Първо бяха смартфоните, а после се появиха дроновете, малки безпилотни летателни апарати, които бързо намериха приложение във всички области на живота. По-голямата част от хвъркатите машинки си остават играчки, които се контролират от айфон или андроид. Популярността им е огромна и вероятно затова бяха подарък №1 за Коледа в САЩ. Преди празниците в Америка бяха купени рекорден брой дронове – над 400 хиляди. Цените им варират от 25 долара за най-дребните, които се побират на длан, а най-скъпите надхвърлят 8000 долара. Такъв е моделът Ди Джей Ай „Инспайър“, който има 4 мотора и е снабден със съвършена дигитална камера – 4К, която снима HD видео и се стабилизира от  жироскоп.

С разрастването на търговията в интернет летящите машинки вече са впрегнати да осъществяват бързи доставки по домовете. Компанията „Амазон“, чиято пазарна стойност е 248 милиарда долара, вече показа своя предпочитан модел, който може да разнася поръчки за 30 минути. Фирмата, която е безспорен лидер в мрежовата търговия, дори предяви претенции да си резервира въздушен коридор само за нейните летателни апарати. 

„По този начин ще се гарантира сигурността при сегашното сложно положение във въздуха, а така също ще се изисква доставките да стават само с високо съвършени апарати“, аргументира се пред „Форчън“ Гур Кимчи, вицепрезидент и съосновател на „Амазон“.

Дронът на компанията, наречен „Прайм еър“, бе представен по-рано тази година на специална демонстрация, която бе организирана от НАСА.

„В нашето предложение се предвижда машините да „разговарят“ помежду си и по този начин да избягват сблъсквания във въздуха, след като ниската зона за полети се пренасели“, допълва Кимчи.

В света на „Амазон“, която годишно продава стоки за 88 милиарда долара, дроновете ще разполагат с изкуствен интелект и ще могат да извършват автономни полети. Те ще са с джипиес системи и специални сензори, които ще сканират положението на другите безпилотни летателни апарати в реално време и ще са непрекъснато свързани с интернет. Въпреки това диспечери ще контролират всичко от наземни станции. Компанията ще подготвя летателни планове за всеки робот доставчик, подобни на тези, които се изискват за частните самолети. 

Федералното управление за гражданска авиация още не е одобрило въздушен коридор за „Амазон“, но най-вероятно ще приеме искането на компанията, чийто собственик и мултимилиардер Джеф Безос се ползва с огромно влияние.

Другите крупни играчи в сферата като най-голямата компания в света за търговията на дребно „Уолмарт“ гледат с интерес как ще бъде решен казусът на техния най-голям конкурент. Фирмата със седалище в Бентонвил, щата Арканзас, има свои мащабни планове за използване на дронове за бързи и безплатни доставки на стоки.

Бизнес гигантите се готвят за скок

Докато бизнес гигантите се готвят за скок, някой вече ги изпревари, и то още през юли миналата година. Това бе австралийската компания „Зукал“, която използва апарата „Флирти“, който отчасти е сглобен с детайли, изработени на 3D принтер. Машинката, която струва около 1500 долара, доставя за 30 минути медикаменти с тегло 4,5 кг на разстояние от 56 км. Цената за прехвърляне на спешната пратка от животоспасяващи лекарства от летището „Лонсъм пайн“ до клиниката в община Уайз във Вирджиния е 8 долара и 50 цента. 

Президентът на „Зукал“ Матю Суини обаче смята, че след оптимизиране на доставките всяка от тях ще струва само 80 цента на клиентите. Малко след успешния експеримент той го сравни в туитър с полета на първия самолет на братята Райт. Суини е много оптимистичен и смята, че след приемането на държавните правила за регулиране на дроновете в САЩ бизнесът с бързи и евтини доставки по въздуха ще преживее истински възход. Той допълни, че в родната му Австралия, в съседната Нова Зеландия, а така също във Франция и Швейцария използването на малки летателни апарати вече излиза от пробния си стадий.

Дронове бяха използвани по-рано през тази година и в Индия за спасяването на 200 души при наводнение в 4,6 милионния град Ченай. Стихията отне живота на 250 души, а най-малко 250 хиляди загубиха домовете си. Летателните апарати бяха успешно използвани, за да бъдат открити хора, блокирани в недостъпни квартали на града. Индийската армия прати хеликоптери, за да спаси живота на оцелелите.

И докато положително настроените предприемачи кроят планове да стартират цели ескадрили от дронове, контрабандистите от наркоклановете в Мексико вече са с едни гърди пред тях. През януари миналата година безпилотен летателен апарат, който се опитвал да достави пратка метадон през границата със САЩ, се разби близо до пристанището Сан Айсидоро. Според мексиканската полиция машината вероятно е била използвана да пренася дрога от квартал в квартал. Това бил апарат, който имал обсег на полета до 7 км. По-рано през тази година двама души бяха арестувани в Лос Анджелис за това, че използвали дронове за прехвърляне на 15 кг хероин от Мексико.

„Със затягането на сигурността по границата наркотрафикантите използват всякакви методи, за да прехвърлят стоката си тук, в Щатите. След като открихме тунелите им и ги взривихме, те се прехвърлиха на джетове, а сега вече са въоръжени с дронове“, заяви в интервю за „Лос Анджелис таймс“ съдийката Лора Дъфи.

Според данни на прокуратурата и полицията в града месечно наркомафията в Мексико осъществява най-малко 150 полета на дронове, натоварени с дрога.

Инцидентите зачестяват

Масовото навлизане на безпилотните летателни апарати в САЩ доведе до най-малко 193 регистрирани инцидента само през 2014 г. Броят им за миналата година още не е изчислен.

Дронове са били засичани във въздуха в опасна близост до големи групи хора по време на спортни състезания в Тусън, щата Аризона, край стадиона Неийлънд, в Кноксвил, щата Тенеси, над спортния комплекс „Биг хаус“ в Ан Арбър, Мичиган, „Федексфийлд“, във Вашингтон и по време на мач на отбора „Метс“ пак в столицата на САЩ. При друг инцидент тийнейджър загуби едното си око, когато излязла от контрол хвърчаща машина се блъснала в него. Най-често летателните устройства се използват, за да бъдат заснемани мачове и други спортни турнири. 

Полети в опасна близост до самолети на различни авиокомпании бяха регистрирани няколко пъти на летище „О'Хеър“ в Чикаго. През септември дрон за малко не се сблъска с граждански самолет на височина около 1200 метра над Дейтона бийч, Флорида. Преди това през август пилот на медицински хеликоптер докладва, че почти бил ударен от малък летателен апарат, когато бил на около 80 м височина, докато вдигал машината си от площадка на покрива на болница в Талахаси, столицата на щата Флорида. През октомври летец на пътнически самолет трябвало да направи спешна маневра в небето над Оклахома сити, щата Оклахома, за да избегне сблъсък с дрон, който имал диаметър около 60 см. 

Най-учудващото в статистиката на инцидентите с безпилотни апарати е, че са били отбелязани най-малко 18 случая, когато те са летели на над 2000 м височина, а някои дори са се изкачили до 5000 м над земята. През май миналата година пилот на авиолайнер съобщил, че е видял 4-5-метров дрон на височина 1500 метра, когато насочвал машината за кацане на летище „Ла Гуардия“ в Ню Йорк.

И Белият дом под „атака“

Кулминацията на случаите, когато модерните „хвърчила“ се появяват на най-невероятни места, често в затворени за полет зони, бе на 14 май. Неизвестен човек, който се намирал на ливадата на парка „Лафайет“, пуснал дрон, който долетял близо до Белия дом. От съображения за сигурност целият район в диаметър 10 км от летище „Роналд Рейгън“ е обявен за забранена за полети зона. Президентът Барак Обама не е бил в резиденцията си по това време, но агентите на „Сикрет сървис“ светкавично заловили нарушителя. Пресата съобщи, че след тази случка били обновени компютърните програми на всички фирми и частни лица, които използват управляеми летателни апарати, за да може автоматично да се предотврати навлизането им в затворената въздушна зона. Същевременно „Сикрет сървис“ няколко пъти провел учения с дронове, за да изработи контрамерки в случай на нови инциденти.

Един от най-любопитните инциденти с дрон се случи на 31 юли в град Луивил, щата Кентъки. Полицията арестува 47-годишния Уилям Мередит за това, че свалил с изстрели хвърчащата машинка на съседа си. Мередит заявил на ченгетата, че използвал законната си карабина, за да запази неприкосновеността на частния си живот. „Беше неделя следобед и децата – моите дъщери, бяха в задния двор на къщата ми. По едно време те дойдоха и ми казаха: „Татко, дрон хвърчи над нашата къща и тази на съседите.“ Мередит грабнал пушката си и „застрелял“ въздушния нарушител. Първоначално срещу Уилям бе повдигнато обвинение за заплашително поведение, но по-късно то бе снето. Причината за отмяната му е, че щатските власти в Оклахома са приели законопроект, който позволява на жителите на щата да отстрелват дронове, ако машинките хвърчат над тяхната собственост.

Комшията на Мередит, който се забавлявал, като демонстрирал пред приятели наскоро купеното хвърчащо устройство, се оправдал, че не го е спускал по-ниско от 30 м над къщите на съседите. Уилям обаче заявил, че дронът снимал неговите дъщери, които се излежавали по бански на шезлонги на ливадата. 

Глоби до 250 000 долара

Опитвайки се да сложи ред в небето над САЩ, новосъздаденият отдел „Управляеми летателни апарати“ към Федералното управление за гражданска авиация наложи през август м.г. задължение за регистрация на всички собственици на дронове с тегло над 250 грама. Регистрацията струва само 5 долара, но който не я направи, рискува да бъде глобен с 27 000 долара. Възможно е също нарушителите да станат обект на криминално обвинение, което предвижда глоба до 250 000 долара и дори затвор. 

Всеки оператор на безпилотно управляемо устройство получава лиценз. Понеже американците обичат яснотата и детайлите, в правилника изрично се казва, че лиценз не е необходим, ако „се забавлявате с хвърчило или фризби, а така също с балончета играчки и хартиени самолетчета“. Не е необходим лиценз и за малките летателни апарати, които се използват само вкъщи. Ако пък решите да продадете дрона си, трябва да се логнете в системата за регистрация и да изтриете номера, под който сте се записали.

В пояснителните бележки се казва, че целта на регулирането е да се направи възможно най-безопасно използването на безпилотни летателни апарати. Освен това в случай на инциденти и причинени материални щети властите ще знаят кой е собственикът, а тази информация е достъпна и за застрахователните компании в случай на обезщетяване на пострадалите. 

Строгият контрол върху летателните апарати едва ли ще гарантира, че в бъдеще няма да има проблеми с тях, коментират правни експерти. Освен това след нарасналата напоследък заплаха от терористични нападения в САЩ със сигурност са необходими и контрасредства срещу дроновете.

Предприемчивата компания „Бател“ показа своето изобретение, което използва радиосигнал, който блокира дистанционното управление на апарата. Устройството прилича на лъчева пушка, която е съчетана с антена. Тя е наречена „Дрондефендър“ и има обсег на действие от  400 метра.  Освен че блокира радиосигналите до летателния апарат, излъчвателят, който тежи 4,5 кг, прекъсва и джипиес емисиите, които го насочват. Изобретението на „Бател“ е предназначено да обезврежда малки летящи безпилотни машини и не изисква специално обучение за неговото използване. Създателите му разкриват, че вече са получили поръчки от полицейските служби в различни райони на САЩ.