След години спекулации учени от Антверпенския университет в Белгия успяха да разрешат мистерия около „Викът“, иконичната картина на Едвард Мунк. Странна бяла следа на една от версиите на платното вече е идентифицирана като восък от свещ – т. е. не е курешка, каквито предположения е имало в миналото, разказва „Гардиън“.

Мунк рисува четири версии на картината си през 90-те години на XIX век. Едната от тях, от 1893-а, която се намира в Националния музей на Норвегия, отдавна има бяло петно с неустановен произход – близо до рамото на ужасения субект.

През 2012 г. друго от платната бе продадено за 119,9 милиона долара и в момента е в Музея на модерното изкуство в Ню Йорк. Останалите две са притежание на Музея на Мунк. Едното от тях дори е било крадено от там – но после намерено и върнато.

Мунк е обичал да рисува на открито и да подлага картините си на „силите на природата“, се посочва в официалното съобщение на университета. Заради това и някои от изследователите му са предполагали, че „прелитаща птица буквално е добавила нов пласт към смисъла на шедьовъра“.

Но проф. Тине Фройсакер от Университета в Осло и Тиери Форд, консерватор в Националния музей, отхвърлят тази теория. Проф. Фройсакер коментира, че птичите курешки имат корозиращ ефект върху много материали, което и повечето собственици на автомобили могат да потвърдят. За разлика от тях, субстанцията върху картината на Мунк изглежда да е над боята.

През миналия месец май екип от изследователи от Антверпен, експерти в рентгеновия анализ и електрохимията, са били поканени в Осло да разгледат материалите, използвани във „Викът“. Така разрешават спора. Учените са взели проба от субстанцията и чрез рентгенова дифракция „незабавно“ са разпознали, че това всъщност е восък.

Изследователите смятат, че бялото петънце е дошло от прокапала свещ в студиото на Мунк.

„Смятаме, че можем да закрием случая с птичите курешки“, се казва в университетското съобщение.

"Площад Славейков"