"Предизборната кампания стана жертва на постистината. Фактите, тезите, аргументите - те не влияеха на вота." Тази теза разви Георги Лозанов при представянето на резултатите от медийния мониторинг на кампанията за президентския вот, осъществена от фондация "Медийна демокрация".

Той даде пример как Трайчо Трайков, Ивайло Калфин и Татяна Дончева са били кандидатите с най-активен дебат с аудиторията. "Около тях имаше раздвижване, мнения, идеи. Но като се погледне техният резултат, всичко това е оказало малко значение върху него", коментира Лозанов.

Според него скъсяването на времето за кампанията я превърна по уславие в кампания на постистината. 

"Откриването на фактите, коментирането на позиции – нямаше време за това", смята медийният експерт.

За да бъде тя кампания на постистината допринесе и фактът, че се осъществяваше заедно с референдума.

"Референдумът реализираше като политически проект един рейтинг, постигнат в тв шоу. Преносът на тв рейтинг в сериозните политически дебати е аргумент около фактите. И затова гласуването в него беше свързано с едно предварително влияние на една тв харизма", обясни Лозанов.

Друг важен момент в кампанията– патриотичният вот. "Той до голяма степен е свързан с постистината, той не е свързан с аргументи, а със страховете и опасенията на хората от бежанската вълна", отчете той.

Какво показва медийният мониторинг по верме на президентската кампания

По време на кампанията са били анализиране общо 13 медии, трите национални телевизии с техните централни новинарски емисии и 10 онлайн медии, три на граница между онлайн и печатни. Общият брой анализирани материали е над 3700. Изследването е извършено от "Маркет линкс".

Доминират публикациите за двамата основни кандидати - Цецка Цачева и Румен Радев. Като превесът е в полза на Цачева.

45% от изследваните публикации са били за кандидатката на ГЕРБ, а една трета за Румен Радев.

"За първи път от доста време Бойко Борисов да не е на първо място сред споменаваните лица. Той заема трето място. Следват Трайчо Трайков, Красимир Каракачанов", отчете Добри Живков от "Маркет линкс".

В онлайн медиите има значително по-голям обхват и тематично покритие в сравнение с телевизиите.

Резултатите от мониторинга сочат, че присъствието в медиите е силно партийно оцветено, въпреки че става дума за мажоритарен избор. "Това е кампания на много силно партийно противопоставяне. Партийно-политическата битка отне от пространството за анализ, разшифроване, критична гледна точка към кандидатите", коментира Живков.

- ГЕРБ, БСП, президентството в наблюдавания период са най-често споменатите партии и институции.

- При тв каналите – доста балансирано представяне на партиите и институциите.

- Има доминация на ГЕРБ през цялата кампания в наблюдаваните медии.

Кой говори

Кои най-често са изразители на позиции? 

Първото място е за социологическите агенции - които, разбираемо имат доста масирано присъствие в предизборния период

По-любопитно е второто място - то е запазено за...Цветан Цветанов.

Едва на трето място е канидатката на вощета партия - Цецка Цачева

Следват ЦИК и Румен Радев.

Цачева говори основно за ГЕРБ, Манушев, ЕС, чака след това идва Румен Радев, основният опонент на Цачева.

Националната сигурност е много по-застъпена при говоренето на Радев. Както и споменаването на Бойко Борисов, Цачева и т. н.

Марешки се занимава често с Цачева, Радев и много с Илияна Йотова.

Трайчо Трайков - говори за Цачева, Радев, Борисов, ГЕРБ и БСП. ЕС и НАТО са на по-заден план.

Медийното представяне на кандидатите

Средният рейтинг на Цачева е 1,73, т. е. е позитивен. Това е най-високият рейтинг сред всички кандидат-президенти, но въпреки това тя загуби изборите. "Наблюдаваме нова тенденция - медиите не са централен фактор за мобилизиране на общественото мнение ад хок", коментира Орлин Спасов. Негативното отношение от -2,12 е най-силно при "Медиапул", отрицателен рейтинг тя има и в. "Сега", "Офнюз" и "Дневник". Подчертано позитивно отношение получава в бТВ, Нова, "24 часа", "Труд".

Да не забравяме безмилистния хумор към нея в социалните мрежи, напомни Спасов.

Рейтингът на Румен Радев е по-нисък от този на Цачева, но все пак положителен - от 1,06. Най-негативен към него е бил в. "Сега". бТВ е отново най-позитивна. Т. е. там има положително отношение и към двамата претенденти.  

Интересно е положението при БНТ. Цачева там има положителен рейтинг, а Радев - отрицателен. Т. е. обществената телевизия подкрепя кандидата на ГЕРБ,  на статуквото, смята Спасов.

Красимир Каракачанов - 1,60, той има положителен рейтинг, който е по-добър от този на Радев. Този рейтинг е формиран при много силно неутрално отношение към него и същевременно общо положително отношение. В "Дневник" има най-позитивно отношение към Каракачанов, това е голяма изненада, смята Спасов. Подобно е отразяването и в "Офнюз", "Медиапул", т. е. либерални медии харесват един патриотичен кандидат, което е нещо ново. Дори, когато има отрицателен рейтинг, той никога не пада много ниско. Каракачанов в най-малка степен поляризира медиите, отбеляза медийният експерт.

Според него "мейнстрийм медиите прегърнаха патриотизма, национализма, напраиха го приемлив и сега вече неща, които преди виждахме само в тв "Алфа" или СКАТ ги има почти навсякъде. Между кандидатите видяхме мека кампания, но много твърда по отношение на бежанците, като почти всички кандидати с изключение на Трайчо Трайков и Ивайло Калфин насочиха говеренето си срещу бежанците". Оттук и желанието за по-твърда ръка, по-голяма представителност, мажоритарност, резултатите от референдума и това, което наблюдаваме - някакъв неопатриотизъм, смята Спасов.

Трайчо Трайков - има отрицателен рейтинг, най-негативно за него съобщават бТВ, Нова тв, БНТ. Много малко остават медиите с положително отношение към него.

Веселин Марешки. "Той премина към директен полигтически маркетинг, политическият търговец продаваше директно на своя клиент, не беше силно медийно представен. Той показа, че има нови модели на формиране на вот, които са извън медиите", отбеляза Спасов.

Пламен Орешарски - само "Дневник" е съобщавал за него позитивно.