След като години наред се наблюдаваше тенденция мобилните телефони да изместват от употреба часовниците, сега върви обратен процес - умните часовници все повече ще изместват от употреба смартфоните. Това стана ясно на проведената снощи годишна конференция Google I/O.

Умните аксесоари в близките години няма да бъдат ограничени само с нещо, което носиш на китката си. Вече има разработки и за умни брошки и колиета. Тенденцията включва също изискването повечето приложения за мобилни устройства, които ще бъдат създавани оттук нататък, да имат и компонент, който ще работи чрез смарт часовник.

За втора поредна година България отбелязва със самостоятелно придружаващо събитие годишната конференция на технологичния гигант – Google I/O,която се провежда всяка година в края на юни в Сан Франциско. На конференцията се представят новите текущи насоки за разработки и новите продукти на технологичнтия гигант.

В София снощи започна среща, съпътстваща конференцията. Събитието се организира от отворената група разработчици на “Гугъл” в партньорство с Eleven и BASSCO. Основни организатори на столичното събитие бяха Димитър Манолов и Борис Странджев от “Мусала софт”.

Лайф стриймът в София от конференцията на “Гугъл” беше предшестван от лекциите на Парис Чилдрес, мениджър по бизнес развитие на “Гугъл” за България и Гьоц Трилхаас, регионален мениджър на компанията за Централна и Източна Европа.

Те говориха за стремежите на команията, ситуирана основно в Щатите, да търси в последните години разширяване на пазарите си в Централна и Източна Европа. Фактът, че от два месеца има мениджър на “Гугъл” за България – Парис Чилдрес, говори красноречиво за това, че се работи върху продукти, пригодени специално за българския пазар. Чилдрес представи и вариантите, по които българските разработчици за “Гугъл” могат да решат проблемите си.

Преди лайф стрийма имаше и кратка презентация от Владимир Цветков, вицепрезидент на “Обекто”, който говори за проблемите на българските разработчици за “Гугъл”. В голямата си част присъстващите на софийското събитие бяха разработчици, представители на няколко стартъп компании и акселератор фондове, които работят на нашия пазар.

"Две тенденции се открояват в новите разработки на технологичния гигант", коментира пред Клуб Z организаторът на софийската среща Димитър Манолов.

Основният акцент в конференцията беше, че “Гугъл” се опитва да наложи “Андроид” на множество платформи – часовници, носими аксесоари, телевизори, коли. Или иначе казано, “Гугъл” си е поставил амбициозната задача да наложи “Андроид” като операционна система за цялото всекидневие на своите потребители.

Другата интересна тенденция като развитие, представена на конференцията, е опитът да се използва един и същ продукт на множество различни устройства – както на телевизора, така и на телефона или автомобила.

“На конференцията обявиха, че от “Гугъл” са разговаряли с 40 автомобилни фирми. За първи път компанията се опитва толкова широко да търси подкрепата на много производители, което означава, че стремежът е да наложат “Андроид” в автомобилите с много бързи темпове на пазара”, коментира Димитър Манолов.

Същото се отнася и за часовниците. Първите две марки реално вече са на пазара от снощи - LG G Watch и Samsung Samsung Gear Live. Разработката на Motorola - Мото 360 все още не е на пазара, но е уточнена като дизайн и функции.

Moto 360 е хит още преди излизането му на пазара.

От трите модела умни часовници специалистите определят като най-нтересен Moto 360, заради класическия му кръгъл дизайн, за който мениджърите на "Моторола" твърдят, че са се допитали да деца каква форма да има часовникът и те масово са пожелали кръгла.

Той е оборудван с кръгъл сензорен екран и един-единствен бутон. Тялото е от стомана и може да се носи на верижки от гума или метал. Екранът не е пълен кръг, отдолу има малка скосена част, в която са вградени сензори и други датчици. Някои определят Moto 360 като звездата на тазгодишната I/O конференция. От компанията обещават да е в продажба “това лято“.

Основната цел, която преследва “Гугъл” с такива устройства, е да улесни интеракцията на един човек с мобилния му телефон. Голяма част от действията, които могат да бъдат извършвани на мобилното устройство, вече ще стават, без смартфонът да бъде ваден от джоба или таблетът – от чантата, а директно от екрана на самия часовник.

Другото основно предимство е, че този часовник дава комплексна информация в зависимост от времето на деня, местоположението на човек. Има опции да напомня за срещи, да подава маршрути за път до работата, текущи имейли.

На умния часовник потребителят вижда кой се обажда на телефона му и дори може да откажете повикване, без да се налага да вади телефона от джоба си. Часовникът показва дори бордната карта за самолета. А чрез Bluetooth връзката към часовника смартфонът познава, че наистина е в ръцете на правилния потребител и затова няма да иска от него въвеждане на парола при отключването на екрана.

Чрез Bluetooth връзката към часовника смартфонът познава, че наистина е в ръцете на правилния потребител.

При телевизорите иновациите са в две насоки. Едната е телевизори, изцяло базирани на “Андроид” – такива ще са новите модели. Другото устройство, което предлагат от миналата година в Щатите и Западна Европа, но вече ще бъде достъпно навсякъде, е Google Home cast. То може да превърне всеки телевизор в телевизор, използващ Google Android като операционна система. Чрез Android TV платформата “Гугъл” се опитва да заеме централно място в домашните развлечения.

В автобомилите се налага тотална интеграция на мобилния телефон с Андроид платформа, свързана с автомобила. Android Auto е специална версия на операционната система за автомобили, която изважда познатото от смартфона управление на дисплея на автомобила.

Навигацията е свързана с Google Maps, както и с календара и адресната книга на потребителя. Мюзик плеърът и видеоплеърът също ще бъдат тотално интегрирани с мобилния телефон. В тази връзка Google обяви още 40 нови партньора, сред които Audi, Volkswagen, Opel, Renault, Fiat и Volvo. Системата е подобна на концепцията CarPlay на Apple.

Това все още не означава автоматизирано управление, макар че Гугъл вече представи в Силициевата долина прототипи на автомобили, които се уравляват сами. Но трябва да минат няколко години, за да се види това реално на улиците. 

Интерес за широк кръг от хора ще представлява и устройството GoogleFit, замислено като конкурент на Aple HealthKit, което от Apple обявиха миналия месец. Доскоро голяма част от тези платформи не можеха да бъдат използвани пълноценно под “Андроид” и най-вероятно това е основната причина да се създаде тази платформа.

Тя събира данни като пулс, пробягани или изминати при ходене километри, физическо натоварване – най-различен тип метрики за това, как реално се движим и натоварваме физически. Това приложение към мобилното устройство също ще може да се следи чрез смарт часовника в реално време.

Другата важна новина беше много голямата промяна в начина, по който се ползват Google Docs. Предположенията са, че от компанията ще се опитат да се конкурират с “Майкрософт” по отношение на офис пакета си, но няма да е лесно, той като “Майкрософт” имат доста сериозен пазарен дял.

Конференцията продължава и тази вечер.