Европейската комисия даде днес серия от препоръки на България, чието изпълнение би позволило на страната ни да се освободи от евронаблюдението над правосъдието и вътрешните й работи, най-рано преди да поеме шестмесечното ротационно председателството на Европейския съюз на 1 януари 2018 г.

(Целия доклад на английски език вижте ТУК)

Същото Комисията направи и за Румъния, другата страна членка, обект на мониторинговия механизъм за сътрудничество и проверка, която трябва да поеме председателството на ЕС година по-късно.

Евронаблюдението не е формална пречка двете страни да председателстват ЕС, но да ръководят заседания на Съвета на министрите, на които се обсъждат българската и румънската корупция и реформи в правосъдието би било политически неприемливо, дадоха да се разбере представители на Комисията.

Първият ѝ зам.председател Франс Тимерманс обаче заяви пред български журналисти, че наблюдението и докладите по него ще продължат, докато България изпълни всички негови показатели, независимо дали председателства ЕС. Той не се ангажира с краен срок за вдигане на мониторинга, потвърждавайки ангажимента на председателя на Комисията Жан-Клод Юнкер това да стане до края на нейния мандат през октомври 2019 г.

"Нямаше да напиша тези препоръки, ако не вярвах, че те могат да се изпълнят до края на мандата на тази Комисия", каза Тимерманс.

Въведението на доклада обаче не рисува толкова оптимистична картина: "Законодателният процес в България не осигури предвидима законова среда. Българската медийна среда често се характеризира с ниска независимост и неефективно прилагане на журналистическите стандарти, което има отрицакелно влияние на публичния дебат за реформите".
 
"Да се осигури прозрачен избор за бъдещия Висш съдебен съвет с публично изслушване в Народното събрание преди избора на членовете на парламентарната квота и като се даде на гражданското общество възможност да направи наблюдения върху кандидатите", е първата препоръка в доклада за България.
 
В Брюксел искат да видят "поредица от прозрачни и основаващи се на заслуги назначения на високи постове в правосъдието , включително предстоящото назначение на нов председател на Върховния административен съд".
 
Друга препоръка предполага "да се подобри практическата работа на Инспектората към Висшия съдебен съвет" (ВСС) както и последващите действия на ВСС по установеното от инспектората, особено по въпросите на интегритета. 
 
"Да се приемат поправки на Наказателнопроцесуалния кодекс и на Наказателния кодекс, за да се подобри правната рамка за преследване на корупцията на високо ниво и сериозната организирана престъпност", препоръчва още докладът.

За да бъде прекратен мониторингът, властите ще трябва да да публикуват "доклад за публично обсъждане за напредъка в прилагането на националната стратегия в реформата на правосъдието" и оставащите стъпки в тази област. За изпълнението на стратегията докрай ще трябва да се докладва публично чрез специалнон създаден механизъм.

Трябва да бъде преразгледана и натовареността на съдилищата възоснова на нови стандарти и да се приеме пътна карта за реформа на картата на съдилищата в България, като успоредно се развива и електронното правосъдие, се казва в доклада.

Той изисква и друга пътни карти за прилагане на препоръките за реформа на прокуратурата, дадени миналата година от екипа европейски прокурори и на изследване за случаите, в които страната ни е била осъдена от Европейския съд за правата на човека за неправилно проведени криминални разледвания .  

В областта на корупцията България трябва да приеме "нова законова рамка за борба с корупцията в съответствие с намеренията залегнали в антикорупционната стратегия и да осигури нейното прилагане. Да се създаде ефективен антикорупционен орган". 

Да се приеме и приложи реформа на закона за публичната администрация, за да се засилят инспекторатите, които я наблюдават, е друга препоръка в тази област.

Институциите, които участват в борбата с корупцията ще трябва да анализират слабостите на досегашните дела срещу нея и възоснова на анализа да приемат координирани мерки за тяхното отстраняване. Заедно с това Комисията иска да види механизъм за публично докладване на напредъка по делата за корупция на високо ниво. По следствията и обвиненията за нея главният прокурор трябва да докладва публично, препоръчва Комисията.

Други от общо 17-те препоръки включват външен преглед на проверките на процедурите за обществени поръчки и на конфликти на интереси в местната администрация и поправителни мерки за отстраняване на пропуските. И тук Комисията изисква публично оповестяване на резултатите. 

Публично докладване за разследванията, обвиненията, осъдителните присъди и за прилагането на наказанията срещу организираната престъпност се изисква  и от Главната прокуратура, Върховния касационен съд и от Министерството на правосъдието. Тук Брюксел препоръчва и изменения на закона за конфискуване на незаконно придобити активи, за да работи ресорната комисия да работи независимо и ефективно.

Комисията очаква препоръките да бъдат изпълнени преди края на годината, за да може да докладва пред Съвета на министрите за това. Съветът ще обсъди доклада ѝ и ще реши без гласуване с "вид консенсус", каза представител на Комисията. По думите му всеки от шестте показателя на наблюдението ще отпада временно, когато Брюксел прецени, че България го е изпълнила.

Комисията планира да докладва пред Съвета за изпълнението на препоръките през декември тази година, което означава, че следващият ѝ годишен доклад по механизма няма да е през януари 2018 г., а вероятно през ноември 2017 г.