"Знаете ли какво заварихме? А какво свършихме?

Така звучеше специалният брифинг, който дадода бивши министри и депутати от ГЕРБ, взимайки повод от трагичния инцидент в тунел "Ечемишка", който отне живота на една жена, след като конструкция от осветлението се стовари върху колата й. Думата по тази тема взе бившата министърка на регионалното развитие Лиляна Павлова. 

"Първо искам да изкажа съболезнования на близките на загиналата жена. Оправдан е гневът на хората и на семейството й. Темата за инфраструктурата, качеството и безопасността на пътищата и съоръженията е важна и актуална и затова винаги е била във фокуса на двете правителства на ГЕРБ и Бойко Борисов.", заяви Павлова. 

По думите й тунелите "Витиня" и "Ечемишка" са в списъка за спешни ремонти, през 2016 г. е започната рехабилитацията на десните тръби на съоръженията. Левите - в една от които стана смъртоносният инцидент, е трябвало да започнат да бъдат ремонтирани през тази година. Експертите са преценили, че десните тръби на тунелите са по-опасни. По думите на Павлова не е компрометирано само осветлението, но има и течове, трябва смяна на хидроизолация и др. Ремонт не е правен от 30-40 години. Павлова потвърди, че през 2005 г. е имало обществена поръчка за ремонт и авансово плащане, но съдебните дела продължават, а до ремонт така и не се е стигнало след разтрогване на договора.

Оттук нататък продължи "сводката" за свършеното от двете правителства на ГЕРБ в сферата на инфраструктурата. "Какво заварихме – 20 000 км пътища, в изключително тежко състояние. Ако не инвестираме по 1 милиард лва годишно за рехабилитация, пътищата няма как да бъдат подобрени", заяви Павлова. 

Тя припомни, че са вложени над 100 млн. лв. във виадуктите по магистралите "Тракия" и "Хемус" и за ремонти на участъци, наред със строитечство на над 350 км нови магистрали.

"Опитите да се правят спекулации и политически внушения след инцидента са крайно неприятни, трябва да се обединим за предприемане на най-добрите мерки и бързо да бъдат приведени в безопасен вид", каза още бившата министърка.

Бившият министър Ивайло Московски говори за рисковете от ветото на президента Румен Радев на Закона за концесиите. По думите му този законопроект е бил консултиран дълго време с бизнеса, браншови организации и експерти, а отмяната му е лош знак към всички инвеститори. Една от причините - ограничавал се вариантът за публично-частни партньорства. 

Московски продължи да развива тезата, че по отношение на концесиите и призивите за "повече държава" БСП са лицемерни, тъй като в мандата на тройната коалиция до 2008 г. на концесия са отдадени летищата в Бургас и Варна, цяла дузина пристанища, приватизирани са Българският морски фрот, Българският речен флот и т.н. Бившият транспортен министър попита защо не е имало проблем с концесиите на летищата по морето, а тази на летище "София" щяла да застращи националната сигурност, както твърдели от БСП в последно време. 

След него председателят на правната комисия в последния парламент и бивш областен управител на София Данаил Кирилов разказа колко зле е била София преди Бойко Борисов да стане кмет на града и колко по-добре е сега. Поводът - повдигнатата в последно време тема за чистотата на въздуха в столицата.

Бившата екоминистърка Ивелина Василева продължи с отчета: построени са  51 пречиствателни станции за води, обслужващи 900 000 жители. Морето е обезпечено откъм станции, изградени са системи за управление на отпадъците - преди това боклукът се изхвърлял в деретата, заизброява тя.

По отношение на качеството на въздуха в София Василева приведе като аргумент затварянето на "Кремиковци" от първия кабинет на Борисов, както и промените в закона за чистота на въздуха, което е дало повече гаранции за контрола. В момента започвало кандидатстване за европари за проекти, свързани с чистотата на въздуха. Стойността на приоритетната ос е 115 млн. лв. и Василева се зачуви дали именно заради тези проекти в момента не се вдига шум по темата какво диша София. 

По думите й инвестициите в градския транспорт в София, санирането, пилотната програма за електромобили, подобряването на градската среда също били част от свършеното, в това число и за въздуха в столицата.