Китайски производители на хайвер са напът да превземат водещите позиции на експортния пазар на фона на санкциите срещу Русия и Иран и намаляването на популацията на есетра в Каспийско море. Това става ясно от публикация на "Блумбърг". 

Една от най-големите компании в този сектор - Kaluga Queen, изнася първата си партида черен хайвер от китайски произход през 2006 г. и постепенно изгражда широка клиентска база, която вече има много популярни купувачи. 

Пред международната експанзия на местния деликатес обаче има голяма пречка - изключително ниското доверие в безопасността на китайските хранителни продукти по света. 

Резервите на потребителите се подхранват от серия международни скандали, свързани с практиките на хранителната индустрия в страната. 

Списъкът на изтеклите в годините разкрития е дълъг - месо, напомпано с белина, ябълков сок с антифриз, бебешки продукти, примесени с меламин и ред други "открития" на промишлената мисъл. 

За повече от десетиление обаче Kaluga Queen, чието производство е съсредоточено на около 500 км югозападно от Шанхай, активно настъпва на световния пазар и сега доставя продукцията си в 21 от 26-те парижки ресторанта, наградени с три звезди "Мишлен". 

Този хайвер се сервира и в престижни американски ресторанти, а авиокомпанията "Луфтханза" го предлага на пътниците си в първа класа. 

Миналата година деликатесът дори влезе в менюто на американския президент Барак Обама на срещата на върха на Г-20.

Въпреки тези успехи, за по-голямата част от потребителите по целия свят китайските марки все още са свързани с "евтини имитации" и истинският произход на хайвера рядко се споменава, не е указан в менютата и клиентът изрично трябва да попита за произхода. 

"През първите три години беше много трудно да се продаде китайски хайвер. Трудно бе да убедят хората, че това не евтин, а изключително качествен продукт. В специализирани магазини по цял свят цената за едно бурканче от 30 грама може да достигне и 150 долара", коментира пред "Блумбърг" Александър Петросян, вицепрезидент на един от най-големите доставчици на луксозни храни.

По думите му руснаците имат само една ферма за черен хайвер и повечето доставки идват от САЩ, Израел, Европа и Китай. 

Иран пък е на първо място по износ на див хайвер, тъй като там няма забрана за лов на есетри. Нещо повече – самите иранци не ядат този деликатес.

Според Корана мюсюлманите, също като евреите, нямат право да консумират риба без люспи.

В продължение на години водещите позиции в търговията с хайвер се държаха именно от Русия и Иран. 

В резултат на прекомерния улов обаче есетровите риби и най-вече белугата вече са заплашен от изчезване. 

Така Китай, както и Япония и Израел,  започнаха да запълват дефицита на пазара.

"Много ресторанти започнаха да купуват китайски хайвер заради доброто му качество, разумна цена и достатъчните количества", отбелязва Шон Рейн, управляващ директор на China Market Research Group.

Компанията Kaluga Queen произвежда около 60 тона хайвер годишно. Според ръководството й това я прави най-големият производител в света в този момент. 

На пазара те представят пет вида хайвер, като най-търсен е Huso Hybrid, който се получава от калуга (голяма есетрова риба, обитаваща басейна на река Амур и достигаща тегло до 1 тон) и Амурска есетра.

30 грама от тези яйца се продават за 210 долара. 

В развъдника всяка риба получава свой собствен идентификационен номер, който е указан и на бурканчетата, така че всеки потребител да може да провери качеството на продукта.