Когато двама герои от турски телевизионен сериал седнат един до друг на плажа и се погледнат в очите, милиони зрители в Латинска Америка затаяват дъх.

– Боя се да не те загубя – казва Керим, нежно прегръщайки Фатмагюл и галейки косата й.

– Няма от какво да се боиш – отговаря Фатмагюл, гледайки го настойчиво. След това двамата се целуват.

Сцената е от „Каква е вината на Фатмагюл” (у нас „Пепел от рози”), турска телевизионна драма. Озвучен на испански и португалски, сериалът е истински хит в Южна Америка за 2015-а. Само в Аржентина епизодите са гледани от над 12 милиона души. И това далеч не е единствената турска продукция, успешно продадена на континента – броят на такива сериали главоломно расте. Например в Чили турският сериал „1001 нощ” (показван и в България – бел. ред.) е най-гледаната телевизионна програма за 2014 г. Въпросът е: защо турската телевизия е толкова популярна в Латинска Америка?, пита Дидем Тали, бизнес репортерът на Би Би Си в Истанбул.

Южноамериканците много по-лесно се асоциират с героите на турските сериали, отколкото с тези на продукции от САЩ, защото турските персонажи имат много общо със старомодната романтика, а не толкова с бързината и хладния професионализъм, противоречащи на южняшките нрави. Отделно, холивудската свръхсексуалност не се харесва на обикновено по-възрастната публика на сериалите. Турция може и да е далеч от Южна Америка, но културата, демонстрирана в телевизионните драми, е позната и се харесва. Насилието и сексът почти отсъстват, заместени от почит към родителите, семейни ценности и трепети на сърцето.

Студентки от Лима, Перу, редовно се събират и гледат турски сериали заедно. Сюжетите са забавни и приятелките се вълнуват от съдбата на героите. Освен това изпълнителите на главните мъжки роли обикновено се харесват на зрителките. Популярността на турската телевизионна индустрия продължава да расте и да генерира печалби в Латинска Америка, докато турското правителство понякога изразява критики към произведенията й. През 2015-а Турция реализира 250 милиона щатски долара само от продажба на сериали. През 2004-а цифрата е била само 10 000 долара. В момента турски сериали се гледат от над 400 милиона зрители в 140 държави.

Всъщност турските производители се надяват постепенно да започнат да догонват телевизионни гиганти като Великобритания с нейните 1,6 милиарда долара годишни печалби. Плановете на турските продуценти са да достигнат общи печалби от 1 милиард долара към 2023 година.

Според Бурхан Гюн от Асоциацията на филмовите производители в Анкара турците по някои неща си приличат с южноамериканците. Актьорите с разнообразен етнически произход от мултикултурна Турция изглеждат разпознаваеми и близки на латиноамериканците, които също живеят в многолики общества. Турските телевизионни драми разказват за промени в самото общество, а подобни процеси са познати и в Южното полукълбо. Промяната на живота и преходът от селото към града са аналогични теми и от другата страна на Атлантическия океан. За западноевропейските и северноамериканските филми този проблем не стои.

Турските сериали предлагат и много изкусителен поглед към модерния начин на живот. Те продават много уютни идеи за средната класа – достъпни за много хора.

Площад "Славейков"