Китайски производители на хайвер са напът да превземат водещите позиции на експортния пазар на фона на санкциите срещу Русия и Иран и намаляването на популацията на есетра в Каспийско море. Това става ясно от публикация на "Блумбърг".
Една от най-големите компании в този сектор - Kaluga Queen, изнася първата си партида черен хайвер от китайски произход през 2006 г. и постепенно изгражда широка клиентска база, която вече има много популярни купувачи.
Пред международната експанзия на местния деликатес обаче има голяма пречка - изключително ниското доверие в безопасността на китайските хранителни продукти по света.
Резервите на потребителите се подхранват от серия международни скандали, свързани с практиките на хранителната индустрия в страната.
Списъкът на изтеклите в годините разкрития е дълъг - месо, напомпано с белина, ябълков сок с антифриз, бебешки продукти, примесени с меламин и ред други "открития" на промишлената мисъл.
За повече от десетиление обаче Kaluga Queen, чието производство е съсредоточено на около 500 км югозападно от Шанхай, активно настъпва на световния пазар и сега доставя продукцията си в 21 от 26-те парижки ресторанта, наградени с три звезди "Мишлен".
Този хайвер се сервира и в престижни американски ресторанти, а авиокомпанията "Луфтханза" го предлага на пътниците си в първа класа.
Миналата година деликатесът дори влезе в менюто на американския президент Барак Обама на срещата на върха на Г-20.
Въпреки тези успехи, за по-голямата част от потребителите по целия свят китайските марки все още са свързани с "евтини имитации" и истинският произход на хайвера рядко се споменава, не е указан в менютата и клиентът изрично трябва да попита за произхода.
"През първите три години беше много трудно да се продаде китайски хайвер. Трудно бе да убедят хората, че това не евтин, а изключително качествен продукт. В специализирани магазини по цял свят цената за едно бурканче от 30 грама може да достигне и 150 долара", коментира пред "Блумбърг" Александър Петросян, вицепрезидент на един от най-големите доставчици на луксозни храни.
По думите му руснаците имат само една ферма за черен хайвер и повечето доставки идват от САЩ, Израел, Европа и Китай.
Иран пък е на първо място по износ на див хайвер, тъй като там няма забрана за лов на есетри. Нещо повече – самите иранци не ядат този деликатес.
Според Корана мюсюлманите, също като евреите, нямат право да консумират риба без люспи.
В продължение на години водещите позиции в търговията с хайвер се държаха именно от Русия и Иран.
В резултат на прекомерния улов обаче есетровите риби и най-вече белугата вече са заплашен от изчезване.
Така Китай, както и Япония и Израел, започнаха да запълват дефицита на пазара.
"Много ресторанти започнаха да купуват китайски хайвер заради доброто му качество, разумна цена и достатъчните количества", отбелязва Шон Рейн, управляващ директор на China Market Research Group.
Компанията Kaluga Queen произвежда около 60 тона хайвер годишно. Според ръководството й това я прави най-големият производител в света в този момент.
На пазара те представят пет вида хайвер, като най-търсен е Huso Hybrid, който се получава от калуга (голяма есетрова риба, обитаваща басейна на река Амур и достигаща тегло до 1 тон) и Амурска есетра.
30 грама от тези яйца се продават за 210 долара.
В развъдника всяка риба получава свой собствен идентификационен номер, който е указан и на бурканчетата, така че всеки потребител да може да провери качеството на продукта.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни