„Смятам, че намерихме компромис съществуващият двулентов път през Кресненското дефиле да бъде използван за еднопосочно движение по направлението Благоевград-Сандански на автомагистрала „Струма“. А обратното движение към Благоевград ще се извършва по чисто ново трасе, високо в скалата, източно от сегашния път, което ще бъде обход на Кресна.“

Това заяви регионалният министър Лиляна Павлова в интервю за радио „Фокус“. Участъкът през дефилето между Крупник и Кресна (лот 3.2) е с дължина около 20 км и бе определен от Павлова като „ябълката на раздора“, заради различните проекти в последните 16 години.

По думите й еднопосочният вариант е най-щадящ околната среда, тъй като ще намали потока от коли през дефилето. Пътните инциденти също се очаква да са по-малко.

„Новият път ще бъде много тежко от техническа гледна точка съоръжение в планината. В него ще има съчетание от виадукти и пет тунела, три от които по-дълги от Витиня (бел. ред – рекордьор у нас с 1195 м). Търсим това компромисно решение само и само да запазим прекрасното дефиле“, обясни Павлова.

Компромисният вариант още не е ясно колко ще струва, но ще бъде драстично по-евтин от идеята за изграждане на единичен тунел с дължина между 15 и 17 км. Супердългият тунел отпадна от сметките, поради техническа невъзможност да бъде изпълнен в най-сеизмичния район на страната, както и заради радиоактивните елементи, открити под земята. Тунелът би се изграждал 10 години, което също е неприложимо.

Обсъждан в последните месеци бе и вариантът „етажерка“, при който се използва съществуващия път в дефилето и над него чрез сложна конструкция се изгради още един пътен участък. Срещу този проект обаче възроптаха природозащитни организации, като обявиха, че това би нанесло сериозни щети на околната среда.

Най-евтиният вариант беше просто да се разшири сегашния път, но това категорично не се приема от екологичните организации.

За изграждането на автомагистрала „Струма“ е осигурено финансиране от близо 625 млн. евро по оперативна програма „Транспорт“ до 2020 г.