващата предизборна кампания. Депутатът отцепник от БСП Георги Кадиев дори посочи конкретна сума - 500 000.

 

Черен влак се композира

 

Неслучилото се изсветляване на таксиметровия бранш всъщност не е изключение, а по-скоро правило. Всяка идея за реформа в транспортния бранш през последните години е обреченна на замитане под килима още в зародиш. В железниците всяка година потъват безследно близо половин милиард лева за железниците - субсидии и капиталови трансфери към БДЖ и Национална компания "Железопътна инфраструктура".  Средствата се харчат скоростно без това да води до никакво подобрение на услугата, а специално товарното поделение на държавния жп превозвач непрекъснато губи пазарен дял.

Както при първото министерстване на Московски шеф на БДЖ е Владимир Владимиров, който е квалифициран кадър по начална педагогика и бивш лидер на червения комсомол в София, впоследствие осъзнал се като гербер. През първия си управленски мандат той опита съкращения на свръхраздутия персона, но сега и това не се опита. Хилядите железничари редовно си получават заплатите и в замяна няма социално напрежение и скандали. А жп-то от ден на ден става все по-неспасяемо.

 

Дай, Дай, ДАИ

 

В автомобилния бранш всичко също си вървеше тихо и кротко. Тук таме "гърмеше" по някой единичен пътен инспектор с рушвет, но под път и над път от министерството обясняваха как се борят с корупционните схеми и как вече при шофьорските изпити нямало възможност да се купуват след като листовките станаха електронни, а изпитните коли бяха оборудвани с камери.

ВИДЕО: МАРАБА, КОМШУ, ДАЙ РУШВЕТ

И така до деня, в който ДАНС и прокуратурата не започнаха да събират стотици хиляди левове от домовете на родата на досегашния шеф на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". И на гаргите на покрива, и на посетителите на ресторант "При орлите" (намира се на последния етаж на транспортното министерство) обаче е ясно, че в ръководството на бившето ДАИ няма случайни хора.

В отчитането цари професионализъм. И то на високо ниво!

В обясненията на премиера Борисов по скандалния случай имаше твърдение, че именно Московски е съдейсвал за разплитането на корупционния скандал в Автомобилна администрация и че върху него не трябва да пада сянка.

Но дали и не говорим за по-дълъг списък от сенки?

Прокуратурата в момента разследва договори в НКЖИ на фирми, свързани с депутата от ДПС Илия Илиев. Става дума за контракти, сключени в периода преди Московски да стане министър, но същите дружества и при управлението на ГЕРБ получиха сериозни договори за много пари от релсовата компания заедно с "Водстрой 98", която се свързва с друг по-известен депутат от ДПС - Делян Пеевски. Докъде ще стигне разплитането на чорапа ще е интересно да видим кой какво е знаел, прикрил и разкрил.

Иначе още помним как всъщност в министерството на транспорта по време на първото управление на Московски нищо не знаеха за това, че всъщност фирми на Цветан Василев са взели мултиплексите и убеждаваха Еврокомисията как конкурсите за тях са били законни (впоследствие България бе осъдена по тази тема от Съда на европейските общности). Вероятно изобщо не са подозирали никаква връзка с всесилния по онова време банкер, след като и парите за разяснителната кампания за цифровата телевизия (17 милиона лева) бяха предоставени основно на свързани с Василев фирми и медии.

А утре дали пак няма да се окаже, че не са знаели какво се случва днес? 

В този смисъл проблемите на управлението на транспортното министерство са много по-сериозни - как се вземат решения във ведомството, защо няма реформи в държавните предприятия от сектора, защо все изкореняваме корупцията, а тя все никне и избуява, защо се за защитават монополни интереси вместо да се насърчава конкуренцията и т. н. и т. н. Доста важни и интересни теми, които засега остават без отговор