На 30 март, както всяка сряда, Министерският съвет провежда своето редовно заседание. Първа точка от дневния ред е „Решение за приемане на Отчет за изпълнението на Плана за подготовка на българското председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г. за периода ноември 2015 – януари 2016 г.“

Отговорният вицепремиер Меглена Кунева докладва близо 10 минути – за нивото на владеене на английски език на персонала, за необходимите обучения, за ремонта на НДК, за съвместната културна програма с Йорданка Фандъкова...

„Иска ми се, освен това, да направим публични конкурси – за логото, за знака на председателството и за това какво е мотото му“, завършва Кунева.

Приемаме точка 1“, затваря темата Бойко Борисов.

Това, което Меглена Кунева спестява на министрите, но което присъства в приетия от тях отчет, са разпределените вече пари на медии. И то не на кои да е, а точно на тези, които Делян Пеевски често отрича да са негови.

Сключен е договор с предмет „Провеждане на пилотна разяснителна кампания в медиите, свързана с подготовката на Българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г.“ Четири избрани за кампанията медии („Стандарт“, Агенция „Стандарт нюз“, Агенция „БЛИЦ“ и Агенция „ПИК“) са направили над 40 публикации с таг „председателство“, пише в отчета.

Ако сте пропуснали какъв тип медии са част от изредените, ето малко примери за публикувани заглавия:

Блиц: Остава ни по-малко от седмица - светът свършва на 29 юли 2016 година.

Пик: ЕКСКЛУЗИВНО! Ванга с невероятно пророчество за войната в Европа: От Париж няма да остане камък върху камък!

Пик: Нов ЕвроГейски съюз? Брада! Малко ли ни беше Станишев, че сега и Кончита Вурст?

Какво е общото между четирите медии ли?

През август 2015 година те обявиха създаването на обща рекламна платформа. Тогава Славка Бозукова от вестник „Стандарт“ и агенция „Стандарт нюз“ купи „Блиц“. Редакционната политика на новия медиен съюз бе поета от собственика на „Пик“ Недялко Недялков, последва и разместване на част от работещите от едното издание към другото и обратно.

Общата редакционна политика бе насочена срещу съдебната реформа, срещу неправителствения сектор, срещу политиката на Европейския съюз и срещу всички, които по някакъв начин пречат на интересите на депутата от ДПС Делян Пеевски. Неудобните бяха атакувани по грозен начин, който донесе на тези издания прозвището "кафявите медии-бухалки". 

Година по-късно Недялков не е част от четворния съюз и вече открито говори за „мажоритарния собственик на "Блиц" Делян Пеевски“ и нарича Славка Бозукова „формален собственик, на хартия, която представляваше Пеевски“.

Междувременно обаче Делян Пеевски си въобрази, че "Блиц" може да стане нещо като "Труд" - пощенска кутия за мръсни поръчки срещу политическите му и бизнес врагове. Адвокатът му Александър Ангелов започна да залива мейла на редакцията с анонимни пасквили срещу всеки, неудобен за Пеевски, когото наричат "Човека" или "Момчето", обяснява Недялков в интервю от миналия месец. 

Как държавата избира точно тези медии?

Отговорът също е в отчета. Меглена Кунева ръководи цялата дейност по подготовката на българското председателство, но специално комуникационната и културната програма са възложени на Министерството на културата, управлявано от Вежди Рашидов:

С Решение на Министерския съвет от 21 октомври 2015 г. на Министерството на културата са предоставени средства по линия на Комуникационната стратегия на Република България за ЕС за реализиране на следните подготвителни дейности до края на годината:

1.Изработване на концепция за тема/визия на Председателството.

2.Провеждане на проучване за информираността и предварителните нагласи на българското общество към Председателството.

3.Изработване на концепция за работа с медиите и провеждане на пилотно обучение на журналисти.

4.Провеждане на пилотна разяснителна кампания в медиите“, пише подробно в отчета.

От отчета разбираме още, че:

- Сключен е договор за „Изработване на концепция за тема/визия на Българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г.“

- Сключен е договор и е изпълнен проект „Изработване на концепция за работа с медиите и провеждане на пилотно обучение на журналисти във връзка с Българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г.“

От отчета излиза, че сключените договори по комуникационната част са поне три. Документът обаче дава отговор само на въпроса кои са изпълнителите на единия от тях. Скрита остава информацията кои са другите изпълнители. Скрита остава информацията и за размера на платените суми.

Единственото, което знаем, е, че по този непрозрачен начин държавата планира да изхарчи общо за подготовка на българското председателство 150 милиона лева.

П.П. Клуб Z и Редута.бг изпратиха съвместни заявления за достъп до обществена информация, за да информират читателите си как се харчат техните пари. Ще ви информираме за резултата.