- Г-н Димитров, как ще коментирате законопроекта за промени в Изборния кодекс, внесен от Веселин Марешки, с които се предлага въвеждане на мажоритарен вот?

- Това е една импровизация в стил народно творчество по Камен Донев с очевидна регионална перспектива. Отговаря на въпроса как може да бъде избран г-н Марешки за народен представител. Това са потпури избирателните закони на Йордания, Афганистан... Обогатено е с това, че има и втори тур.

- Но все пак ако се приеме този закон и други партии, зад които има достатъчно много хора, но които не могат да прескочат 4%, ще имат представителство в парламента. Например т. нар. автентична десница ще вкара депутати от София и големите градове.

- Не, не, не. Започваме да обсъждаме по същество. Аз неслучайно казах, че това е обида за разума. Не може да се пишат произволни правила просто защото на г-н Марешки му е хрумнало. Не би трябвало да се допуска нещо такова, то е против здравия разум, дискредитира идеята, че може да има колективно представителство или представителна демокрация. Не знам кой се наема да му ги редактира като правни текстове.

- Какво мислите за смесената система със 120 мажоритарно избрани депутати, която предлагат от БСП?

- Мисля едно и също, каквото мисля за всяка система, която съдържа едномандатни райони. В България никога не се е изграждала инфраструктура с параметри за надежно произвеждане на резултат от едномандатни райони. За това е необходимо изцяло да се пренапише главата в кодекса, която е свързана с избирателните списъци, главата за работата на секционните комисии, ако не бъдат заменени с преборяване в центъра на едномантатния район. Трябва да се променят и принципите на изборното райониране, то да се прави според броя на избирателите, получили изборен адрес. Депутатите първо мислят да направят едномандатни райони, а след това ще мислят кое как да броят.

- Споделяте ли идеята, че при чист мажоритарен вот в 240 едномандатни района големите партии печелят?

- Да, големите партии получават голямо предимство тогава, когато резултатът се определя в едномандатни райони.

- Защо тогава ГЕРБ и БСП не искат да въведат такъв вот?

- ГЕРБ все пак внесоха закон, в който има 240 едномандатни района. А БСП внасят толкова, колкото е необходимо - половината, но това ще е достатъчно.

- Вие мислите ли, че ГЕРБ наистина се надяваха техния законопроект да мине. И не го внесоха, за да се възползват от обществените настроения след референдума и да си направят пиар.

- Според мен имаше повече отношение към текущия политически дневен ред или, както вие казахте - пиар. Но пък държи темата отворена, което не е чак толкова лошо.

- Смятате ли, че ако ГЕРБ имаха собствено мнозинство и можеха да приемат този закон - той щеше да е факт?

- Това са спекулации. Но тогава може би щяха да се отнасят малко по-отговорно.

- Да обобщим, че двете големи партии у нас оказват половинчата подкрепа на мажоритарния вот.

- По-скоро и двете искат да извлекат някакъв вид благоприятни за себе си последствия. Но и двете са предпазливи.

- Но защо? В момента обстановката е много подходяща, предвид резултата на референдума. Защо ГЕРБ и БСП не искат чист мажоритарен вот в 240 едномандатни района, след като ще имат изгода от това според теорията?

- Защото това, което ще спечели едната партия, ще го загуби другата. Добре е да се открехне вратичката за едномандатни райони, но не така широко да се отвори, че една партия да е сигурна, че ще спечели.

- Добре, но един път ще спечели едната партия, другия път ще слечели другата партия. И двете имат интерес.

- Кой според вас от тези депутати, които са налични, мисли за след 8 години?

- Значи според вас ГЕРБ и БСП се притесняват една от друга, а не от мажоритарния вот.

- Да, разбира се. Трета няма, от която да се притесняват. Освен ако не възникне някакво повторение на НДСВ или някакъв вариант на Еманюел Макрон. Те просто заемат една умерено предпазлива позиция.