Преди броени дни Съветът за електронни медии прекрати цифровите лицензи на телевизиите Ринг и бТВ Лейди. Това бе поискано от самата бТВ, която единствена от тв програмите от групата остава да се разпространява чрез мултиплексите. Досега цифрово се разпространяваха само 11 програми, въпреки че на мултиплексите има място за 30. Сега остават само 9 програми, което реално обезмисля дигиталните платформи. 

Окапването на и без това малкото телевизии, разпространявани ефирно, е показателно за тоталния провал на цифровизацията в България, за която държавата похарчи милиони левове. След старта на мултиплексите реално хората гледащи ефирна телевизия продължават да намаляват, а кабеларките и сателитните оператори калкулират приходи от нови клиенти, вместо да губят такива. Като капак се разбра, че в органа по цифровизация, който включва експерти от различни ведомства е получено писмо от мултиплексите, в което те сами предлагат на държавата да ги национализира и да им поеме губещия бизнес. За хаоса в цифровизацията у нас разговаряме с Бойко Бочев, изпълнителен директор на компанията Ди Ви Би Ти, която неуспешно кандидатства в конкурсите за мултиплексите. 

 

- Г-н Бочев, защо се стигна толкова бързо след старта на цифровизацията до момент, в който мултиплекс операторите да искат да бъдат национализирани? 

- Не е бързо, по мое мнение беше бавно и с агония. Целият процес на качването на телевизии на мултиплексите беше придружен с продължителни пазарлъци и ритници под масата, и уговорки пак там. Мултиплексите са частно комерсиално предприятие. Направиха си криво сметката. Сега искат някой друг да поеме негативите от тяхната грешка. Мисля, че единствено мултиплексът, който излъчва БНТ, трябва да бъде спасяван. Но виновните трябва да си понесат последствията. Първо е абсурдно да се плаща каквато и да е сума за това на частния оператор. Този същият оператор, когато е кандидатствал за честотата, е представил бизнес план, одобрен от КРС. Възражения, че фирмата е друга не променя нищо. Когато купуваш нещо си правиш сметката. А тя излезе крива. Държавата може да купи обществения мултиплекс за 1 лев в името на правото на информираност на гражданите. 

- Защо моделът в България се провали и защо все повече намаляват хората, които гледат ефирна телевизия?

- Идеята на модела беше да се контролират телевизиите и да се ограничи достъпът на нови играчи в ефира. От тази гледна точка моделът е супер успешен даже. Но това е само мое мнение. Проблемите са няколко. 

Първо, когато се прави проект от толкова голям мащаб, е задължително да се планира и проектира много подробно и внимателно под контрола на регулатора КРС. За това си има международни стандарти. Тук планиране преди започването на изграждането на мултиплексите не е извършвано, никакво.  

Второ, закупената техника е от няколко различни производителя, което води до технически проблеми.

Трето, поради липсата на извършено предварително проектиране, покритието като население е не повече 70% максимум. В документ, описващ покритието на населените места в България има абсурден израз. Покритие на населеното място от 10% до 90% например. Това с думи прости значи, че покритието на населеното място е частично. 

Четвърто, от горното следва, че техниката за излъчване на сигнала е недостатъчна.

Ето и отговора. Хората, които гледат ефирна телевизия намаляват, защото не могат да гледат ефирна телевизия. Просто не достига сигнал до тях.

- Кой е виновен? 

- Изкушавам се да посоча персонални виновници. Но ще е неприятно да се обзаведа с дело за клевета, защото нямам "доказателства". Но със сигурност огромна вина има КРС, която проведе конкурсите. Не се осъществи професионален контрол, нито по време на изграждането, нито след това. За да се отбие номера, проформа се извършиха измервания, които са крайно недостатъчни. А именно в технологичните гафове е проблемът. Не е лесно да се обяснят, а камо ли да се докажат. Особено, когато контролният орган вместо да търси сметка, се грижи как да оневини "тарикатите". Това всъщност би трябвало да интересува прокуратурата.

 - Защо бТВ свали две от програмите си, разпространявани ефирно?

- Цената за ефирно цифрово излъчване се формира от броя на зрителите, които гледат ефирно и от размера на рекламния пазар, казано най-общо. Няма покритие, следователно броят зрители намалява и не носи очакваната печалба. Следователно бТВ са на голяма загуба. Рекламният пазар също се сви в последните години и резултатът е този. Лошо покритие плюс скъпа техника е равно на непосилно висока цена за телевизиите.

- Има ли начин цифровизацията да бъде спасена? 

- Има, но е труден и рискован.  Решението е отнемане на лицензите на мултиплексите заради несправяне с изискванията. После трябва да се намери кой да оправи нещата. Трябва да има широко обществено обсъждане и просто ще трябва да започнем всичко наново.