Основният акцент при таксуването след въвеждането на тол системата трябва да бъде тежкотоварният транзитен трафик. В момента камионите прекосяват страната ни по най-натоварения път от Свиленград до Калотина с еднодневна винетка, която струва 10 евро. За сравнение в Сърбия превозвачите плащат по 70 евро, в Унгария - 84 евро, в Словакия - 101 евро, в Австрия - 115 евро.

Това обяви по бТВ транспортният министър Ивайло Московски. 

Вчера Агенция "Пътна инфраструктура" отвори всички 6 оферти на фирмите, които кандидатстват за изграждането на системата. Това дава надежда процедурата най-накрая да тръгне, но ако пак се влезе в спиралата на обжалванията, има алтернативен вариант.

"Ако оттук нататък не се стартира проектът по така зададената обществена поръчка, ще я възложим на държавната компания "Автомагистрали" към АПИ. Тя ще започне самото изграждане и опериране. Докато не стане справедливо таксуването на пътната инфраструктура, ще бъде дестабилизиран целият транспорт", отбеляза Московски.

Изграждането на системата ще струва 200 милиона лева и ще увеличи приходите за ремонт на пътища в хазната до 1 милиард лева годишно.

Родните превозвачи обаче се притесняват, че не е ясно какъв ще е размерът на таксата и кои пътища ще обхваща.

"Няма никава яснота, веднъж казват едно, после - нещо друго. Последно стана ясно, че ще се таксуват и първокласните, и третокласните пътища, докато в ЕС тол системата важи само за магистралите и скоростните отсечки. Не мога да си представя каква такса би могла да бъде въведена например за пътя Видин - София, който съсипва камионите ни", коментира по Нова тв Красимир Лалов от Съюза на превозвачите. 

Той подчерта, че не е против тол системата, а към начина й на въвеждане. 

От своя страна транспортният министър Ивайло Московски разясни, че процедурата все още се обсъжда, но има механизми, които могат частично да компенсират локалния бизнес.

„Не би могло да се каже, че за местните фирми тол таксата няма да функционира по този начин, тъй като това е дискриминационно условие към чуждестранните превозвачи, но има компенсаторни механизми, които могат частично да облекчат натовареността”, обясни той.

Подобно решение са намерили в Унгария, където най-големите превозвачи, които в най-голяма степен ползват пътната мрежа, ползват отстъпки. Тези с екологични камиони - също.