"Целенасочен саботаж" - това е подозрението на служебния министър на регионалното развитие Спас Попниколов за случката около изчезването на документите на един от кандидатите в търга за строежа на тунел "Железница" - част от магистрала "Струма". Липсата на документите принуди през миналата седмица пътната агенция да прекрати обществената поръчка. Тя е за 250 млн. лв. Това прекратяване обаче може да доведе до загуба на европейското финансиране за строежа на магистралата, защото има риск да се изпуснат сроковете за завършването й.

Съмненията си Попниколов споделя в интервю за "Фокус", след като от Камарата на строителите и от ГЕРБ поискаха оставката му заради провала на избора на изпълнител. 

"В годините съм бил дори пряко ангажиран в повечето от изградените до момента участъци (от автомагистрала "Струма" - бел. ред.)... Свободно да изчезват или да се изнасят документи говори за едно - никакво спазване на закона и правилата на работа в институцията. Нещо повече – според мен това е целенасочен саботаж на работата през изминалите два месеца, рефлектиращ върху труда и на предходните правителства по отношение изграждането на АМ "Струма", обясни той.

Преди да заеме служебния министерски пост, Попниколов бе член на комисията за провеждането на този търг на агенция "Пътна инфраструктура" в качеството си на външен експерт от листата на Агенцията за обществени поръчки. По думите му обаче от 16 август миналата година, когато са отворени офертите за строежа на тунел "Железница", до момента, в който става министър и мястото му в комисията е заето от друг човек, той не е уведомяван нито за провеждане на заседание на въпросната комисия, нито за графика на работата й.

До момента не е ясно дали и защо комисията не се е събирала от август до февруари тази година. С идването на служебния кабинет мястото в комисията по търга на Попниколов е заето от бившия главен секретар на пътната агенция от времето на Тройната коалиция Стефан Гайтанджиев. През миналата седмица той бе арестуван, след като у него са намерени документи на един от кандидатите в търга. Оказа се обаче, че това не са документите от офертата, които липсват и заради които поръчката бе прекратена. Те все още се издирват. 

Министърът днес обясни, че след влизането си в служебния кабинет е направил справка за провеждащите се тръжни процедури в пътната агенция и установил, че "в над 50% от тях работата на оценителните комисии продължава повече от 6 месеца". Имало и случаи, в които оценяването на оферти се точело цяла година, но не сподели кои са тези случаи и какъв е бил резултатът от "бързата" работа. 

По думите на Попниколов - грешката му е, че се е предоверил на екипите в министреството и в пътната агенция, които е наследил от предходното редовно правителство. 

"Предоверих се на тяхната компетентност, ангажираност и най-вече лоялност и желание работата да върви. Осъзнавам, че такъв стил на работа – на доверие, ангажираност и лоялност, няма как да бъде създаден за два месеца с хора, от години работещи под друго ръководство", каза Попниколов.

Според него компетентните ограни в лицето на прокуратурата трябва да се произнесат защо не е стигнало дотук.