Точно когато швейцарските производители на часовници се борят със скъпия франк, спадът на търсенето на азиатските пазари и новите технологии като смарт часовниците, последното нещо, което искат е "врагът отвътре". Но точно това се случва, пише Блумбърг.

The Goldgena Project, ръководена от 40-годишния дизайнер Клаудио Д'Аморе, иска да произвежда евтини швейцарски механични часовници с чуждестранни компоненти. Азиатските части правят продукцията по-евтина и повечето часовници, продавани с обозначение "Swiss-Made’’, които струват под $2500, съдържат части, които не произождат от Швейцария, казва той.

Swiss Made е официален държавен етикет, който сертифицира, че часовникът е произведен предимно с швейцарски части и е сглобен в Швейцария.

“Swiss-made" е шега, казва Д'Аморе, който е прекарал 13 години в създаването на дизайн за брандове като TAG Heuer, Parmigiani Fleurier и Montblanc.

Goldgena изпробва дали потребителите имат интерес към часовници с швейцарски дизайн без целия излишен пиар и реклама. По този начин цената на часовниците може да падне поне двойно. Брандът смята да продава автоматици с цени от $700, докато най-евтините ролекси са поне $4000. С използването на японски механизми и сглобяване в Китай, Goldgena казва, че ще подбие цените на индустрията.

Производителите на часовници имат право да наричат своите устройства Swiss-Made, ако поне половината от стойността на механизма идва от Швейцария и ако часовникът е сглобен в страната. От следващата година изискването ще е за 60% от производствените разходи за целия часовник, включвайки каишката и корпуса му.

Четиривековната часовникарска индустрия е със серизни проблеми. Износът пада десети месец. Швейцария произвежда около 2,5% от часовниците по света, но прибира половината от приходите заради много по-високите цени на нейните изделия.

Конкуренцията нараства, а смарт часовниците удариха сериозно сегмента на по-евтините швейцарски часовници. На всичко отгоре излизат и все повече сайтове, които дават скъпи часовници под наем.

Плановете на Д'Аморе са чрез частно финансиране - краудфъндинг, да набере 10 млн. франка и да направи между 5000 и 10 000 бройки, които да продава само онлайн, за да няма разходи за магазини.

В момента той проучва с гласуване на сайта на бранда какво предпочитат клиентите - по-евтини, но сглобени в Китай часовници, или по-скъпи, но асемблирани в Швейцария. Часовниците иначе ще са едни и същи, единствената разлика е Swiss Made на циферблата.

Засега 63% от анкетираните предпочитат швейцарската сглобка. Д'Аморе е дал срок от още няколко седмици. Според него нешвейцарското производство е по-добрият вариант, защото потребителите ще получат по-добри механизми за същата цена.